ثبت رکورد در حجم و ارزش معاملات سالانه در بازار پتروشیمی طی ۱۱ ماهه امسال

مدیرعامل بورس کالای ایران از ثبت رکورد در حجم و ارزش معاملات سالانه در بازار پتروشیمی طی ۱۱ ماهه امسال خبر داد.

بورس کالای ایران در یازده ماه گذشته شاهد معامله های گسترده محصولات مختلف پلیمری و شیمیایی بود به طوری که مدیرعامل بورس کالای ایران از ثبت رکورد در حجم و ارزش معاملات سالانه در بازار پتروشیمی طی ۱۱ ماهه امسال خبر داد و گفت: در این دوره در بازار پتروشیمی بورس کالا بیش از ۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن انواع محصول به ارزشی بیش از ۲۶۶ هزار و ۵۸۲ میلیارد ریال معامله شده که رکورد جدیدی در حجم و ارزش معاملات سالانه محسوب می‌شود، ارزش معاملات بازار محصولات فرآورده‌های نفتی نیز در حالی به رقمی بیش از ۱۹۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال رسیده تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات این بازار به ثبت برسد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی مقدار و ۹۲ درصدی ارزش معاملات محصولات پتروشیمی در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در خصوص سایر اقدام ها و نتایج راهبردی در تالار محصولات نفتی و پتروشیمی گفت: طی دوره ۱۱ ماهه امسال افزایش ۱۱۶ درصدی ارزش معاملات فرآورده‌های نفتی در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، پیاده‌سازی و استقرار سامانه مدیریت اعضای تعاونی‌ها، مدیریت و تنظیم بازار محصولات پتروشیمی و آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی، صنعتی و نفتی، از مهم‌ترین اقدامات و نتایج به دست آمده در سال جاری بوده است.

به گفته وی، کنترل کف عرضه و عرضه اولیه محصولات پتروشیمی به صورت روزانه، کنترل اسناد منشاء عرضه‌های قیر و عایق رطوبتی از طریق سامانه ثامن (ثبت ارزش معاملات نفتی) نیز موارد دیگری است که می‌توان در این رابطه به آن‌ها اشاره کرد.

همچنین از مهم‌ترین نتایج راهبردی سال ۹۷ می‌توان به کسب سهم ۴۱ درصدی شرکت بورس کالای ایران از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ و رشد ۶۰ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد.

گفتنی است که محصولات صنعتی و معدنی با ارزش معاملات ۲۸۳ هزار میلیارد ریال سهم ۳۶.۶ درصدی را از معاملات بازار فیزیکی به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست از نظر ارزش معاملات قرار گرفته است. محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب سهم ۳۴.۵ و ۲۵.۱ درصدی را کسب کرده‌اند و تالار محصولات کشاورزی و بازار فرعی نیز در رتبه‌های بعدی هستند.

سهم قراردادهای نقدی از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۷ با ارزش معاملاتی ۴۷۷ هزار میلیارد ریال ۶۲ درصد بوده و معاملات سلف با سهم ۲۹۶ هزار میلیارد ریالی سهم ۳۸ درصدی را از این متغیر کسب کرده است.

بر اساس این گزارش ، در بازار قراردادهای مشتقه بورس کالا نیز در حالی ۱۴ میلیون و ۶۰۷ هزار قرارداد آتی و آپشن منعقد شده که این تعداد نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر حجم و ارزش معاملات به ترتیب با ۲۸۳ درصد و ۴۱ درصد رشد رو به رو شده که قراردادهای آتی بیشترین تأثیر را در افزایش حجم و ارزش معاملات داشته است.

طی این دوره معاملاتی ارزش معاملات بازار مالی شامل معاملات سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق سرمایه گذاری به بیش از ۷۰ هزار و ۳۳۹ میلیارد ریال رسیده که با رشد ۶۲۶ درصدی همراه بوده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران