احداث عسلویه ای دیگر در ایران به عنوان سومین هاب توسعه صنعت پتروشیمی

استاندار هرمزگان از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان که قرار است ظرفیت‌های مختلف تولید برق، تولید آب و همچنین صنایع مختلف پتروپالایشگاهی، فولاد و آلومینیوم را کنار خود داشته باشد، با عنوان مکمل عسلویه، و مدیرعامل ایمیدرو از این منطقه به‌عنوان عسلویه‌ای دیگر نام برد که قرار است سومین هاب توسعه صنعت پتروشیمی باشد.

 تنها دو روز بعد از تحریم اعلامی جدید آمریکا بر صنعت پتروشیمی ایران، احداث سومین هاب پتروشیمی کشور در غرب هرمزگان دیروز با امضای تفاهم‌نامه‌ای در ساختمان اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران کلید خورد. استاندار هرمزگان از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان با عنوان مکمل عسلویه، و مدیرعامل ایمیدرو از این منطقه به‌عنوان عسلویه‌ای دیگر نام برد که قرار است سومین هاب توسعه صنعت پتروشیمی باشد.

ساعتی پیش با حضور استاندار هرمزگان، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین جهت ساماندهی و تسریع در عملیات اجرایی طرح‌های پتروشیمیایی و پتروپالایشگاهی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان امضا شد.

خداداد غریب‌پور، مدیرعامل سازمان ایمیدرو در این مراسم با بیان اینکه "تفاهم‌نامه امروز حاصل برگزاری 15 جلسه مداوم و مشترک با مسئولان مربوطه است"، گفت: عملیات اجرایی منطقه انرژی‌بر پارسیان در سال 94 آغاز شد و در این مدت زیرساخت‌های مختلف از جمله زیرساخت‌های آب‌رسانی و برق‌رسانی در دست اجرا بود.

وی افزود: از مجموع 9800 هکتار مساحت این منطقه، 60 درصد متعلق به احداث صنایع گوناگون می‌شود که سهم پتروشیمی 2000 هکتار است که پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم تولیدات پتروشیمی به‌میزان 15 تا 18 میلیون تن در سال را در این منطقه به‌عنوان هاب جدید پتروشیمی داشته باشیم و شاهد ایجاد عسلویه‌ای دیگر در ایران باشیم.

غریب‌پور با اعلام اینکه "علاوه بر صنایع پتروشیمی، احداث صنایع آلومینیوم و فولاد و... نیز در این منطقه در برنامه قرار دارد"، گفت: توسعه کشور، اشتغال و تولید نیازمند سرمایه‌گذاری است و ما با استفاده از توان داخلی به‌صورت BOO با جذب سرمایه بخش خصوصی این منطقه را توسعه خواهیم داد.

در ادامه این مراسم، فریدون همتی استاندار هرمزگان اظهار داشت: امسال در سال رونق تولید و همچنین در اوج تحریم‌ها علیه ایران هستیم؛ این درحالی است که کشورما و به‌ویژه استان هرمزگان ظرفیت‌های بسیار بزرگی دارد و توان زیادی در داخل کشور برای استفاده از این ظرفیت‌ها داریم که در حال کار و برنامه‌ریزی در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: در غرب استان، منطقه پارسیان واقع شده که یکی از مناطق ویژه و مهم کشور خواهد شد، به‌طوری که مکمل عسلویه در غرب استان هرمزگان احداث می‌شود.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: فاز اول بندر این منطقه در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف پتروشیمی، آلومینیوم و آلومینا در برنامه‌ها دیده شده تا در این منطقه، رونق تولید بتواند نیاز کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: در توسعه صنعت فولاد، تولید آب و تولید برق در منطقه پارسیان، برنامه‌های ویژه‌ای داریم و بخش خصوصی هم اعلام آمادگی برای سرمایه‌گذاری کرده است.

همتی در خصوص ظرفیت‌های تأمین خوراک این منطقه گفت: درحال حاضر با خطوط موجود انتقال گاز، ظرفیت 20 میلیون مترمکعب سهم خوراک برای این منطقه دیده شده که این مقدار قابل توسعه در آینده هست.

همچنین بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ابراز کرد: در غرب عسلویه، دیگر ظرفیت توسعه وجود ندارد و ما برای توسعه به شرق این منطقه آماده‌ایم که همین منطقه پارسیان است که در غرب استان هرمزگان واقع شده و می‌تواند سومین هاب توسعه صنعت پتروشیمی کشور باشد.

وی همچنین گفت: در منطقه پارسیان 14 طرح پتروشیمی با مجموع ظرفیت تولید 15 میلیون تن در سال در فاز نخست دیده شده که این برنامه، نیازمند سرمایه‌گذاری بالغ بر 19.5 میلیارد دلاری است.

معاون وزیر نفت اعلام کرد: در فاز 2 عسلویه نیز 30 طرح جدید پتروشیمی تعریف شده که 17 طرح در مراحل مختلف توسعه هستند و 13 طرح دیگر نیز در مراحل مطالعه و تأمین مالی هستند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران