20‌ گرید برتر این هفته در بازار محصولات پتروشیمی/ تشدید هفتگی بحران در گروه پلی پروپیلن های نساجی

این هفته رقابت قیمتی برای ۲۰ گرید برتر بازار تا ۴۴ درصد بوده که نسبت به هفته‌ی گذشته ۵ درصد افزایش داشته که می تواند خبر بدی برای مصرف کنندگان پلی پروپیلن باشد.

افزایش هفته به هفته درصد رقابت های قیمتی

همانطور که در جدول مشخص است، در این هفته برای 20 گرید برتر بازار بین 27 درصد تا 44 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است، این در حالی است، که در هفته گذشته رقابت های گریدهای جذاب از 22 درصد شروع می شد و به 39 درصد ختم می شد، در نتیجه رقابت های قیمتی بیش از 5 درصد نسبت به هفته گذشته رشد داشته است که خبر بسیار بدی برای مصرف کنندگان پلی پروپیلن است.

متاسفانه اوضاع پلی پروپیلن ها به شدت ملتهب است و اعمال محدودیت ثبت سفارش از سوی بورس کالای ایران هم تاثیری بر بهبود اوضاع این کالا نداشته است. به نظر می رسد باید نهاد هایی مثل وزارت اطلاعات به اوضاع این گروه کالایی نیز ورود کنند، زیرا به نظر می رسد تقاضاها و قیمت هایی که برای این کالا به ثبت می رسد نشان از ورود بازاری ها در شکل گیری این اوضاع دارد و یا حتی نشان از این دارد که برخی از کارخانه داران به جای خرید و مصرف کالا اقدام به سفته بازی و سوداگری کرده و کالای خریداری شده را به قصد انتفاع در بازار آزاد به فروش می رسانند و در نتیجه این اوضاع به وجود آمده است.

بیشترین رقابت برای پلی پروپیلن شیمیایی ZB548R نویدزرشیمی بوده که رقابت قیمتی 44 درصدی را تجربه کرده است. گرید پلی پروپیلن فیلم 525 جم نیز رقابت قیمتی 40 درصدی داشته است و در رده دوم قرار گرفته است. پلی پروپیلن شیمیایی ZR340R نویدزرشیمی سومین گرید پر رقابت این هفته بود که با 39 درصد رقابت قیمتی معامله شد این کالابا توجه به عرضه کم همیشه از جذابیت برخوردار بوده است.

 تشدید هفتگی بحران در گروه پلی پروپیلن های نساجی

هفته ها است که بار دیگر این گروه کالایی با رقابت قیمتی بسیار بالایی معامله می شود، اوضاع به حدی بحرانی شده است که در دومین هفته از بهمن ماه برای تمامی گریدهای این گروه کالایی رقابت قیمتی بین 27 تا  39 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است، که درصد رقابت بسیار بالایی برای این گروه است. آمار نشان دهنده است که این محصول نسبت به هفته گذشته رقابت قیمتی بیشتری را تجربه کرده است.  بدین ترتیب بیشترین رقابت قیمتی برای گرید 060 پلی نار  و به مقدار 39 درصد بوده است. برای سه گرید 550J نویدزرشیمی ، C30S مارون و 552R جم نیز رقابت قیمتی بیش از 37 درصدی انجام شده است. همچنین گرید Z30S و 552R مارون نیز 35 درصد رقابت قیمتی را تجربه کرده است.

گریدهای دیگری چون 552R شازند، 1102XL و 1102L رجال، V30S مارون، 510L جم و V79S مارون نیز رقابت های قیمتی بیش از 27 درصد تا 34 درصد را تجربه کرده اند.

در این هفته بورس کالای ایران در اقدامی مناسب برای ثبت سفارش هر کالای زیر مجموعه این گروه کالایی محدودیت ثبت سفارش تعیین کرد که اقدام بسیار درستی بود ولی متاسفانه اوضاع برای این گروه کالایی چنان بحرانی شده است  و قیمت ها در بازار آزاد به حدی بی محابا افزایش یافته است که خریداران به دلیل اختلاف شدید قیمت بورس و بازار رقابت های قیمتی بالایی را انجام می دهند. در حال حاضر حتی مصرف کنندگان واقعی هم چاره ای جز رقابت قیمتی بالا و دلخواه سفته بازان را ندارند زیرا در صورت حذف از رقابت قیمتی در بورس کالای ایران باید کالای مورد نیاز خود را از بازار آزاد و با قیمت نزدیک به 15 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کنند. در نتیجه ترجیح می دهند محصول مورد نیاز خود را از بورس کالای ایران تهیه کنند تا هم قیمتی پایین تر از دلالان را خریده باشند و هم بتوانند ارش افزوده خود را پس بگیرند. در حال حاضر هر کیلوگرم پلی پروپیلن نساجی در بورس کالای ایران به طور میانگین 12 هزار تومان تمام می شود که با قیمت بازار آزاد بین 2000 تومان تا 3000 تومان اختلاف قیمتی دارد. حال که اعمال محدودیت های بورس کالای ایران و افزایش عرضه های پتروشیمی ها نتوانست کمکی در بهبود اوضاع این محصول کند لزوم ورود نهادهایی همچون وزارت اطلاعات و بازرسی کل کشور به بازار این محصول ضروری می نماید زیرا این اوضاع بهبود پیدا نکند هر هفته شاهد رقابت های قیمتی بالاتر خواهیم بود و دلالان و سو استفاده گران از اوضاع به وجود آمده یود های هنگفتی به جیب خواهند زد و متضرر واقعی این اوضاع مصرف کننده واقعی و مردم خواهند بود.

در این هفته پلی استایرن های 200، 300 و 400 پتروشیمی تبریز هم به جمع 20 گرید برتر بازار وارد شده اند  به ترتیب با رقابت های قیمتی 34 درصد، 36 درصد و 28 درصد به فروش رسیدند.

در این هفته کالاهای دیگری همچون پلی پروپیلن های شیمیایی 440Lجم ، ZR230C نویدزرشیمی، MR230 مارون، ZRCT230C نویدزرشیمی و پلی اتیلن سنگین لوله PE100 مشکی شازند رقابت های قیمتی بیش از 20 درصدی را تجربه کردند که در جدول نیامده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران