متهم کردن هالک بانک ترکیه به دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران

روز سه شنبه، دادستان های آمریکا هالک بانک ترکیه را به شرکت در یک طرح چند میلیارد دلاری برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران متهم کردند.

به نقل از رویترز ، دادستان های آمریکا در روز سه شنبه هالک بانک ترکیه را به شرکت در یک طرح چند میلیارد دلاری برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران متهم کردند. این اتهام می تواند درگیری بین واشنگتن و ترکیه را پیچیده‌تر کند.

 اعلام جرم علیه این بانک دولتی در منهتن یادآور اتهامی است که به مهمت هاکان آتیلا، یکی از مقامات سابق هالک بانک در همین زمینه زده شد. وی سال گذشته در همین دادگاه به زندان محکوم شد.

 آمریکا و ترکیه بر سر حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه علیه کردها با هم اختلاف دارند. آمریکا روز دوشنبه آنکارا را به خاطر این حمله با وضع یک سری تحریم ها مجازات کرد.

 مایک پنس،  معاون رئیس جمهور آمریکا در روز پنجشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار می کند تا درمورد آتش بس در منطقه گفتگو کنند. وی همچنین بر تحریم های دولت آمریکا تا زمان رسیدن به یک قطعنامه تاکید دارد.

پیش از این ،در 2016 رضا ضراب ، یک تاجر ایرانی-ترک طلا به جرم نقش داشتن در طرح دور زدن تحریم های ایران متهم شده بود. یک سال پس از آن آتیلا یکی از مدیران سابق هالک بانک در نیویورک دستگیر شد.

ضراب به جرم خود اعتراف کرد و علیه آتیلا شهادت داد.وی گفت هالک بانک و مقامات دولت ترکیه از جمله اردوغان  با استفاده از یک شبکه پیچیده از شرکت ها  و معامله های ساختگی طلا، غذا و دارو تحریم های آمریکا را دور زده است.

آتیلا به سی و دو ماه زندان محکوم شد. وی در اوایل سال جاری آزاد و به ترکیه بازگردانده شد. در زمان محکوم شدن آتیلا، اردوغان این پرونده را یک حمله سیاسی به دولتش اعلام کرد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران