مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی مطرح کرد

عرضه اولیه سهام چهار شرکت پتروشیمی

مدیرعامل سرمایه‌گذاری پتروشیمی از عرضه اولیه سهام چهار شرکت تابعه از جمله: شرکت‌های شیمی بافت، فیرمکو، نگهداشت‌کاران و فرآورد قشم خبرداد.

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی با ۱۵ شرکت تابعه و حضور در سهامداری شرکت‌های دیگر دارای پرتفوی متنوعی است که سعی دارد از فرصت‌های این پرتفوی بهره‌مند شده و برای سهامداران خود فرصت‌سازی کند. مشروح این گفت‌و‌گو در ادامه آمده است.

با توجه به تنوع فعالیت و پرتفوی شما، پتانسیل‌ها و چالش‌های وپترو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت این است که تنوع پرتفوی برای شرکتی مانند شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی از یک منظر مزیت محسوب می‌شود؛ چراکه تنوع در دارایی‌ها باعث تنوع در منابع درآمدی خواهد شد. به این معنا که در شرایط متلاطم اقتصادی اگر قسمتی از درآمد شرکت به‌واسطه رکود در یک بخش تحقق پیدا نکرد، افزایش درآمد احتمالی در بخش‌های دیگر می‌تواند این کاهش را جبران کند. اما مهم‌ترین چالش در مسیر اداره یک شرکت با پرتفوی متنوع به موضوع تخصصی بودن حوزه‌ها بازمی‌گردد. وقتی ما در یک صنعت به‌صورت تخصصی فعال نیستیم طبیعتا نظارت‌مان کم‌رنگ می‌شود. برای حل این مشکل شرکت‌ها معمولا سراغ استخدام نیروهای متخصص برای افزایش نظارت خود بر شرکت‌های تابعه می‌روند. نتیجه طبیعی این روند افزایش هزینه‌های عمومی و اداری نسبت به رقبای هم‌سطح است. البته این چالش با بهینه‌سازی ساختار منابع انسانی قابل رفع خواهد بود. ما در سال‌جاری با انجام اصلاحات در تشکیلات و روش‌ها به‌دنبال کاهش هزینه‌های عمومی و اداری شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی هستیم که نسبت به سودآوری رقم چشمگیری است.

سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی پرتفوی بزرگی دارد برنامه شما برای بهینه‌سازی پرتفوی شرکت چیست؟

در راستای سیاست‌های کلی مدنظر دولت و شخص رئیس‌جمهور برای شستا، در مرحله اول در تلاش هستیم که سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در برخی شرکت‌ها را تا سطح ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم کاهش دهیم. این کاهش به‌صورت تدریجی ادامه خواهد یافت تا زمانی شرکت به‌صورت کامل از بنگاهداری خارج و صرفا سهامدار باشد. مازاد منابع به‌دست آمده از این محل نیز به‌صورت سهامداری در سایر بخش‌های صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری خواهد شد. برنامه دیگر ما در این حوزه عرضه اولیه سهام چهار شرکت تابعه است که در این مرحله سهام شرکت‌های شیمی بافت و فیرمکو و در مرحله بعد نگهداشت‌کاران و فرآورد قشم در بورس عرضه خواهد شد. همچنین به‌زودی پروژه راه‌اندازی مجدد واحد اسید سیتریک آغاز خواهد شد؛ واحد اسیدسیتریک جزو مجموعه‌های های‌تک (High tech) محسوب می‌‌شود که با راه‌اندازی مجدد آن علاوه‌بر مزیت‌های اقتصادی برای سهامداران شاهد اثر مثبت بر موضوع سلامت و از میان رفتن یکی از عوامل ابتلا به بیماری سرطان در جامعه خواهیم بود.

با توجه به رشد و بازدهی شرکت‌های زیرمجموعه در حال حاضر NAV شرکت را چه میزان ارزیابی می‌کنید؟
برآورد ارزش روز دارایی‌ها کار چندان پیچیده‌ای نیست. آنچه کار را تاحدودی پیچیده می‌کند برآورد بدهی‌ها به دلیل پرونده‌های حقوقی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی است. دو پرونده حقوقی ما با NPC و ورشکستگی گاز لوله، محاسبه NAV شرکت را تا حدودی دشوار کرده است. چراکه نحوه به نتیجه رسیدن این دو پرونده در دادگاه در محاسبه ارزش روز دارایی‌های ما موثر است.

میزان سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سه ماه نخست امسال چگونه بوده است؟

شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی ، در سه ماه نخست سال گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان زیان داشت که این مبلغ در سه ماه نخست امسال به ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سود تبدیل شده است. این میزان از افزایش درآمد ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها از یکسو و تلاش در جهت مدیریت هزینه‌های عمومی و اداری است.

به‌عنوان یکی از سهامداران عمده، چه برنامه‌هایی به‌خصوص در نماد «وساخت» دارید؟

در مورد «وساخت» در مجموعه ما دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول معتقد به درخواست ماده ۹۵ و برعهده گرفتن مدیریت این مجموعه است و دیدگاه دوم مبتنی بر حفظ جایگاه سهامداری و امتناع از ورود به مدیریت است که البته به‌زودی دراین مورد تصمیم‌گیری خواهد شد.

ذخایر سنگینی برای گاز لوله در «وپترو» لحاظ شده است، این موضوع تا چه زمانی ادامه دارد و برنامه شما برای این شرکت چیست؟

همیشه معتقد بوده‌ام که شرکت‌ها باید موضوعات و مشکلات خود را به‌صورت شفاف با سهامدارانشان در میان بگذارند. شرکت گازلوله در سال ۱۳۸۴ اعلام ورشکستگی می‌کند و دادگاه بدوی رای به ورشکستگی این شرکت می‌دهد. اما با درخواست بانک اقتصادنوین دادگاه تجدیدنظر حکم لغو ورشکستگی گازلوله را صادر می‌کند. در نهایت به‌‌دنبال درخواست گازلوله و با نظر ریاست قوه‌‌قضائیه و بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی دستور تعلیق این حکم صادر می‌شود. در حال حاضر هم پرونده بر اساس سازوکار پیش‌بینی شده در ماده ۴۷۷ در حال بررسی است. بر این مبنا نظر حسابرس شرکت این بود که گازلوله عددی در حدود ۱۷۰ میلیارد تومان را در حساب‌های خود ذخیره بگیرد. با این فرض که موضوع ورشکستگی گازلوله ملغی شده است. نظر بنده هم این است که ما وقتی پرونده‌های حقوقی باز داریم، باید موضوع را به سهامداران اعلام کنیم و متناسب با آن در حساب‌های شرکت ذخیره بگیریم. این اقدام هم از نوسانات سنگین در سودآوری شرکت‌ها و هم از توزیع سودهای موهوم جلوگیری می‌کند. ذخایر مربوط به پرونده گازلوله تا زمان صدور حکم دادگاه ادامه خواهد یافت. همچنین همان طور که در کدال منتشر کرده‌ایم ما حدود۶۹ میلیارد تومان ضامن شرکت گاز لوله بوده‌ایم و اگر گازلوله ورشکست باشد و دادگاه بابت ضمانت وام از بانک اقتصادنوین به ضرر ما رای بدهد، آنگاه دادگاه بخشی از دارایی‌های ما را برای پرداخت بدهی به این بانک خواهد فروخت. البته موضوع تعهد ضامن مازاد بر مبلغی که مدیون موظف به پرداخت است یک مبحث حقوقی است.

لطفا به مهم‌ترین پروژه‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه اشاره‌ای داشته باشید که چه تاثیری در روند بازدهی شرکت خواهند داشت؟

مهم‌ترین پروژه‌ در این مجموعه، انتقال کارخانه کربن از محل فعلی و ایجاد یک مجتمع جدید در آبادان است. بر اساس برآوردها میزان هزینه اجرای این پروژه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است. در نتیجه اجرای این طرح، زمین شرکت کربن در اهواز آزاد خواهد شد. امیدواریم مراحل کارشناسی این پروژه از اواخر امسال آغاز شود. پیش‌بینی می‌شود اجرای این پروژه چهار سال زمان ببرد. در مورد شرکت‌های فنی و مهندسی، با توجه به اینکه حتما برنامه داریم فیرمکو را وارد بورس کنیم، سرمایه این شرکت از ۱۱ میلیارد تومان به ۲۵ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. این شرکت امروز با برنامه‌ریزی انجام شده شرایط خوبی دارد و پیش‌بینی این است که امسال ۱۰ میلیارد تومان سود بدهد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران