وضعیت قرمز برای صنایع پایین دستی پتروشیمی

روغن DOP اکنون حدود ۳۰ هزارتومان به فروش می‌رسد و چند ماهی است در وضعیت قرمز به سر می‌برد. نتیجه این وضعیت چیزی جز تعطیلی کارخانجات، بیکاری بسیاری از کارگران، نابودی بازارهای صادراتی همچون عراق، افزایش شدید قیمت‌های نهایی و... نیست.

در روز معاملاتی چهارشنبه هفته پیش ۱۱۰۰ تن الکل در بورس عرضه شد که ۲۱۰۱ تن تقاضا برای آن ثبت شد. نتیجه این تقاضای بسیار زیاد، گرانی مواد بود. به طوری که قیمت بیش از ۲۶ هزار تومان معامله این ماده بود که قیمت پایه آن ۱۰۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که حدود ۱۷ میلیارد تومان سود خالص حاصل از رقابت از روز معاملاتی چهارشنبه نصیب پتروشیمی شازند شده است.

 

اما پرسش اینجاست که این رویه قرار است تا کجا ادامه پیدا کند؟

 

روغن DOP اکنون حدود ۳۰ هزارتومان به فروش می‌رسد که نتیجه آن چیزی جز تعطیلی کارخانجات، بیکاری بسیاری از کارگران، نابودی بازارهای صادراتی همچون عراق (به گفته یکی از تولیدکنندگان، همین حالا هم خریداران عراقی دیگر حاضر به معامله به ایرانی ها نیستند)، افزایش شدید قیمت‌های نهایی و... نیست.
 

به نظر می‌رسد که اگر هرچه سریعتر فکری به حال این اوضاع نشود، صنایع پایین دستی گرفتار وضعیتی خواهند شد که شاید قادر به ادامه فعالیت تولیدی نباشند.

 

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران