ساخت و تولید بتن سبک با استفاده از پلیمر های سوپر جاذب

فردین قاسم پور گفت: خواص پلیمر های سوپر جاذب این است که آب را جذب میکند و حجمش زیاد میشود و ما ازآن تکنولوژی در بتن استفاده کردیم و آب را به بتن تزریق کردیم چون آب باعث بالا رفتن مقاومت در بتن میشود و در این بتن ها لازم نیست نگهداری بتن با آب شود و با توجه به آبی که جذب کرده است مقاومت بتن را بالا میبرد و از طرفی هم که آب موجود درآن تبخیر میشود و فضاهای خالی در حد میکروسکوپی باقی میماند و حفره های ایجاد شده باعث سبک بودن و جلوگیری از ترک خوردن در یخ زدگی این بتن میشود.

فردین قاسم پور، ازجمله جوانان نخبه ای است که یکی از طرح های او که به ثبت رسانده است، ساخت و تولید بتن سبک با استفاده از پلیمر های سوپر جاذب است. او متولد ۱۳۶۶ است و اصالتا اهل شهرستان میاندوآب و فوق‌لیسانس مهندسی عمران سازه است، مصاحبه با وی را در زیر میخوانیم.

قاسم پور در پاسخ به این سوال که این طرح چه مزایایی دارد گفت:طرح من ساخت و تولید بتن سبک با استفاده از پلیمر های سوپر جاذب بود و مزایایی که این طرح داشت در هیچ کدام از طرح های دیگر بتن سبک وجود نداشت، برای مثال تمام بتن های سبک تولید کارخانه ای میشوند اما این بتن توان تولید کارگاهی را هم دارد و یا اینکه بتن های سبک دیگر به عنوان غیر سازه ای استفاده میشوند ولی این بتن ها در سازه ای هم استفاده میشوند.

مخترع تبریزی ادامه داد:وزن هر بتن معمولی حدودا برابر ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ گرم است که بتن های ما وزنی حدود ۱۶۰۰ گرم وزن دارند البته چون این بتن ها قابلیت ساخت کارگاهی را دارا هستند میتوان با یک دستورالعمل ساده در هر وزنی آن را تولید کرد که بستگی به مقدار موادی است که مخلوط میشود.

وی همچنین افزود:از خواص پلیمر های سوپر جاذب این است که آب را جذب میکند و حجمش زیاد میشود و ما ازآن تکنولوژی در بتن استفاده کردیم و آب را به بتن تزریق کردیم چون آب باعث بالا رفتن مقاومت در بتن میشود و در این بتن ها لازم نیست نگهداری بتن با آب شود و با توجه به آبی که جذب کرده است مقاومت بتن را بالا میبرد و از طرفی هم که آب موجود درآن تبخیر میشود و فضاهای خالی در حد میکروسکوپی باقی میماند و حفره های ایجاد شده باعث سبک بودن و جلوگیری از ترک خوردن در یخ زدگی این بتن میشود.

قاسم پور فعالیت های علمی را یک مبدا دانست و افزود:فعالیت های علمی زیادی را انجام داده ایم و طرح های متعددی داریم که فقط یکی از آن ها را ثبت اختراع کرده ایم اما چون از ثبت اختراع قبلی خیری ندیدیم و استقبالی نشد به دنبال بقیه نرفتیم چون موقعی هم که هزینه و وقت میگذاریم و ثبت میکنیم نمیتوانیم بهره برداری لازم را انجام دهیم و البته سرمایه گذار هم نیست که روی طرح ها سرمایه گذاری کند و هم این که از مراکز علمی هم توجهی به ما نمیکنند.

طرح را در سال ۱۳۸۸ در وزارت مسکن ثبت کردیم و تاییدیه گرفتیم و آنجا آزمایش شد که بعدا ما تکمیلی این طرح را به بسیج علمی ارایه دادیم برای مثال مقاومتش را بالاتر بردیم و از ابزار دیگر استفاده کردیم تا طرح را بهینه تر کنیم و مقاله ای هم در کنفرانس بین المللی عمران، معماری و توسعه پایدار شهری، تبریز ارایه دادیم این مخترع تبریزی گفت:بعدا که طرح را به بسیج علمی ارایه دادیم هزینه من بیشتر بود اما سقف کمک بسیج علمی ۳ میلیون تومان بود که ما تا ۵ میلیون خرج کرده بودیم و اگر میخواستیم هزینه را بالاتر بنویسیم به مراحل استانی میرفت و ما همان مبلغ ۳ میلیون را نوشتیم و آنها هم پولی کمک کردند و طرح به ثبت رسید و بایگانی شد و ادامه پیدا نکرد و کسی دیگر نپرسید این طرح در کجا کاربرد دارد و چون طرح را کارشناس بسیج مهندسی تایید کرده و طرح تصویب شده ما انتظار داریم دعوت کنند و بگویند این طرح را در فلان پروژه ها استفاده کن.

مخترع تبریزی با گلایه از کم توجهی مسئولان به طرح های مخترعان گفت:یکی از طرح های من بتن پارچه ای است که برای اسکان های موقت به جای چادرها و کانکس ها بسیار پر کاربرد است در این طرح یک لایه از روی آن سیمان میکشیم که بسیار سبک است بذای مثال اگر در زلزله کرمانشاه یکی از طرح من استقبال میکرد میتوانستیم با هزینه ای بسیار کم عملی کنیم و به عنوان یک پدافند غیر عامل استفاده کنیم برای مثال در حال حاضر هزینه ساخت یک کانکس دوازده متری حدود چهار میلیون است اما این طرح ما نوزده متر مربع فضای مفید میدهد و هزینه تمام شده آن حدودا بربر یک میلیون و دویست هزار تومان میشود و البته نسوز است و مقاومت زیادی در برابر باد دارد و ضد آب است و عایق حرارتی است و بسیار سبک و برای همین هزینه اش بسیار پایین می آید اما بعضی طرح هایی هستند که چندان طرح خاصی هم نیستند اما چون طرف مقابل از سرمایه برخوردار است و میبینیم از ما بسیار جلوتر است و در رسانه ها بیشتر مورد تمجید و تشویق قرار میگیرد.

قاسم پور ادامه داد:یورونیوز که یکی از شبکه های معتبر خبری است در تازه ترین اخبار خود گفت محققان اروپایی از پلیمر های سوپر جاذب در بتن استفاده کرده ند که باعث سبکی و مقاومت این بتن ها میشود اما غافل از اینکه من کار این محقق اروپایی را ۱۰ سال پیش از آنها انجام داده ام اما آن جا استقبال میشود ولی اینجا کسی توجهی نمیکند.

یکی دیگر از مشکلاتی که داریم کارگروه های ما افراد متخصص نیستند و افراد مدیری نیستند و شاید برای مثال مدیر کارگروه یک استاد دانشگاه است اما ارتباطی با صنعت ندارد و نمیتواند کمک کند تا طرح عملی شود چون یکی باید باشد که در عملی کردن طرح های ما موثر باشد و کار های عملیاتی انجام دهد.

کار استاد دانشگاه تدریس است و کاربرد چندانی ندارد اما اگر یک مدیر کارخانه یا کسی باشد که پروژه های مختلف در دست دارد و ذهنیت نسسبت به این کار ها داشته باشد میداند کجا میتوان از این طرح ها تولید ثروت کرد. وی گفت:در زمان ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد دکتر بهبهانی که وزیر شد فقط استاد قابلی بود و مدریت بلد نبود و بر اساس همین راه و شهر سازی در آن دوره بزرگترین ضرر ها را به راه شهرسازی زده شد.

بسیج مهندسی یا بسیج علمی باید صاحبان سرمایه را شناسایی کند و در جلسه ای سرمایه گذاران حیطه عمران را جمع آوری کند و از مهندسینی که طرح هایی را ارایه داده اند هم دعوت شود و هر کس طرح خود را معرفی کند و مقدار سرمایه لازم و بهره وری و کاربرد و سایر موارد را توضیح دهد و اگر توانست مورد قبول سرمایه گذار قرار بگیرد روی طرح سرمایه گذاری شود.طرح اگر عملی نشود فایده ندارد و روی یک کاغذ نوشته ایم و داده ایم بایگانی شده است و خاک میخورد فایده ای هم برای جامعه و خودمان ندارد.اما من دیدم از کسی خیری نمیرسد گفتم خودم طرح را عملی کنم با جمع آوری مقداری پول با وام و... کار خود را شروع کردم و آن هم در حالت بسیار محدود که البته آینده چندان مشخصی هم ندارد که یک سال یا دو سال بتوانم در بازار دوام بیاورم یا نتوانم اما اگر واسطه ای باشد و از پیمانکاران بزرگ که در که کار بتن هستند استفاده شود میتوان به خوبی از طرح استفاده کرد. مخترع تبریزی حمایت سپاه و بسیج از طرح های مخترعان را یک موهبت دانسته و ادامه داد:سپاه میتواند جذب سوال و مشکل بکند و مطرح کند در پروژه ای این مشکل را داریم و کارگروه عمرانی را تشکیل دهد و بگوید مهندسین عمرانی که حاضر هستند در فلان پروژه این مشکل را راهکار اراِیه دهند اما در این چند سال حتی کسی نگفته است بیا در مورد این ایده صحبت بکنیم و دعوت نمیشود همفکری ها صورت نمیگیرد باید به جوانان میدان داده شود.

بسیج مهندسی میتواند در موضوعات شهری ایده های مختلف را جمع آوری کرده و از آن ایده ای جامع تولید کند به عنوان یک پیشنهاد به شهردار ارایه دهد.دستگاه GFRC را به ایران آورده ام که مصالح دستگاه این جا به راحتی یافت میشود و بتن تولیدی از آن دیواری به عرض ۱۶ میلی متر ضخامت میسازد که هر متر مربع برابر وزنی ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم را دارد در حالی که در یک دیوار معمولی با آجر یا سنگ گرانیت هر متر مربع وزنی برابر ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلو دارد. و این سبک سازی بنابر قانون نیرو باعث خسارت هرچه کمتر در زلزله میشود.

در صنعت ساختمانی سبک سازی بتن باعث میشود قطعات غیر سازه ای دیوار و کف ها که ۵۰ درصد وزن ساختمان را شامل میشوند و اگر سبک سازی کنیم باعث میشود مصرف مصالح پایین بیاید و سازه هم سبک باشد و از محاسن سبک سازی این است که در مقابله زلزله مقاوم است و چون ایران زلزله خیز است باید تمام آیین نامه سبک سازی اجباری شود.

قاسم پور در انتها افزود:میتوانیم به کمک کارگروه مکانیک و با یک همکاری و همفکری اساتید و نخبگان مانند این دستگاه را در داخل کشور تولید کنیم.دانشجویان باید توجه کنند که دروس دانشگاهی به تنهایی کفاف کار های پژوهشی را نمیدهد و دانشجویان باید خارج از دروس دانشگاهی مطالعات داشته باشند و تنها به دروس دانشگاهی متکی نباشند چنانکه من فقط من فقط ۱۰ درصد از تمام دروس دانشگاهی کاربرد داشت و هرچه که یاد گرفته ام از فعالیت های عملی و پژوهش هایی بود که انجام داده ام.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران