افزایش محسوس عرضه پلیمر ها

همزمان با رشد عرضه‌ محصولات مختلف پتروشیمی، معامله گران در بورس کالا شاهد افزایش محسوس عرضه پلیمر ها بودند.

 در هفته گذشته بازار پلیمرهای بورس کالا با رشد بیش از 9 درصدی عرضه‌ها روبه‌رو شد و شاهد بودیم که بیش از 79 هزار تن از انواع پلیمرها در بورس کالا عرضه‌ شدند. این در حالی بود که آمار عرضه‌های مچینگ در آمارهای عرضه درج نمی‌شود و با فرض وجود این معاملات ، حجم عرضه‌های واقعی بالاتر از این رقم بوده است. متوسط حجم عرضه‌های سال گذشته به صورت هفتگی در بورس کالای ایران رقمی کمتر از 72 هزار تن بوده و این داده به معنی آن است که بازار در هفته گذشته با عرضه‌هایی بیش از متوسط سال قبل در گروه کالایی پلیمرها روبه‌رو بود.

بر اساس این گزارش ، با وجود این حجم از عرضه‌ها ولی شاهد عقب‌گرد محسوس خریداران بودیم تا جایی که تقاضای ثبت شده برای خرید به نزدیکی 42 هزار تن رسیدکه کمترین رقم از روزهای ابتدایی سال 96 تاکنون است. این رخداد را باید جدی گرفت زیرا مهمترین داده تأثیرگذار بر بازار در هفته گذشته بود. کاهش قیمت‌های جهانی، احتمال افت قیمت دلار نیمایی برای متوسط هفتگی و یا حتی عدم رشد این نرخ به معنی احتمال کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالاست و در شرایطی که حجم عرضه‌ها به نسبت بالاست ، موکول کردن خرید به هفته های آینده از نظر برخی از معامله گران توجیه پذیر است.

این وضعیت البته در شرایطی مهم‌تر ارزیابی می‌شود که قیمت دلار در بازار آزاد در هفته گذشته نیز میل به کاهش نرخ داشت و کارشناسان بر این اعتقاد هستند که همین روند فاز روانی بازارها را به سمت کاهش نرخ احتمالی و تعویق تقاضا تغییر جهت داد تا در نهایت یکی از ضعیف‌ترین هفته‌های معاملاتی در فصول اخیر در بورس کالا به ثبت برسد. در هفته گذشته حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا به رقم 31 هزار و 266 تن رسید که از نصف متوسط حجم معاملات سال گذشته هم کمتر است. این رقم همچنین در کمترین سطح از روزهای ابتدایی و نیمه‌تعطیل بازارها در سال 97 قرار دارد.

در بازار محصولات شیمیایی هم اوضاع به همین گونه است. در هفته گذشته شاهد افت 7.5 درصدی حجم معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا و ثبت معاملات نزدیک به 15 هزار تن بود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران