شرایط متفاوت در بازار پی وی سی ایران

بازار داخلی ایران با توجه به تعطیلی روز شنبه و البته تعطیلی های هفته آینده و عدم اعمال قیمت های جهانی در تعیین نرخ های پایه محصولات پتروشیمی شرایط متفاوتی را سپری می کند.

در بازار ایران قیمت پی وی سی با کاهش به رقم 9 هزار و 300 تومان برای محموله های پالت و 9 هزارتومان برای جامبو رسید.
این در حالی است که بازارهای آسیایی هم شاهد افت قیمت پی وی سی تا محدوده 30 دلار در هر تن بودند، به طوری که قیمت پی وی سی در منطقه خلیج فارس به رقم 820 دلار در هر تن رسید.
با این حال در بازار داخلی ایران با توجه به تعطیلی روز شنبه و البته تعطیلی های هفته آینده و عدم اعمال قیمت های جهانی در تعیین نرخ های پایه محصولات پتروشیمی، افت قیمت های محصولات پتروشیمی لحاظ نشده و تنها تغییرات سامانه نیمایی، در تعیین قیمت ها سرنوشت ساز بوده است، از این رو به نظر می رسد افت قیمت های پایه بیش از رقمی است که اعلام شده و اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند؛ حجم اندکی از محصولات مورد معامله قرار خواهد گرفت.
البته قیمت پلی اتیلن ها در بازارهای چین و خاورمیانه در هفته جاری روندی با ثبات داشتند و تنها پلی اتیلن سنگین بادی با 10 دلار افت روبه رو شده و به رقم 840 تا 860 دلار در هر تن رسید.
در همین حال برخی از منابع خبری از عدم فروش پی وی سی صادراتی در هفته جاری خبر می دهند، گفته می شود برگزاری نمایشگاه دوسلدورف آلمان و عدم کشش در بازار پی وی سی صادراتی از دلایلی است که محموله های صادراتی هفته جاری بی خریدار بوده اند. از سوی دیگر حجم انبارش پی وی سی در شرکت های پی وی سی ساز ایرانی، افزایش و ظرفیت تولید آنها کاهش یافته است. برخی از معامله گران به عدم فروش تندرصادراتی 9 هزارتنی یکی از مجتمع های پتروشیمی اشاره می کنند. همچنین گفته می شود هلدینگ خلیج فارس نیز موفق به فروش محموله های پی وی سی خود در هفته جاری نشده است، برخی از منابع خبری از رقم پیشنهادی آنها را 790 دلار در هر تن و تحویل کارخانه اعلام کرده اند. این در حالی است که بازار چین و CIS وارد فاز انفعال شده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران