ایجاد شرایط رکودی در بازار مواد اولیه پلیمرها

بررسی معاملات چند هفته اخیر اثبات می‌کند که بازار پلیمرها عموما دچار رکود شده است. کاهش زیادی را در بخش تقاضا شاهدیم که برخلاف سال قبل، پایین تر از عرضه ها ثبت شده است. آسیب این موضوع به صنایع تکمیلی وارد و پیامدهای آن برای صنایع بالادستی خواهد بود.

همانطور که می‌دانیم، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳۹ شرکت تابعه و نمایندگی‌های فروش آن در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار گرفتند. اما صنعت پتروشیمی کشور از قبل هم شاهد چنین تحریم‌هایی بوده است و می‌توان گفت که تحریم های «جدیدی» وضع نشده است. تفاوت این است که در تحریم‌هایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا شب گذشته وضع کرد، تنها به صورت دقیق‌تر صنعت پتروشیمی کشور را هدف قرار داد.

این تحریم‌های جدید اثرات منفی به بار خواهد آورد اما خوشبختانه شرکت‌های پتروشیمی کشور، چنین روزی را پیش‌بینی کرده و اقدام به صادرات از طریق راه‌هایی کردند که رهگیری آن برای آمریکایی‌ها مبهم باشد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که تحریم‌های جدید با شدتی که آمریکایی‌ها انتظار دارند، اثرگذار باشد.

اما مشکل این است که علاوه بر آمریکا، خودمان در داخل، دست به خود تحریمی می‌زنیم.

در صنعت پلیمر، قیمت پایه محصولات پتروشیمی با ارز نیمایی تعیین می‌شود. در چند هفته گذشته شاهد شیب تند افزایشی دلار نیمایی بوده ایم که سبب شده برخلاف رویه جهانی، قیمت‌های پایه، حرکت افزایشی داشته باشد. دلار ۱۱ هزارتومانی نیمایی، قیمت پایه‌ها را تاحدی بالا برده که هم طراز قیمت محصولات صادراتی شده است و عملا صادرکننده نمی‌تواند محصولی تولید نماید که توانایی رقابت در بازارهای صادراتی داشته باشد. این موضوع آثار مخربی در اقتصاد ما خواهد داشت چرا که «شرایط رکودی» به وجود آمده است. اگر فروشنده مواد اولیه در قیمت‌های خود تجدید نظر نکرده و یا راهکارهایی مانند پرداخت غیرنقدی، LC و... ایجاد نکند این رکود تشدید شده و به تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد ‌انجامید.

بررسی معاملات چند هفته اخیر نیز اثبات می‌کند که بازار پلیمرها عموما دچار رکود شده است. کاهش زیادی را در بخش تقاضا شاهدیم که برخلاف سال قبل، پایین تر از عرضه ها ثبت شده است. آسیب این موضوع به صنایع تکمیلی وارد و پیامدهای آن برای صنایع بالادستی خواهد بود. انتظار می‌رود که دفتر توسعه صنایع تکمیلی، بورس کالا و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط هرچه زودتر راهکاری فوری اندیشیده و آن را جایگزین فرمول دلار نیمایی سازند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران