مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد؛

ایجاد منطقه‌ای برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در فاز ۳ عسلویه

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ایجاد هاب صنایع تکمیلی در عسلویه خبر داد.

«علی محمد بساق‌زاده» با تاکید بر زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی، از ایجاد هاب صنایع تکمیلی در عسلویه خبر داد و افزود: برای ایجاد حلقه‌های نهایی در صنعت پتروشیمی سعی کردیم تا در فاز سه منطقه عسلویه که بین منطقه ویژه انرژی‌بر پارسیان و عسلویه قرار دارد، منطقه‌ای را برای ایجاد توسعه صنایع تکمیلی تعریف کنیم.

به گفته وی، اکنون با توجه به شرایط تحریم، یک مشاور ایرانی گرفته‌ایم تا موقعیت و شرایط را برای واحدهای پایین دستی پتروشیمی بررسی کند.

بساق‌زاده محصولات تولیدشده در بخش پتروشیمی منطقه ویژه انرژی‌بر پارسیان را بسته به خوراک تامین شده دانست و افزود: ۱۴ طرح پتروشیمی که قرار است در منطقه انرژی بر پارسیان احداث شود، با توجه به خوراکی که از سوی وزارت نفت تامین خواهد شد، طراحی می‌شوند.

مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: با مذاکرات صورت گرفته تنوع خوراک در این واحدها وجود دارد که شامل گاز متان، گاز اتان مازاد از فازهای عسلویه و همچنین ال.پی.جی (پروپان و بوتان) می‌شود زیرا عقیده داریم ال.پی.جی به جای صادرات به عنوان خوراک به مجتمع های پتروشیمی منطقه پارسیان داده شود تا زنجیره پتروشیمی را تکمیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تامین میعانات گازی به عنوان خوراک این واحدها نیز بودیم، گفت: با توجه به طرح‌هایی که پیش از این تعریف شده، اکنون میعانات مازاد در کشور نداریم تا به این منطقه اختصاص داده شود.

بساق‌زاده ادامه داد: در مجموع و با توجه به مذاکرات صورت گرفته برای خوراک، زنجیره پتروشیمی تعریف اولیه شده و با سرمایه‌گذاران نیز مذاکراتی انجام داده‌ایم و منتظر تایید نهایی هستیم.

وی محصولات تولید شده در این واحدها را شامل پروپیلن و پلی‌پروپیلن از متان دانست و افزود: همچنین یک یا دو واحد الفین با خوراک اتان و بوتان و واحدهای تبدیل پروپان به پلی‌پروپیلن نیز احداث خواهد شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران