بی توجهی به افت جهانی قیمت مواد اولیه

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران گفت: هفته گذشته باتوجه به این که برخی مواد اولیه در بازار جهانی با کاهش مواجه شد، معاونت توسعه صنایع تکمیلی‌ بدون توجه به این افت جهانی، قیمت ها را افزایش داد. طبق بازار جهانی ما باید در هفته جاری با کاهش قیمت‌ها در مواد اولیه مواجه می‌شدیم اما برعکس این اتفاق رخ داد.

برخی تولیدکنندگان پلیمر و پلاستیک نسبت به افزایش قیمت‌های مواد پلیمری شکایت داشتند. این افزایش قیمت در صورتی بود که بسیاری از کارشناسان انتظار کاهش داشتند و از سوی دیگر در بازارهای خارجی و بین‌المللی نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم.

مهندس بیوک صحاف امین، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران و مدیرعامل شرکت اتصالات وحید در همین زمینه  گفت: هفته گذشته باتوجه به این که برخی مواد اولیه در بازار جهانی با کاهش مواجه شد، معاونت توسعه صنایع تکمیلی‌ بدون توجه به این افت جهانی، قیمت ها را افزایش داد. طبق بازار جهانی ما باید در هفته جاری  با کاهش قیمت‌ها در مواد اولیه مواجه می‌شدیم اما برعکس این اتفاق رخ داد. از دفتر توسعه صنایع تکمیلی انتظار می‌رود که حامی صنایع تکمیلی باشد اما برعکس نامی که بر این معاونت است، عملکرد دیگری را شاهدیم.

وی در ادامه توضیح داد: متاسفانه شرکت‌هایی که قرارداد بلندمدت دارند مانند تولیدکنندگان پی‌وی‌سی‌ و پلی‌اتیلن از این نوسانات بسیار متضرر شده‌اند. این بسیار عجیب است که برخلاف بازار جهانی، قیمت برخی مواد در ایران افزایش می‌‌یابد. ماده‌ای که به دست تولیدکننده می‌رسد تفاوت قیمتی بسیاری با سطح واقعی خود دارد. البته که به دلیل کمبود عرضه، تاثیر حضور دلالان و... بسیاری از تولیدکنندگان موفق نمی‌شود حتی با همین قیمت‌های صعودی و غیر واقعی نیز، ماده اولیه تهیه کنند و مجبور می‌شوند در بازار آزاد با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بورس، مواد اولیه بخرند. دفتر صنایع تکمیلی نیز توجهی به وضعیت صنایع تکمیلی و پایین دستی ندارد. این دفتر، منافع پتروشیمی‌ها را در نظر می‌گیرد و همیشه قیمت‌ها بالاتر از سطح واقعی اعلام می‌‌شود.

مهندس صحاف با اشاره به وضعیت اقتصادی اخیر گفت: در چند ماه گذشته که کشور با چالش بی‌ثباتی نرخ ارز روبرو شده، پتروشیمی‌ها خوراک خود را با ارز دولتی تهیه می‌کنند اما فروش آنها بیشتر از چیزی است که باید باشد و البته ۱۰ درصد رقابت در بازار بورس هم اگر به این معادله اضافه کنیم متوجه می‌شویم که پتروشیمی‌ها مانند سابق منتفع می‌شوند و این صنایع تکمیلی است که در فشار و تنگنا قرار می‌گیرد.

وی در ادامه درخصوص مشکلات تولیدکنندگان بیان کرد: صنایع تکمیلی نه تنها نمی‌توانند صادرات داشته باشند بلکه حتی به میزان مورد نیاز داخل هم قادر به تولید نیستند. به ویژه آن دسته کارخانجات پلاستیک و پلیمر که با قراردادهای بلند مدت کار می‌کنند بسیار متضرر می‌شوند. تعیین قیمت پایه بورس باید به عهده هیاتی باشد که آرایش آن با هیات فعلی متفاوت باشد تا این مسائل تکرار نشود. مثلا نمایندگانی از سازمان بورس، پتروشیمی‌ها به علاوه مصرف کننده‌های صنایع پایین دستی کارویژه تعیین قیمت پایه را به عهده بگیرند. بنابراین پیشنهاد ما این است که این قیمت ها باید تحت نظر هیاتی باشد که بخش خصوصی و مصرف کننده نیز در آن حضور داشته باشد.    

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران