بازگشت دوباره التهاب به بازار با شروع دوره اورهال شرکت پتروشیمی شازند پیش از موعد

شروع دوره اورهال شرکت پتروشیمی شازند پیش از موعد اعلامی و عدم عرضه دی اتیل هگزانول در چهارشنبه هفته گذشته در بورس، موجب بازگشت دوباره التهاب به بازار گردید. 

 شروع دوره اورهال شرکت پتروشیمی شازند پیش از موعد اعلامی و عدم عرضه دی اتیل هگزانول در چهارشنبه هفته گذشته در بورس، موجب شد علی رغم اینکه از دو هفته قبل قیمت معامله شده الکل به عنوان ماده اولیه دی او پی در صنعت کفش روند کاهشی در پیش گرفته بود و نرخ معامله شده با افت قیمت به نرخ پایه آن نزدیک شده بود، دوباره التهاب به بازار برگردد. 
عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران ، با بیان مطلب فوق در خصوص علت افزایش بهای مواد اولیه مصرفی صنعت کفش اظهار داشت: بخش از مواد اولیه موردنیاز تولید کفش وارداتی بوده و از بورس تهیه نمی شود و برخی دیگر از این مواد اولیه تولید داخلی است.
علی لشگری افزود: بحث رشد قیمت مواد اولیه که در چند ماه اخیر اتفاق افتاده مربوط به الکل تولیدی شرکت پتروشیمی اراک است. از دو هفته قبل، بعد از مدت ها، قیمت معامله شده الکل در بورس به قیمت پایه آن نزدیک شده بود و انتظار می رفت روند قیمت ها همچنان کاهشی باشد. این در حالی است که چهارشنبه هفته گذشته ، مجتمع پتروشیمی اراک از عرضه الکل در بورس کالا خودداری نمود که تعبیر شد اراک به پیشواز اورهال رفته است! حال آنکه قبل تر اعلام شده بود که دوره تعمیرات از ابتدای مرداد شروع خواهد شد و اراک از محل واردات الکل به عرضه خود در بورس کالا ادامه خواهد داد ولی این اورهال پیش از موعد، متاسفانه روند کاهشی قیمت الکل را متوقف و بازار تا حدی ملتهب شد.
وی ادامه داد: این اقدام پتروشیمی اراک موجب شد صنایع پایین دست تولید کفش و چرم مصنوعی و زیره با کاهش مزیت رقابتی در تعهدات صادراتی خود روبرو شوند و نتوانند قیمت خود را پایین بیاورند. به عبارت دیگر، با این اتفاق قیمت تمام شده صنایع پایین دست بالا رفته و صادرکنندگان نیز قادر به ایفای تعهدات خود نیستند. این در حالی است که قبلا در کمیته تنظیم بازار صنعت پتروشیمی مقرر شده بود که پتروشیمی اراک کمبود ماده اولیه صنایع پایین دست را از طریق واردات تامین کند و انتظار می رفت مسئله اورهال خطوط تولید این مجتمع عاملی برای کاهش و یا عدم عرضه در بورس نباشد. از این رو، تولیدکنندگان صنایع پایین دست توقع داشتند که پتروشیمی اراک از طریق الکل وارداتی عرضه خود را به میزان نیاز بازار در بورس ادامه می داد.
لشگری در خصوص عامل دیگری که مانع شد با وجود کاهش نرخ ارز در بازار آزاد اما قیمت مواد اولیه افت نکند، گفت: اتفاق دیگری که در روزهای اخیر افتاد این بود که به دلیل تعیین نرخ پایه محصولات در بازار رسمی کالا با ارز نیمایی و با وجود کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، شاهد این امر بودیم که طی هفته گذشته کاهشی در نرخ ارز سامانه نیما ثبت نشد و همین امر مانع از افت قیمت ها شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که علاوه بر قیمت الکل مصرفی در صنعت کفش، در خصوص قیمت سایر نهاده های تولید از جمله چسب، پی وی سی(PVC)، پلی یورتان(PU) و چرم طبیعی و مصنوعی نیز شاهد تحولاتی بوده ایم که به رشد قیمت ها و رکود در صنعت دامن زده است.
لشکری افزود: به عبارت دیگر، افزایش قیمت اکثر مواد اولیه موردنیاز صنایع پایین دستی و کاهش شدید قدرت خرید مردم و نیاز به نقدینگی بیشتر برای تداوم فعالیت واحد های تولیدی و خرید های نقدی مواد اولیه در بازار، باعث تشدید رکود در صنایع پایین دست شده است.
عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در پایان به بورس کالای ایران به عنوان بستری برای انجام شفاف معاملات اشاره کرد و گفت: بعضا مشاهده می کنیم برخی افراد در تحلیلی نادرست بورس را مقصر رشد قیمت فلان محصول اعلام می کنند در شرایطی که بورس، یک زمین بازی است و بازیگران زیادی در حوزه عرضه و تقاضا و قیمت پایه در آن حضور دارند و در زمینه فاصله بین قیمت پایه با قیمت معامله شده، طرفین تقاضا و عرضه بسیار موثر هستند و عامل افزایش قیمت‌ها را باید در این دو حوزه مورد بررسی قرار داد. وی گفت: به این ترتیب اینکه دادوستدها در زمین بازی شفاف و قابل رصد انجام می شود، اتفاقی مطلوب برای اقتصاد است و انتظار داریم پتروشیمی اراک مسئولیت اجتماعی خود را در قبال عرضه انحصاری الکل برای تولیدکنندگان دی او پی فراموش نکند و تولیدکنندگان دی او پی هم نسبت به آثار منفی رقابت های کور، مسئولیت قبول کنند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران