قابل رهگیری بودن تولیدات واحدهای پتروشیمی کشور در قالب طرح افق/ شناسایی تمام واحدها با مصرف 10 تن مواد اولیه

اجرای طرح افق از هفته گذشته آغاز شده است و تولیدکنندگان واقعی را بر اساس لیست بیمه، برق مصرفی ،تولید و سایر شاخص‌ها شناسایی می‌کند.

حمید صمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در خصوص آخرین وضعیت مواد اولیه این صنف گفت:خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته از سوی وزارت صمت و با هماهنگی تشکل‌ها و انجمن‌ها اکنون وضعیت خیلی بهتر از سال گذشته شده و دسترسی برای تولید کنندگان آسان‌تر شده است.

وی ادامه داد: برای شناسایی واحدهایی که تولید ندارند ولی سهمیه گرفته و آن‌را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند و همچنین حذف دلال‌ها، سازمان صمت هر استان طرح افق را اجرا کرد. این طرح که از هفته گذشته آغاز شده است تولیدکنندگان واقعی را بر اساس لیست بیمه، برق مصرفی ،تولید و سایر شاخص‌ها شناسایی می‌کند.

صمدی تصریح کرد:بر اساس این طرح به زودی تمام واحدهایی که بیش از 10 تن مواد اولیه مصرف دارند شناسایی خواهند شد و از هفته‌های آینده شناسایی واحدهای زیر 10 تن که صنایع کوچک را شامل می‌شوند آغاز خواهد شد. اکنون برخی از تولیدات واحدهای پتروشیمی کشور در قالب طرح افق قابل رهگیری هستند و از مهر ماه تمام تولیدات پتروشیمی در این طرح قرار می‌گیرند، بدین ترتیب دست دلال‌ها از بازار کوتاه خواهد شد و تولیدکنندگان واقعی براساس سهمیه، مواد مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد.

حمید صمدی افزود:سال گذشته بازار به قدری ملتهب شد که عملا بازار در اختیار دلال‌ها بود و آنها قیمت پلی اتیلن، پلی پروپلین و سایر مواد را تعیین می‌کردند. حتی مواردی بود که قیمت یک محصول تا 150 درصد قیمت واقعی بالا رفت و رقابت‌های کاذبی ایجاد شد در این میان تنها کسانی که ضرر کردند تولیدکنندگان بودند به طوریکه که برخی مجبور شدند به طور موقت کسب و کار خود را تعطیل کرده و مشتریان داخلی و خارجی خود را از دست بدهند.

وی افزود: خوشبختانه با اجرای طرح افق و نظارت وزارت صمت، ثبات به بازار بازگشته و دلال‌ها نیز دیگر فعالیتی ندارند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران