سیگنال های مثبت بهبود در بازار پلیمرها

در هفته قبل بیش از 44 درصد به حجم معاملات هفتگی بازار پلیمرهای بورس کالا در مقایسه با هفته قبل از آن افزوده شده است آن‌هم در شرایطی که بعد از هفته‌ها ، مجموع تقاضای کل از عرضه‌های پلیمرها برتری داشته است. این سیگنال مهم را شاید بتوان یک دلیل برای بهبود بازار عنوان کرد.

در هفته گذشته شاهد بودیم که نزدیک به 70 هزار و 600 تن از انواع پلیمرها در بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت. این مطلب به این معناست که بیشترین حجم معاملات هفتگی در بورس کالا از اردیبهشت‌ماه تاکنون به ثبت رسیده است و می‌تواند نشانه مهمی برای خروج از رکود باشد.

بر اساس این گزارش ، در هفته قبل بیش از 44 درصد به حجم معاملات هفتگی بازار پلیمرهای بورس کالا در مقایسه با هفته قبل از آن افزوده شده است آن‌هم در شرایطی که بعد از هفته‌ها ، مجموع تقاضای کل از عرضه‌های پلیمرها برتری داشته است. این سیگنال مهم را شاید بتوان یک دلیل دیگر برای بهبود بازار عنوان کرد.

البته تغییر فصل ، نزدیکی به اربعین و پتانسیل رشد تقاضا برای بسیاری از گروه‌های کالایی به منظور صادرات به عراق و یا مصرف داخلی در کنار بهبود واقعی در حجم تقاضای مواد اولیه در کنار قیمت‌های جذاب فعلی همگی مواردی است که می‌تواند برای بازار مهم ارزیابی شود. در هفته گذشته حجم تقاضای پلیمرها در بورس کالا بیش از 48 درصد رشد کرد که این رشد خود به معنی تغییر فاز در بازار آزاد است. به صورت دقیق‌تر در شرایطی که تقاضای واقعی در صنایع تکمیلی وجود داشته و میزان موجودی انبارها نیز کم است ، می‌توان انتظار داشت که حجم تقاضا در بورس کالا افزایش یافته و این رشد نسبی خود محرک مهمی برای رشد معاملات در بورس کالاست. این در حالی است که حجم عرضه‌ها در هفته گذشته نیز در بالاترین رقم ثبت شده از اواسط تیرماه تاکنون بوده است که خود بستر مهمی برای رشد حجم معاملات به شمار می‌رود.

بازار محصولات شیمیایی بورس کالا نیز وضعیت متعادل و مطلوبی دارد. حجم داد و ستد کل به نسبت هفته قبل از آن 20 درصد افزایش یافت و موجب شد تا بیشترین حجم معاملات از تیرماه تاکنون به ثبت برسد. این روند عمومی در کنار بهبود بازار پلیمرها به معنی محرک جانبی مهمی برای بازار پتروشیمی است و البته تداوم این شرایط از رشد حجم معاملات هفته قبل مهم‌تر است. بالابودن جدی حجم عرضه‌ها در هفته گذشته در بازار شیمیایی‌های بورس کالا نیز شرایط لازم برای رشد حجم داد و ستد را فراهم کرده بود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران