صنعت پتروشیمی، یک صنعت پیشرو در کشور

به گفته ی معاون مهندسی ، پژوهش و فناوری وزارت نفت ،صنعت پتروشیمی که سرمایه‌گذاری‌‌های قابل توجهی درآن صورت گرفته، از صنایع پیشرو در کشور است.

حبیب ‌اله بیطرف روز (دوشنبه، هفتم اسفندماه) درنخستین کنفرانس تخصصی تعالی نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: توجه به دارایی‌های فیزیکی موضوع جدیدی درمدیریت صنعتی است که نتایج مطلوبی از اجرای صحیح آن به دست خواهد آمد.

وی با بیان این که دریک مجموعه، نیروی انسانی و دارایی‌های فکری بسیار حائز اهمیت است، زیرا بحث مدیریت مغزافزاری با مدیریت دارایی‌های فکری اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: اما مدیریت دارایی‌های فیزیکی از جمله نظام‌های نوین مدیریتی به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است.

بیطرف درادامه به چرخه عمر تاسیسات صنعت نفت اشاره کرد و افزود: در این چرخه، به طور میانگین سه تا چهار سال به دوره پدیدآوری و ۳۰ تا ۴۰ سال دوره بهره‌برداری مربوط می‌شود.

معاون وزیر نفت، دوره بهره‌ برداری را در صنعت نفت بسیار مهم برشمرد و یادآور شد: در کشور ما دوره پدیدآوری بسیار مورد توجه است، به گونه‌ای که برای آن دستورعمل‌ها، ضوابط و استانداردهای بسیاری وجود دارد، در دوره بهره‌برداری اگرچه ضوابط و دستورعمل‌هایی وجود دارد، اما در این بخش بسیار فقیر هستیم.

به گفته وی، سهم دستورالعمل‌ها و ضوابط دوره پدیدآوری به بهره‌برداری ۸۵ به ۱۵ است. بیطرف با تاکید بر لزوم توجه به مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت افزود: بازگشت سرمایه، ثروت‌آفرینی، تامین نیازهای کشور و منطقه از جمله مواردی است که در بخش مدیریت دارایی های فیزیکی صنعت نفت مورد توجه قرار می گیرد.

وی یادآور شد: در مقوله مدیریت دارایی‌های فیزیکی، جامع نگری مجموع فعالیت‌های بهره‌برداری باید مورد توجه جدی قرار گیرد، ضمن آن‌که مجموع دستورالعمل‌های بازرسی نیز مطابق با استانداردهای مناسب باشد. بیطرف، وجود ذخایر عظیم نفت و گاز کشور را پشتوانه مناسب واحدهای پتروشیمی برای خوراک عنوان کرد و افزود: با توجه به جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور، این انتظار وجود دارد که صنعت پتروشیمی در بخش مدیریت دارایی‌های فیزیکی صنعت نفت نیز پیشقدم باشد تا شاهد نتایج ارزشمندی دراین بخش باشیم.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران