مدیرعامل پایا پلاستیک، سرکرده متهمان پرونده ارزی امروز دادگاهی شد

حمید رضا رنود مدیرعامل پایا پلاستیک متهم به قاچاق ۵۲ میلیون یورو است به عنوان متهم ردیف اول و به عنوان سرکرده پرونده متهمان ارزی امروز دادگاهی شد.

دو سال پیش کارخانه اش توسط دکتر روحانی رییس جمهور و نعمت زاده وزیر صنعت افتتاح شده بود. حالا اما حمید رضا رنود متهم به قاچاق ۵۲ میلیون یورو است. امروز دادگاه متهمان پرونده ارزی برگزار شد.

حمیدرضا رنود متهم ردیف اول پرونده قاچاق عمده ارز که در استان سیستان تشکیل شده بود با اذن قاضی موحد در جایگاه حضور یافت و به دفاع از خود پرداخت.

وی با معرفی خود به دادگاه گفت: متولد سال ۵۱ و اهل تهران هستم که پیش از این واحد تولیدی داشتم.

وی در پاسخ به این سوال قاضی مبنی بر اینکه آیا سابقه کیفری هم داشته اید گفت: یک محکومیت داشتم که تبرئه شدم آن هم مربوط به خرید یک زمین از کشاورزی در استان قزوین بود. دیپلمه هستم و سابقه زندان هم ندارم.

حجت الاسلام موحدی راد دادستان سیستان و بلوچستان در واکنش به این سخنان متهم خطاب به قاضی پرونده گفت: این شخص یک سال حبس و جهت استفاده از سند مجعول به ۶ ماه حبس محکوم شده بود که متهم در واکنش به سخنان دادستان سیستان و بلوچستان گفت برائت گرفتم و به دادگاه خواهم داد.

در ادامه قاضی موحد خطاب به متهم رنود گفت: بر اساس کیفرخواست صادره و با استناد ماده ۲۸۰ قانون آئین دادرسی کیفری اتهام شما تفهیم می‌شود. به همین منظور اتهام شما مشارکت اخلال در نظام اقتصادی با سایر متهمان از جمله سیدعلی وزیری، فرجی، بهزادیان، انصاریان و سلیمان زاده از طریق قاچاق ارز به مبلغ ۶۵ میلیون یورو و با وصوف!؟ سردستگی؟ است. اگر دفاعی دارید بگویید؟

متهم رنود در دفاع از خود گفت: از سال ۹۴ در قزوین واحد تولیدی داشتم. در مجموعه‌ای بودم که با سرمایه خودم اقدام به اشتغال کرده بودم. کل سرمایه‌ای هم که در این راه گذاشتم ۳۰ میلیون یورو بود.

وی در واکنش به خواسته قاضی مبنی بر ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با کار خود افزود: در کار ماشین آلات بودم. واحد تولیدی من را هم سال ۹۵ آقای رئیس جمهور به همراه وزیر صمت افتتاح کردند. به همین منظور مقام اول یک کشور مجموعه‌ای را افتتاح می‌کند قطعاً به پشتوانه آن نگریسته است. استانداران مختلفی در آنجا بودند که شما می‌توانید از آنها سوال کنید. در جلسات مختلف هرگاه صحبت از سرمایه گذار نمونه بود بنده را انتخاب می‌کردند.

قاضی موحد در واکنش به این سخنان متهم گفت: تمامی موارد و اینکه اطلاعات چطور به مقامات داده می‌شود قابل بررسی است.

متهم رنود در ادامه دفاعیات خود با بیان اینکه هیچ گونه ارتباطی با دولت نداشتم، ادامه داد: یاد گرفتم روی پای خودم بایستم. در منطقه یهودی نشین پل چوبی بزرگ شده ام. الان هم چوبِ کارم را می خورم.

وی افزود: پس از افتتاح واحد تولیدی، از سوی دولت به دلیل اینکه مجموعه نیاز به مواد اولیه داشت به بانک مراجعه کرده و اعلام تقاضا کردم.

متهم ردیف اول ادامه داد: یک نکته را باید توضیح دهم مبنی بر اینکه تمامی کارشناسان زاهدان را بیاورید قاطع می گویم آنها نمی‌دانستند ال سی چیست، فاینانس چه بوده و به طور کلی مسائل ارزی چطور است؟

قاضی موحد در واکنش به این سخنان متهم گفت: شما که دیپلمه هستید چطور می‌دانستید؟ که متهم پاسخ داد پرس و جو کردم، دوره دیدم و باید بگویم اکثر پولدارهای قدیم هم سواد این چنینی نداشتند. این کارشناسان چطور می‌گویند پوروفرم ها جعلی است، باید ثابت شود.

در ادامه موحدی راد دادستان سیستان و بلوچستان از متهم پرسید شرکت گوهر اشراق برای کیست؟ که متهم پاسخ داد: من نمی دانم. من ۳ شرکت دارم که همه تولیدی است.

وی در پاسخ به این سوال قاضی مبنی بر اینکه چقدر حواله ارزی گرفتید، گفت: ۷ میلیون یورو بابت شرکت پایا پلاستیک پلیمر برای خرید ماشین آلات وارداتی از آلمان گرفتم.

وی در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه با وزیری چطور آشنا شدید، افزود: مطالبه‌ای از شرکت نیک پارس داشتم، رفتم پولم را بگیرم که به من گفتند شخصی به نام وزیری آمده تا وجوه بدهکاران را پرداخت کند که در آنجا با او آشنا شدم. تمام تولید کنندگان روغن این فرد را می‌شناسند.

متهم رنود در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه آیا رفع تعهد هم داشتید، گفت: بله، ۳۰ میلیون یورو رفع تعهد شده و فقط ۵۰ تا مانده است که از آن تعداد ۲.۵ میلیون یورو ماشین آلات موجود است.

حسب اعلام قاضی رسیدگی کننده به پرونده جلسه بعدی، روز دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۷ به صورت غیر علنی برگزار می شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نظرات کاربران