اختصاص ۸۰ درصد ارز صادرات غیر نفتی به واردات مواد اولیه

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: ۸۰ درصد ارز حاصل از صادرات غیر نفتی باید برای تامین واردات کالاهای گروه دوم شامل مواد اولیه مورد نیاز تولید اختصاص یابد .

یدالله صادقی روز گذشته در نشست خبری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سطح ملی و استانی برای شرایط جدید اقتصادی گفت: در سطح استان ها ستادی با محوریت استاندار برای مقابله با پیامدهای تحریم برای واحدهای تولیدی شکل گرفته است.

وی گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها با مصوبه مجلس اختیارات قانونی برای رفع سریع مشکلات واحدهای تولیدی دارد.

وی درباره مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید افزود: یکی از اختیارات این ستاد این است که در مواردی که بانک از ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی خودداری می کند می‌تواند این بانک‌ها را به هیئت انتظامی برای حل مشکل معرفی کند.

صادقی با اشاره به تمرکز روی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط گفت گروهی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران هر دوشنبه به شهرستان‌ها سفر می کنند و فعالیت‌های اقتصادی صنایع رصد می‌شود و در شورای توسعه و برنامه ریزی استان مشکلات آنها پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه تاکنون تأمین ارز واحدهای تولیدی گردش خوب و قانع کننده ای برای صنعتگران نداشته است، گفت: خیلی‌ها ثبت سفارش انجام داده‌اند و در نوبت هستند تا برای واردات گروه دوم کالایی شامل مواد اولیه تولید اقدام کنند.

وی افزود: مشکل اصلی واحدهای تولیدی کمبود نقدینگی و موجودی انبار است که ما در این باره هشدار لازم را داده ایم تا زودتر ارز مورد نیاز آنها تامین شود.

صادقی گفت: بر اساس مصوبه ارزی دولت صادرکنندگان پتروشیمی و فولاد با انجام پیمان‌سپاری ارزی باید منابع ارزی حاصل از صادرات خود را به تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی تخصیص دهند که این می تواند پشتوانه خوبی باشد.

وی درباره مایحتاج ضروری مردم و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی افزود: شرکت‌های دولتی از جمله پشتیبانی امور دام حداقل ۳ ماه ذخیره سازی را انجام داده‌اند و موجودی کافی و در حد وظایف مصوب انجام شده است و در تامین کالاهای اساسی مشکل نخواهیم داشت.

وی درباره قطع برق و ضرر و زیانی که متوجه واحدهای تولیدی شده است گفت: با مصوبه جدید و تغییر ساعت کاری ادارات هم اکنون در صنعت قطعی برق بسیار کمی داریم و شکایت عمده و متراکمی در این زمینه وجود ندارد و به طور ملموس این مشکل حل شده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران