مشخص شدن میزان صادرات برای بازرگانان بر مبنای رتبه اعتباری آنها

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌هایی که تعهدات ارزی خود را انجام نداده یا ارز حاصل از صادراتشان را به کشور برنگردانده باشند، مجوزهای صادراتی آن‌ها محدود خواهد شد تا تعهدات قبلی‌شان اجرایی شود و در مقابل نیز صادرکنندگانی که به موقع و بر اساس مقررات، تعهدات ارزی و ارز صادراتی‌شان را به چرخه اقتصادی بازگردانند، رتبه بالاتری در سامانه اعتبارسنجی خواهند داشت.

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت گفت: میزان صادرات برای بازرگانان بر مبنای رتبه اعتباری آن‌ها مشخص می‌شود و این یعنی اجرای تعهدات ارزی و بازگشت ارز صادراتی آن‌ها در مجوز صادرات بازرگانان تاثیرگذار خواهد بود.

علی رهبری در گفت‌وگو یی، درخصوص طرح رتبه‌بندی صادرکنندگان اظهار کرد: بر اساس یکی از بندهای دستور العمل مدیریت صادرات، در صادرات کالاهایی که امکان سوءاستفاده از برخی خلاءهای قانونی وجود دارد و در تولید آن کالاها، از کالاهای وارد شده با ارز 4200 تومانی استفاده شده باشد، رتبه اعتباری صادرکنندگان مبنای عمل قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین، میزان صادرات برای بازرگانان بر مبنای رتبه اعتباری آن‌ها مشخص می‌شود و این یعنی اجرای تعهدات ارزی، بازگشت ارز صادراتی آن‌ها و مواردی از این دست، در مجوز صادرات بازرگانان تاثیر گذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: شرکت‌هایی که تعهدات ارزی خود را انجام نداده یا ارز حاصل از صادراتشان را به کشور برنگردانده باشند، مجوزهای صادراتی آن‌ها محدود خواهد شد تا تعهدات قبلی‌شان اجرایی شود و در مقابل نیز صادرکنندگانی که به موقع و بر اساس مقررات، تعهدات ارزی و ارز صادراتی‌شان را به چرخه اقتصادی بازگردانند، رتبه بالاتری در سامانه اعتبارسنجی خواهند داشت.

رهبری درباره زمان اجرایی شدن این طرح گفت: ما به عنوان مجری سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی بازرگانان، آمادگی کامل اجرایی کردن این طرح را داریم ولی زمان اجرایی شدن آن در اختیار سازمان توسعه تجارت است.

اخیراً محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به صادرات برخی کالاها از جمله آبنبات اعلام کرده بود، اخیرا با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد 120 میلیون دلار آبنبات به عراق صادر شده؛ این در حالی است که مواد اولیه تولید آبنبات یعنی شکر، از جمله کالاهایی است که ارز 4200 تومانی به آن اختصاص داشته و صادرات این اقلام تنها به آبنبات محدود نیست و برخی اقلام دیگر از جمله ماکارونی، شیرینی، چیپس و غیره که عمده مواد اولیه آن‌ها از جمله شکر، گندم، روغن و ... جزو اقلام مشمول ارز 4200 تومانی است، که در قالب صادرات از کشور خارج می‌شوند.

نظرات کاربران