افت نرخ فراگیر گریدهای پلیمری و ترکیبات شیمیایی

روز گذشته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بورس‌کالا با کاهش قیمت‌های جهانی و همچنین افت قیمت دلار نیمایی کاهشی اعلام شد، آن‌ هم در شرایطی که اغلب گریدهای پلیمری و ترکیبات شیمیایی با افت نرخ فراگیر همراه بودند.

جنگ تجاری که از اواخر هفته گذشته در جهان بین چین و آمریکا گسترش یافت، موجب شد یک داده منفی جدی به بازارهای کالایی در جهان تزریق شود که به افت بهای نفت‌خام و همچنین نفتا در بازارها منجر شد. همین داده که اوج آن را در ساعات پایانی روز جمعه شاهد بودیم یک جو بدبینی جدی را به همراه داشت که حتی می‌تواند برای روزهای آینده هم تداوم یابد.

کاهش قیمت دلار در بازار آزاد هم به روند کاهش نرخ دلار نیمایی کمک کرد و این نرخ را به پایه ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومانی وارد ساخت که در نهایت کاهش قیمت‌های مورد محاسبه در نرخ‌های پایه را به همراه آورد. این روند کلی یعنی کاهش قیمت‌های جهانی در کنار افت قیمت دلار نیمایی به کاهش قیمت‌های پایه در بورس‌کالا منتهی شدند که اثرات آن را در بازار آزاد هم شاهد بودیم.  این روند عمومی در کنار ضعف معاملات پلیمرها در دو هفته اخیر در بورس‌کالا می‌تواند به بستری برای جذب تقاضای بیشتر در بازار آزاد و بورس‌کالا منجر شود و شاید با تقویت تقاضا بتوان رشد حجم معاملات را هم شاهد بود. با توجه به داده‌های موجود در بازار شاید بتوان این هفته انتظار برای رشد حجم معاملات را منطقی‌تر از قبل ارزیابی کرد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران