راهکارهای فعالان صنایع پلاستیک برای دور زدن تحریم ها

علی احمدی نماینده خاورمیانه ای شرکت  VFK، به تحلیل شرایط بازار می پردازند و راهکارهای فعالان صنایع پلاستیک برای دور زدن تحریم ها را برمی شمارد.

شرکت  VFK از سازندگان برتر خطوط اکسترودر و ترموفرمینگ دنیا است که بنا به اعلام علی احمدی نماینده خاورمیانه ای این شرکت کره ای بیش از ۹۰ درصد ماشین آلات شرکت های تولیدکننده ظروف یک بار مصرف را تامین کرده است.

احمدی در این گفت و گو به تحلیل شرایط بازار می پردازند و راهکارهای فعالان صنایع پلاستیک برای دور زدن تحریم ها را برمی شمارد.

شرکت vfk شرکت صاحب نامی برای تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف است. قیمت دلار بیش از سه برابر شده است. شما نمایندگی خاورمیانه ای این شرکت هستید. چه می کنید با این اوضاع؟

 شرایط سخت شده است اما ما کار می کنیم. دو دستگاه در حال حمل به ایران داریم. دیگر نه بانک های کره ای و نه حتی هیچ بانکی در دنیا از ایران پول قبول نمی کند.

دوستانی که دستگاه خریده اند از طریق صادراتشان بوده است. یعنی صادرات به روسیه یا عراق داشته اند و از آن طریق درخواست دستگاه کرده اند. ما هم کمکشان کرده ایم.

 

یعنی اگر مبدا واریز پول، ایران نباشد می شود دستگاه آورد.

بله. مبدا از ایران نباشد شدنی است. جنس می فرستند کشورهای دیگر و از درآمد صادراتی خود دستگاه می خرند.

 

یعنی مثلا وقتی مبدا واریز پول روسیه است. مقصد تحویل کالا هم روسیه خواهد بود؟

نه. کاری ندارند به این مسائل. آنها پول را از هر مبدایی غیر از ایران می گیرند به هر مقصدی که مشتری بگوید (ایران) ارسال می کنند.

یک دستگاه بندرعباس است که رسیده است. یک دستگاه ورق بزرگ هم یکی از برترین شرکت های ایرانی از vfk خریداری کرده که در حال حمل است. این دو شرکت از طریق صادرات خود دستگاه وارد کرده اند.

ما چون نماینده خاورمیانه هستیم با کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و .... خوب کار می کنیم. تکنسین های ایرانی در این کشورها دستگاه نصب و راه اندازی می کنند.

به نظر من اگر شرایط مهیا شود بازار ایران تشنه تکنولوژی و ماشین آلات جدید است.

ما علاوه بر شرکت vfkنماینده رسمی شرکت RRP هند هستیم. آر آر پی یک شرکت ورق ساز هستند. از شرکت کوفور چین هم نمایندگی داریم. در نمایشگاه های مختلف سراغ ما می آیند که خارج از بحث ماشین، از ایران محصول تولید شده  بخرند. ما هم راهنمایی می کنیم.

چند روز پیش یک مهمان ایتالیایی آمد که برای کشورهای ایتالیا، فرانسه، اتریش، جنس از ایران خریداری کرد.

به دلیل بهم ریختگی ارزش ریال در مقابل سایر ارزها خارجی ها به ایران می آیند و کانتیر کانتینر محصول از ایران می برند.

 

پول را نقد می دهند؟

بله. یکی از مشتریان به طرف خارجی گفته بود پول من را به تایوان بزن. چون از تایوان می خواهم ماشین وارد کنم. ایشان هم قبول کرد.

یکی از مشتریان ما به یک شخصی در آسیای میانه ورق PET می دهد. به او گفته پول من را به فلان حساب در چین واریز کن که من از او می خواهم خط بخرم. این قبیل کارها در جریان است.

ما به دوستان راهکار نشان می دهیم.

 قطعه به صورت رسمی از اروپا و آسیا نمی آید. ما راهکارهایی به مشتریان می دهیم که بتوانند کارکنند و خط تولیدشان بدون وقفه کار کند.

واقعا کار کردن سخت شده است.

 

این دوره تحریم شدیدتر است یا دوره تحریم قبلی مصادف با دولت آقای احمدی نژاد؟

آن زمان تحریم بودیم، تولید هم نبود. الان تولید هست. کارخانجات با ۹۹ درصد ظرفیت کار می کنند. همه کارخانجاتی که به آنها دستگاه داده ایم و با آنها در ارتباط هستیم همگی خیلی خوب کار می کنند.

من سود و زیانشان را نمی دانم ولی فول تایم کار می کنند. مثلا برای خرید pet کیلویی ۲۲ هزار تومان پول می دهند. ظروف گران شده است و ... در یک کلمه کلا کار کردن خیلی سخت شده است. تنها راه برای کاهش این فشار صادرات است.

 

شرکت vfk برای بازار ایران برنامه ای دارد؟

ساخت دستگاه های سبک تر مخصوص بازارهایی مثل ایران را برنامه ریزی کرده اند.

دستگاه ضعیف نیست اما ابعاد کوچک تری دارد. بخاط اینکه قیمت پایین تر بیاید.

شرکت vfk قیمت ماشین آلات خود را در سراسر دنیا افزایش داده ولی در ایران افزایشی نداشته چون می خواهد مشتریان خود را حفظ کند.از سودشان می زنند تا مشتری ایرانی را از دست ندهند.

 

اگر این بازار باشد. این صادرات حفظ شود به همان اندازه که تاکنون دستگاه وارد شده باز وارد شود قطعا دستگاه ها با حداکثر ظرفیت کار می کنند.

 

برای واردات ماشین آلات می شود ارز نیمایی گرفت؟

می دانم دو شرکت بزرگ مدتها برای دریافت ارز نیمایی تلاش کردند اما نتوانستند.

 

قطعه هم نمی شود با ارز نیمایی دریافت کرد؟

نه شما فرض کنید قطعه یک دستگاه خراب می شود. نمی تواند ۴ ماه منتظر بماند ارز نیمایی بگیرد.هر جور شده باید ارز مورد نیاز را در بازار تامین کند.

 

الان قیمت دستگاه وارداتی برای کار کردن توجیه اقتصادی دارد؟

یک زمان ظرف یک بار مصرف ۱۰۰ تومان بود، الان ۷۰۰ تومان است. الان فروش ظرف ۴ برابر شده است.

نه تنها این صنف تمام صنوف کار می کنند.

همین الان هم زمان مناسبی برای سرمایه گذاری هست. اگر vfk صد دستگاه در ایران داشته باشد نیاز است صد دستگاه دیگر هم داشته باشد.

بازار عراق بازار خوبی هست. همین الان ترکیه ای ها داخل ایران آمده اند و هر چه می توانند می خرند. افغانستان همین طور.

الان زمان مناسبی برای رشد است چون نمی گذارند هیچ محصولی وارد شود.

یکی از تولیدکنندگان شکلات برای من تعریف می کرد هفته ای سه کانتینر از ترکیه برای من ظرف می آمد. الان دیگر واردات ندارند و از بازار داخل تامین می کنند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران