نحوه تعیین مالیات برای خریداران سکه مشخص گردید

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه که طی سال 1397 سکه خود را دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: بر این اساس، تا 20 سکه دریافتی مشمول مالیات نمی‌باشد. نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه 150هزار تومان مالیات مقطوع؛ نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه 200هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه 250هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.

نادر جنتی خاطرنشان کرد: کلیه خریداران سکه که در سال 1397 نسبت به دریافت حداکثر 200 سکه از سیستم بانکی اقدام نموده‌اند، مشمول مالیات مقطوع بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مذکور و تسلیم اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

وی تأکید کرد: اشخاصی که در سال 1397 بیش از 200 سکه دریافت نموده‎اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم نبوده و می‎بایست اظهارنامه مالیاتی مربوط به این فعالیت (خرید و فروش سکه) را تا پایان خردادماه سال 1398 به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم نمایند.

جنتی در خصوص نحوه تعیین مالیات مقطوع برای خریداران سکه که طی سال 1397 سکه خود را دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: بر این اساس، تا 20 سکه دریافتی مشمول مالیات نمی‌باشد. نسبت به مازاد 20 سکه تا میزان 60 سکه به ازای هر سکه 150هزار تومان مالیات مقطوع؛ نسبت به مازاد 60 سکه تا میزان 100 سکه به ازای هر سکه 200هزار تومان مالیات مقطوع و نسبت به مازاد 100 سکه تا میزان 200 سکه به ازای هر سکه 250هزار تومان مالیات مقطوع تعیین شده است.

وی تصریح کرد: خریداران سکه در محدوده 20 تا 200 سکه با تاریخ تحویل سال 1397، لازم است ضمن مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir، کد ملی خود را در بخش «مالیات مقطوع دریافت‎کنندگان سکه» وارد نموده و در صورتی که مشمول مالیات سکه بودند، اقدام به ثبت‎نام در این سامانه نمایند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور اضافه کرد: بدیهی است اطلاعات مؤدی اعم از اطلاعات هویتی، محل اقامت و شماره همراه، پس از ثبت نام، اعتبارسنجی شده و در صورت صحت اطلاعات، نام کاربری و کلمه عبور به شماره همراه مؤدی پیامک خواهد شد.

وی ادامه داد: مؤدی پس از دریافت نام کاربری و کلمه عبور اجازه ورود به بخش مربوطه در سایت عملیات الکترونیک سازمان را پیدا کرده و در ادامه، پس از مشخص کردن تعداد سکه خریداری شده، محاسبات سیستمی انجام شده و مبلغ مالیات تعیین می‌گردد که پس از دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت، امکان پرداخت مالیات فراهم می‌شود.

جنتی همچنین از امکان پرداخت مالیات در چهار قسط مساوی خبر داد و گفت: عدم پرداخت مالیات تا پایان خرداد 1398 یا عدم پرداخت اقساط در سررسیدهای مقرر، مشمول جریمه خواهد بود. معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور افزود: چنانچه مؤدیان مشمول این دستورالعمل نسبت به مالیات تعیین‌شده صرفاً از حیث عدم فروش سکه‌های دریافتی معترض باشند، می‌توانند نسبت به طرح ادعای خود در مراجع دادرسی مالیاتی اقدام و درخواست رسیدگی مجدد نمایند.

وی همچنین یادآور شد: صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده یا مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌ربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول پرداخت مالیات مقطوع نبوده و مکلف هستند نسبت به تسلیماظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام نمایند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران