پایان سناریوی ممنوعیت‌ها و رفع ممنوعیت‌های صادراتی/ شروع بازی با تعرفه ها

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص سناریوی ممنوعیت‌ها و رفع ممنوعیت‌های صادراتی توضیح داد: براساس آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار دیگر چیزی به نام ممنوعیت یا آزادسازی صادرات محصولات و کالاهای مختلف وجود ندارد و اگر تصمیم بر تنظیم بازار یک محصول به نفع تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان داشته باشیم، با تعرفه آنها بازی خواهیم کرد.

سناریوی ممنوعیت‌ها و رفع ممنوعیت‌های صادراتی به پایان رسید و دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که از این به بعد چیزی به نام ممنوعیت یا آزادسازی صادرات برای محصولات مختلف نداریم و برای تنظیم بازار، تعرفه محصولات را تغییر می‌دهیم. این خبر درحالی منتشر شده که پیش از این صادرکنندگان این پیشنهاد را بارها ارائه کرده بودند. اما مورد توجه متولیان امر قرار نگرفته بود.

 

اما به نظر می‌رسد مسئولان هم بالاخره به این نتیجه رسیده‌اند که به‌جای ممنوعیت‌های صادراتی که بازارهای هدف را از دست ایرانی‌ها خارج می‌کرد، عوارض و تعرفه وضع کنند. 

بر اساس صحبت‌های عباس قبادی،‌ دبیر ستاد تنظیم بازار، چنانچه محصولی با افزایش قیمت مواجه شود، عوارض آن به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که قیمت آن محصول در کالا کنترل شود. او در این باره توضیح داده است: براساس آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار دیگر چیزی به نام ممنوعیت یا آزادسازی صادرات محصولات و کالاهای مختلف وجود ندارد و اگر تصمیم بر تنظیم بازار یک محصول به نفع تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان داشته باشیم، با تعرفه آنها بازی خواهیم کرد. به‌عنوان مثال اگر یک محصول با افزایش قیمت مواجه شود، تعرفه آن را برای صادرات افزایش می‌دهیم و دیگر صادرات آن را ممنوع نخواهیم کرد. به‌گونه‌ای تعرفه آن را تعیین می‌کنیم تا قیمت آن در بازار کنترل شود.


<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نظرات کاربران