آشتی کردن مشتریان با بازار خودرو / دلایل کاهشی شدن قیمت ها در این بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرد که در حال حاضر بازار خودرو تا حدودی به ثبات رسیده و همین مساله سبب شده که مشتریان با بازار آشتی کنند. این فعال بازار با اشاره به اینکه خودروسازان نقشی در کاهشی شدن قیمت بازی نمی‌کنند و آنچه سبب کاهشی شدن نمودار قیمت شده جو روانی است که از بازارهای دیگر به بازار خودرو سرایت کرده است، می‌گوید: این روندی که در کاهشی شدن قیمت‌ها آغاز شده است در صورتی که با اقداماتی از سوی خودروسازان همراه شود، می‌تواند تداوم داشته باشد.

طی هفته جاری قیمت‌ها در بازار خودرو باز هم نزولی شد. به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران بازار، التهاب و هیجان کاذب خرید و فروش خودرو از دو هفته پیش تاکنون فروکش کرده و قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفته است.در مورد دلایل وضعیت کنونی بازار این سوال مطرح می‌شود که آیا سیاست‌های اتخاذ شده توسط سیاست‌گذار کلان خودرو سبب کاهشی کردن قیمت‌ها شده یا اینکه باید دلایل این کاهش قیمت‌ها را در مسائل روانی ناشی از نسیمی دانست که از فضای سیاسی کشور، چه داخلی و چه بین‌المللی، به سمت بازار وزیدن گرفته است؟ آنچه مشخص است طی دو هفته گذشته بازارهایی همچون ارز و سکه نیز جو آرامی را تجربه کردند و حتی در برخی روزها قیمت در این بازارها روند کاهشی به خود گرفته بود. اما در مورد سوال مطرح شده، فعالان بازار معتقدند تاثیر کاهش قیمت‌ها در بازار بیش از آنکه ناشی از سیاست‌های کلان خودرویی و تلاش خودروسازان برای افزایش عرضه باشد، ناشی از جو روانی است که این روزها بر بازارهای دیگر از جمله ارز و سکه حاکم شده است.

بی‌تردید آرام شدن جو بازارها به دلیل سیگنال‌های مثبتی است که از فضای سیاسی به آنها ارسال می‌شود. در این زمینه برخی به سفر نخست‌وزیر ژاپن به کشورمان اشاره می‌کنند و اینکه فضای دیپلماتیک کنونی تاثیر زیادی بر بازارهای مذکور داشته است. با این حال اما برخی کارشناسان با تایید جو روانی حاکم بر بازارها که هم اکنون سبب کاهشی شدن قیمت‌ها شده است تاکید می‌کنند که با توجه به مشکلات طرف عرضه بیم آن می‌رود که بار دیگر نوسان بازار آغاز شود. آنچه مشخص است عطش بازار هنوز برطرف نشده و با توجه به عرضه اندک خودرو، تقاضا همچنان رو به فزونی است. در این بین با توجه به فاصله قیمتی کارخانه و بازار، خرید و فروش خودرو برای دلالان و واسطه‌گران جذابیت خود را دارد، به همین دلیل تقاضا با وجود کاهش هیجانات بازار هنوز فروکش نکرده است.در این بین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، عنوان می‌کند که در حال حاضر بازار تا حدودی به ثبات رسیده و همین مساله سبب شده که مشتریان با بازار آشتی کنند.

این فعال بازار با اشاره به اینکه خودروسازان نقشی در کاهشی شدن قیمت بازی نمی‌کنند و آنچه سبب کاهشی شدن نمودار قیمت شده جو روانی است که از بازارهای دیگر به بازار خودرو سرایت کرده است، می‌گوید: این روندی که در کاهشی شدن قیمت‌ها آغاز شده است در صورتی که با اقداماتی از سوی خودروسازان همراه شود، می‌تواند تداوم داشته باشد. اشاره این کارشناس به انجام اقداماتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت قول آن را برای کاهش التهابات بازار به مشتریان داده بود. با عملیاتی شدن وعده‌های این وزارتخانه در کنار راهکارهایی که کفه عرضه را در بازار سنگین‌تر کند می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها بیش از پیش به سمت کاهشی شدن سوق پیدا کند. موتمنی دلیل نوسانات یک ماه گذشته و افزایش روزانه قیمت‌ها را ناشی از عملکرد عده‌ای از واسطه‌گران و دلالان در بازار برای فروش خودروهای خود می‌داند و برخی اقدامات مانند ایجاد محدودیت‌ها برای قیمت‌گذاری در فضای مجازی را در ثبات قیمتی موثر می‌خواند.

نزدیکی قیمت‌ها به فروردین

همان‌طور که گفته شد قیمت‌ها در بازار ساز کاهشی کوک کرده‌اند. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند قیمت خودروهای داخلی در حال نزدیک شدن به قیمت‌های فروردین ماه است. طبق اظهارات فعالان بازار، پراید ۱۱۱ در حال‌حاضر با قیمت ۵۰ میلیون تومان در بازار موجود است. این خودرو پیش‌تر تا ۵۷ میلیون تومان هم در بازار قیمت خورده بود. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ نیز قیمت ۴۳ میلیون تومانی را به نام خود ثبت کرده است که نشان می‌دهد این خودرو به نسبت هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده است. از بازار تیبای صندوق‌دار هم خبر می‌رسد این خودرو با قیمت ۴۹ میلیون از سوی فروشندگان عرضه می‌شود؛ بنابراین تیبای صندوق‌دار نسبت به هفته گذشته کاهش ۶ میلیون تومانی داشته است. ساینا در هفته جاری به قیمت ۵۸ میلیون تومان رسید. این خودرو مانند تیبا صندوق‌دار کاهش قیمت داشته است. قیمت این خودرو به نسبت هفته گذشته، افت ۶ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات در حال‌حاضر با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان در بازار موجود است. این نشان‌دهنده کاهش۳۰ میلیون تومانی این خودرو طی دو هفته گذشته است. همین خودرو با گیربکس معمولی در حال حاضر با قیمت ۱۲۵ میلیون تومان عرضه می‌شود. همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ طی هفته‌ای که گذشت به ترتیب با قیمت ۷۸ میلیون و ۹۸ میلیون تومان عرضه شدند. به این ترتیب در حالی که ۲۰۶ تیپ ۲، قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان را به خود دید در دوهفته اخیر روند کاهشی را در پیش گرفت و همان طور که اشار شد قیمت این خودرو روی عدد ۷۸ میلیون تومان متوقف شده است. قیمت تیپ ۵ این خودرو با افت ۱۳ میلیونی روبه‌رو بوده است. همچنین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با قیمت ۹۹ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، این خودرو طی مدت ذکر شده با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌گرفت؛ بنابراین ۲۰۶ صندوقدار نیز همانند ۲۰۶ تیپ ۵ طی مدت ذکر شده افت ۱۳ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

پژو ۴۰۵ مدل SLX هم با قیمت ۸۱ میلیون تومان، در بازار موجود است. حال سراغ دو خودرو از محصولات رنو در بازار می‌رویم. ساندرو استپ‌وی اتومات در حال حاضر با قیمت ۱۸۹ میلیون تومان فروخته می‌شود، به این ترتیب این خودرو در دو هفته گذشته افت ۳۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است. تندر E۲ نیز در حال حاضر با قیمت ۱۲۸ میلیون تومان در بازار موجود است. همین خودرو در دو هفته گذشته با قیمت ۱۴۰ میلیون در بازار موجود بود. سمند EF۷ طی هفته‌ای که گذشت، قیمت ۸۵ میلیون تومان را در بازار داشت. این خودرو به نسبت هفته گذشته کاهش ۷ میلیون تومانی داشته است. همچنین پژو پارس با قیمت ۹۹میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت‌گذاری شده است. این خودرو طی مدت ذکر شده افت ۱۲ میلیون تومانی داشته است.

پیش از تعطیلات عید فطر این خودرو با قیمت ۱۱۱ میلیون تومان در بازار موجود بود. رانا هم طی هفته‌ای که گذشت ۸۳ میلیون تومان قیمت خورد؛ بنابراین رانا در دو هفته گذشته چهار میلیون تومان کاهش قیمت داشته است. پژو ۲۰۰۸، محصول مونتاژی ایران‌خودرو نیز روند کاهشی داشته ‌است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۳۰۸ میلیون تومان قابل‌خریداری است. این خودرو طی هفته‌ای که گذشت با قیت ۳۴۰ میلیون تومان در بازار موجود بود؛ بنابراین پژو ۲۰۰۸ نسبت دو هفته گذشته افت ۳۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است. دانگ‌فنگ H۳۰ کراس دیگر محصول مونتاژی ایران خودرو در حال حاضر با قیمت ۱۲۰ میلیون تومان در بازار موجود است. همچنین نگاهی هم به دو محصول مونتاژی سایپا در بازار بیندازیم و قیمت آنها را رصد کنیم. در حال حاضر فروشندگان برای خودروی سراتو مونتاژ شده در خطوط تولید شرکت سایپا رقم ۲۹۵ میلیون تومان مطالبه می‌کنند و چانگان این روزها با قیمت ۱۷۵ میلیون تومان قابل خریداری است.

حرکت وارداتی‌ها در جاده کاهش قیمت

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم. این بازار نیز در دو هفته‌ای که گذشت، روند نزولی داشت، این در شرایطی است که طبق شنیده‌ها روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک آغاز شده است. با توجه به این مساله سوناتا هیبرید، در حال حاضر با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. سانتافه با قیمت ۷۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. توسان هم با قیمت ۷۳۰ میلیون تومان در بازار موجود است. النترا در حال حاضر ۴۹۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان به خریداران عرضه می‌شود. در خانواده کیا هم در حال حاضر خودروی سورنتوی صفر در بازار کمتر پیدا می‌شود، چنانچه این خودرو در بازار موجود باشد قیمتش ۹۵۰ میلیون تومان است. قیمت این خودرو چندی پیش از یک میلیارد تومان هم گذشته بود و فروشندگان با دریافت یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان، این خودرو را در اختیار خریداران قرار می‌دادند. اسپورتیج و سراتو نیز به ترتیب با قیمت‌های ۷۳۰ میلیون و ۵۲۰ میلیون تومان عرضه می‌شوند. اپتیما هم ۷۱۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان قیمت خورده است. فروشندگان برای تالیسمان محصول شرکت رنو قیمت ۷۰۰ میلیون تومان و برای کولیوس دیگر محصول این برند فرانسوی قیمت ۸۰۰ میلیون تومان را تعیین کرده‌اند. لکسوس NX نیز که پیش‌تر با قیمت یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قابل‌خریداری بود. در حال حاضر با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. نیسان جوک نیز در حال حاضر با قیمت ۴۶۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. تیگوان محصول فولکس واگن نیز این روزها با قیمت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قابل خریداری است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران