آزاد شدن جعبه سیاه پتروشیمی‌گیت

در حالی منابع آگاه خبر از آزادی «ج. س» با قید وثیقه بسیار سنگین می‎دهند که این نگرانی وجود دارد که افراد دیگر درگیر در این پرونده، راهی برای خروج غیرقانونی او از مرز ایران پیدا کنند. با توجه به اینکه برخی از متهمان دیگر نیز در سایر پرونده‏‌ها با قید وثیقه آزاد شده‌اند و پس از آن با خبر خروج آن‌ها از کشور مواجه شده‌ایم، این نگرانی بسیار جدی است که این‏ بار نیز جعبه سیاه پتروشیمی که می‏‌تواند حلقه پیوند بسیاری از داده‏‌ها و اطلاعات موجود در تخلفات این صنعت باشد، راهی آن سوی مرز شود.

یک منبع آگاه در گفتگو با «شرق» درباره ارتباط پرونده «ج. س» به پرونده «پتروشیمی‏ گیت» می‏‌گوید: «پرونده «ج. س» به پرونده «پتروشیمی‎ گیت» و تخلفات مربوط به پرونده بدهی‎ شرکت بازرگانی پتروشیمی (PCC) به هلدینگ خلیج‌فارس و همچنین شرکت صنایع پتروشیمی متصل شده است و می‎توان با مدارک موجود، تخلفات او را اثبات کرد». او همچنین در شرکت «الف-۱» نسبت به تولید کاتالیست‌هایی که شائبه غیرتولیدی و چینی‌بودن آن‌ها مطرح شده بود، فعالیت داشت که به نظر می‌رسد مسئولان دستگاه قضائی بهتر است به این موضوع نیز ورود کنند. او در ادامه با اشاره به آزادی با وثیقه «ج. س» می‌افزاید: «این نگرانی وجود دارد که همکاران او راهی برای خروج از کشور متهم پیدا کنند و امیدواریم دستگاه قضائی راه‏‌حلی برای این مسئله پیدا کند». به گفته او، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.


گران‏فروشی به بهانه دور‌زدن تحریم‌‏ها
یک منبع آگاه می‌گوید: «ج. س» با همکاری «م»، مدیر بازرگانی خود در شرکت «الف-۲» و به‎ واسطه‎گری «الف» به بهانه دور‌زدن تحریم‎ها، سود گزافی را از آن خود کرده‎اند. به گفته او: «در این تخلف، مدیریت کار بر عهده «ج. س» و واسطه‎گری و کار‌های عملیاتی بر عهده «م»، مدیر بازرگانی بوده است. شخص واسطه هم دوست «ج. س» و «م»، شخصی به نام «الف» بود. آن‌ها به بهانه تحریم، هیچ مناقصه‎ای برگزار نمی‎کردند». این مقام مطلع در ادامه می‎گوید: «شرکت‌های رقیب را هم با شگرد‌های خاص خود از مسیر خارج می‎کردند. آن‌ها با عنوان عدم خریداری محصول رقبا یا معرفی فرعی دلال خودشان به تولیدکننده، راه را برای رقابت می‌بستند».


مثلث «ج. س»، «م» و «الف»
او در ادامه به روش انحصار خرید و فروش در بازار داخلی اشاره کرده و تصریح می‎کند: ««ج. س» و «م» با آگاهی از قیمت خرید یکی از مواد شیمیایی خوراک پتروشیمی از تولیدکننده، کالا را از یک شرکت رومانیایی به ‎صورت کاغذی خریداری می‎‎کنند؛ گیرنده کالا در ایران، شرکت «الف» نبود، بلکه شرکت واسطه‎ای بود که از سوی «الف» که خود واسطه شرکت «الف-۲» بود، معرفی می‎شد؛ این شرکت در روسیه به ثبت رسیده بود. به عبارتی، «ج. س» به کمک «س. م» شرکتی در روسیه ثبت کرد و به شرکت رومانیایی گفت: مواد شیمیایی را به شرکت روسی بفروشد تا آن‌ها از طریق شرکت روسی، محصول را با قیمتی بالاتر به شرکت «الف-۲» در ایران آورده و با قیمت انحصاری به شرکت‏ها و کارخانه‏‌های پتروشیمی بفروشند.

این منبع آگاه در ادامه می‎افزاید: شرکت گیرنده که از سوی «الف» در روسیه به ثبت رسیده و به شرکت رومانیایی معرفی شده بود، با استفاده از شرکت واسطه خارجی، قیمت پایین‎تر برای فرار از پرداخت گمرک اظهار می‎کرد و عملا با قیمتی که با «م» و «ج. س» توافق کرده بودند، خوراک را به شرکت «الف» می‎فروختند و درصد بسیار پایینی به شرکت واسطه کاغذی می‎دادند. آن‌ها با ایجاد انحصار با استفاده از منابع مالی شرکت «الف-۲» و با توجه به مشکل تحریم و همچنین خطر شات‎دان‌شدن کارخانه‌ها، خوراک را به پتروشیمی‌ها می‌فروختند. «الف» عملا از منابع خارج از کشور شرکت «الف-۲» که عملا حساب وکتاب مشخصی هم نداشت، خرید را به نام شرکت خودش انجام می‌داد و منافع حاصل‌شده را تقسیم می‌کرد.


به گفته او، آن‌ها در این مدت با حذف رقبا و انحصار در بازار و درک از محدودیت تولید، کالا را به قیمت بالا به پتروشیمی‌ها تحمیل می‌کردند. این منبع آگاه در ادامه تصریح می‌کند: مثلث «ج. س»، «م» و «الف» به‌عنوان تعیین‌کنندگان نرخ در ایران و در شرایط بد اقتصادی تحریم، با استفاده از منابع مالی شرکت «الف-۲» به فروش اعتباری خوراک با قیمت بالا به کارخانه‌ها اقدام کرده و از طرفی، چون کالا از سوی تیم خودشان یک‌ساله خریداری شده بود، با استفاده ابزاری از قیمت، محصول را که عملا با قیمت ثبت‌شده و یک‌ساله از طریق واسطه خریداری شده بود، به مصرف‌کننده تحمیل می‌کردند.


ردپای پسر یکی از مقامات سابق در پرونده‏
او به نکته جالب دیگری اشاره کرده و روند کار را این‌گونه تشریح می‌کند: بعد از اینکه برای یک مواد شیمیایی رومانیایی، رقیبی برای این تیم سه‌گانه تراشیده می‌شود و آن‌ها احساس خطر می‌کنند، برای حذف رقیب رومانیایی و جلوگیری از افشا‌شدن قیمت‌ها، خرید خوراک از شرکت رومانیایی را متوقف و اعلام می‌کنند از این شرکت خرید نمی‌کنیم. آن‌ها در این مدت اقدام به خرید یک محموله از شرکتی واسطه در آسیای جنوب‌شرقی به نام «ف» می‌کنند. در این زمان واسطه دیگری به نام «ص» با همکاری «م» و «الف-۲» به رومانی می‌فرستند که او هم شریک پسر آقای «خ» از معاونان سابق یکی از وزرا بود. آن‌ها به نام یک شرکت ترکیه‌ای وارد قرارداد یک‌ساله می‌شوند و محموله رومانی را خرید یک‌ساله می‌کنند و محموله را این بار به دو طریق با انحصار یک‌ساله از طریق بندر «علی‏‌آقا» در ترکیه و به صورت مستقیم از رومانی حمل می‌کنند.


این منبع آگاه ادامه می‌‏دهد: ادعا می‎کنند به‎ واسطه تحریم در تلاش بودیم تا تحریم را دور بزنیم، اما این ادعا درست نیست؛ زیرا تنها نتیجه حاصل از این اقدام، سودی بود که می‎توانستند از این طریق به جیب بزنند؛ زیرا آن‌ها این مواد شیمیایی را با قیمت گزاف به‎عنوان نماینده انحصاری به شرکت‎های پتروشیمی می‎فروختند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران