مصوبات جدید بازار پایه فرابورس

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: با توجه به درخواست فعالان بازار پایه مبنی بر عدم اجرای مصوبه شورا در خصوص عدم نمایش مظنه های قیمت پس از شش ماه، تصمیم گرفته شد این موضوع در شورای عالی بورس مجددا مطرح شده و بر اساس مصوبه ایشان اقدام لازم صورت پذیرد.

 محسن خدابخش ضمن برشمردن مصوبات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع بازار پایه فرابورس، گفت: روز یکشنبه چهاردهم مهرماه جلسه ای با حضور فعالین محترم بازار پایه فرابورس ایران برگزار شد و باتوجه به تاکید همیشگی رییس محترم سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کسب نظر از فعالین و خبرگان بازار سرمایه، موارد پیشنهادی در اولین جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی و بندهایی مصوب شد.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بر اساس مصوبه امروز سازمان بورس و اوراق بهادار در صورت وجود صف خرید یا فروش در سه روز متوالی، چنانچه صف خرید یا فروش در پایان جلسه معاملاتی حداقل دو در ده هزار تعداد کل سهام شرکت باشد در جلسه معاملاتی بعد دامنه نوسان در هر یک از تابلوهای زرد نارنجی و قرمز به ترتیب 5، 4 و 2 درصد خواهد شد و سپس دامنه نوسان به شرایط قبل بازمی‌گردد و محاسبات صف خرید و فروش مجددا پس از روز اعمال تغییر دامنه نوسان انجام می شود.

محسن خدابخش ضمن بیان اینکه حضور صندوق ها در بازار پایه یکی از پیشنهادات و درخواست های فعالین بازار پایه بود گفت: بر این اساس صندوق‌های سرمایه ‌گذاری مختلط و صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری در سهام می توانند تا 10 درصد از دارایی های تحت مدیریت صندوق را در بازار پایه سرمایه گذاری کنند.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در صورتی که قابلیت اتکا و به موقع بودن ارائه اطلاعات ناشر درج شده در بازار پایه مطابق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان بهبود یابد فرابورس ایران می‌تواند نسبت به ارائه پیشنهاد به سازمان در راستای افزایش نسبت سرمایه گذاری صندوق ها در بازار پایه اقدام کند.

وی ادامه داد: الزام ناشران بورسی حاضر در بازار سرمایه به افزایش شفافیت اطلاعات مالی یکی دیگر از درخواست ها بود و بر این اساس از تاریخ ابلاغ این مصوبه شرکت هایی که صورت‌های مالی سالیانه حسابرسی شده آنها تا دو سال مالی متوالی ارائه نگردد مدیران شرکت علاوه بر جریمه نقدی حسب مورد سلب صلاحیت خواهند شد.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: با هدف ارتقای شفافیت شرکت‌های بازار پایه و با توجه به اینکه معاملات این شرکتها قبلا در بازار مورد معامله قرار گرفته است، در صورت درخواست ناشر، مقرر شد این شرکت ها در هیئت پذیرش فرابورس در اولویت بررسی باشند.

وی عنوان کرد: با توجه به درخواست فعالان بازار پایه مبنی بر عدم اجرای مصوبه شورا در خصوص عدم نمایش مظنه های قیمت پس از شش ماه، تصمیم گرفته شد این موضوع در شورای عالی بورس مجددا مطرح شده و بر اساس مصوبه ایشان اقدام لازم صورت پذیرد.

خدابخش گفت: امکان انجام خرید اعتباری و قرار گرفتن سهام درج شده در بازار پایه به عنوان ارزش تضمین نیز مورد تصویب قرار گرفته و بر این اساس ضرایب مربوطه توسط کمیته پایش ریسک بازار تعیین و ابلاغ می گردد.

وی ادامه داد: اداره نظارت بر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت های بورس و فرابورس ایران نظارت های روزانه و آنلاین در بازار انجام می دهند و برخی از اقدامات پیشگیرانه از قبیل عدم تایید معاملات یا تذکرات کتبی و شفاهی از جمله این اقدامات می باشد. و بعد نظارت های آنلاین تریگرهای فعال در بازار مورد بررسی ویژه قرار گرفته و تخلفات احتمالی به مرجع رسیدگی به تخلفات اعلام می گردد. علی رغم این موضوع مقرر شد معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران به شکل ویژه کدهای حقیقی و حقوقی فعال در بازار پایه را رصد کرده و در صورت احراز تخلف، علاوه بر پیگیری قانونی، موارد به شورایعالی بورس و اوراق بهادار گزارش گردد.

وی گفت: در خصوص بازار گردانی در بازار پایه نیز با توجه به اینکه این موضوع در دستورالعمل های فعلی این بازار نیز وجود دارد مقرر شد در صورت درخواست برای بازارگردانی در این بازار موارد در اسرع وقت بررسی و نصاب ها تعیین گردد.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار افزود علی رغم اینکه پیش از این نیز رویه این سازمان اخذ نظرات از فعالین و خبرگان بازار سرمایه بوده است و در خصوص بازار پایه نیز همین رویه اجرا شده بود عنوان کرد در خصوص بازار پایه مجددا موارد پیشنهادی نمایندگان فعالین بازار پایه که در جلسه کمیسیون محترم اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، بر اساس تاکید رییس محترم سازمان بورس و اوراق بهادار مجددا در هیئت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار بررسی و ترتیب اثر داده شد.

وی ادامه داد: سازمان بورس و همه بورس ها و فرابورس ایران همواره با فعالین بازار سرمایه و خبرگان این بازار در تعامل هستند و همواره موارد پیشنهادی مد نظر قرار گرفته است و امیواریم که در سایه این تعاملات بازار سرمایه پر رونقی داشته باشیم.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفتگو، به سرمایه گذاران توصیه کرد همواره از رفتار هیجانی در بازار سرمایه پرهیز و با علم و آگاهی داد و ستد کنند.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه روز افزون بازارهای مالی به سرمایه گذاران توصیه می شود همواره نسبت به افزایش سواد مالی خود اهتمام ورزیده و در صورت لزوم از خدمات شرکت های مشاور سرمایه گذاری یا سبدگردان های  دارای مجوز برای سرمایه گذاری استفاده نمایند.

وی همچنین عنوان کرد: سرمایه گذاری در واحدهای صندوق های سرمایه گذاری با توجه به ریسک پذیری افراد نیز راهکار دیگری برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه می باشد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نظرات کاربران