احتمال نزولی شدن بازار متانول آسیا در نیمه دوم سال 2019 میلادی

بر اساس دلایلی انتظار می رود بازار متانول آسیا در نیمه دوم سال 2019 میلادی روندی نزولی را تجربه کند.

به نقل از پایگاه اینترنتی آی سی آی اس (ICIS)، انتظار می رود به دلایلی چند، بازار متانول آسیا در 6 ماهه دوم سال جاری میلادی روندی نزولی را تجربه کند. از جمله می توان به افزایش عرضه از سوی ایران به دنبال ایجاد ظرفیت های جدید در این کشور، کاهش نسبی سطح تقاضا و چشم انداز نامطلوب اقتصاد جهانی متاثر از جنگ تجاری میان آمریکا و چین اشاره کرد.

با توجه به این موضوع که پیش بینی می شود در کوتاه مدت امیدی به بازیابی اقتصاد جهانی و آسیا و همچنین رفع بحران ناشی از جنگ تجاری یادشده نباشد، خریداران و مصرف کنندگان نهایی (buyers and end-users) معتقدند که پایین بودن سطح تقاضا، چشم انداز تیره ای را پیش روی بازار متانول آسیا قرار داده است.

از جمله جدیدترین ظرفیت های تولید متانول در ایران، می توان به مجتمع های متعلق به شرکت های پتروشیمی مرجان و متانول کاوه اشاره کرد. فعالان بازار انتظار دارند که در 6 ماهه دوم امسال، حجم قابل توجهی از ظرفیت های یادشده به بازار عرضه شود.
قیمت های متانول آسیا به طور کلی در سه ماه اول سال 2019 میلادی به دلیل تعطیلی برنامه ریزی نشده تعدادی مجتمع در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، و به تبع آن کمبود عرضه، در سطح نسبتا بالایی قرار داشت. با این همه تقاضا از سوی بخش پایین دستی تقریبا ضعیف بود. با باز راه اندازی مجتمع های تولید متانول و بازگشت عرضه به حالت عادی، قیمت ها به طور اجتناب ناپذیری همراستا با تقاضا برای متانول در بازار اسپات کاهش یافت.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران