جهش دلار در یک روز به کانال قیمتی بالاتر

همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۹۸، دلار شروع به افزایش قیمت کرد و قیمت این ارز تا نزدیکی ۱۲ هزار تومان پیش رفت. در روز گذشته قیمت این ارز در بازار ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رقم خورد.

پس از حدود یک ماه که دلار درکانال ۱۰ هزار تومان و با دامنه نوسانی محدود به سرمی برد، از روز چهارم دی ماه و همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۹۸ به یکباره این ارز وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد و تا نزدیکی ۱۲ هزار تومان هم پیش رفت.

براین اساس دربازار دیروز دلار به 11 هزار و 400 تومان، یورو 13 هزار و 450 تومان، پوند 14 هزار و 300 تومان، درهم 3 هزار و 210 تومان و لیرترکیه 2 هزار و 230 تومان قیمت خورد. درخصوص این که چه عواملی باعث جهش دلار در یک روز به کانال قیمتی بالاتر شد، مهمترین دلیل به لایحه بودجه سال آینده و اعداد و ارقام آن مربوط می‌شود.  تدوین سند مالی 98 در دو سقف متفاوت و برجسته شدن تحریم دردخل و خرج دولت باعث ارسال سیگنالی منفی به بازار شد، هرچند که دیروز قیمت‌ها دربازار ارز و طلا نسبت به روز چهارم دی ماه اندکی ریزش دارد. علاوه براین به‌طور معمول با نزدیک شدن به آغاز سال نو میلادی تقاضا برای ارز در بازار ایران از دو جهت افزایش می‌یابد.

دریک جهت تسویه حساب ارزی برخی از شرکت‌ها که با کشورهای خارجی مراوده دارند و از سوی دیگرفصل سفرهای خارجی  تقاضا برای ارز را افزایش می‌دهد. برهمین اساس هر ساله دراین ایام با رشد مقطعی نرخ ارز در بازار آزاد مواجه بودیم که پس از عبور ازآن دوباره و به تدریج قیمت‌ها به عقب برمی گشت. اما در آستانه زمستان سال گذشته با وجودی که فرض می‌شد رشد قیمت‌ها در بازار ارز مقطعی باشد، ولی دخالت عوامل دیگری مانند اعلام امریکا برای خروج از برجام و بازگشت تحریم‌ها و همچنین اعتراضات دی ماه سال گذشته در برخی از شهرها باعث شد تا دامنه نوسانات افزایش یابد و روزانه به آن افزوده شود.

تداوم نوسانات ارزی با ورود به سال 97 با خروج رسمی امریکا از برجام افزایش یافت به‌طوری که در مقطعی نرخ دلار از مرز 18 هزار تومان هم گذشت. اما با تغییر ریل سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و ورود شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه این روند تغییر کرد و ارز دوباره به عقب برگشت تا این که پس از ماه‌ها دلار به کانال 9 هزار تومان بازگشت. در این زمینه کارشناسان اعتقاد دارند که رشد روزهای اخیر نرخ ارز به‌طور عمده به مسائل سیاسی و روانی جامعه برمی گردد و انتظار می‌رود با تداوم سیاست‌های بانک مرکزی شاهد ادامه ثبات نسبی و کاهش تدریجی قیمت‌ها دراین بازار باشیم.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران