افشای پشت پرده تعاملات ارزی پتروشیمی‌ها در سامانه نیما

در حالیکه وزیر نفت از روال فعلی بازگشت ارز پتروشیمی‌ها اظهار رضایت کرده، در نشست شرکت‌های پتروشیمی با مسوولان بانک مرکزی ، یکی از صرافی‌های به نام و پر حاشیه چندین بار از همکاری خاص و صمیمانه با یکی از هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور پرده برداشته است.

وزیرنفت از عملکرد مثبت پتروشیمی‌های بزرگ در عرصه ارائه ارز به سامانه نیما سخن به میان آورده در حالیکه در نشست شرکت‌های پتروشیمی با مسوولان بانک مرکزی که حدودا یکماه و نیم گذشته در بانک مرکزی برگزار شده بود یکی از صرافی‌های به نام و پر حاشیه چندین بار از همکاری خاص و صمیمانه با یکی از هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور پرده برداشته و همین امر باعث افزایش دلنگرانی‌های مسوولان بانک مرکزی نسبت به همکاری مثبت این هلدینگ با سامانه نیما شده است.

ظاهرا آنطور که از این جلسه خبر به گوش رسیده بسیاری از مدیران و مسوولان حاضر دراین جلسه که دو تا سه بار به طور واضح از زبان نماینده این صرافی این اظهارات را می‌شنوند تاکید می‌کنند اعلام رسمی این مساله آنهم در میان تمام مسوولان بانکی و هماهنگ کنندگان ارز قطعا بی دلیل نبوده و این احتمال قوت می‌گیرد که رابطه میان این صرافی و البته این هلدینگ بزرگ پتروشیمی کمی بهم ریخته است. به هرحال  بنا بر آنچه به گوش می‌رسد در نهایت حدود دو هفته پیش جلسه ای برگزار و این مجموعه ملزم به ارائه ارزهای خود به سامانه نیما می‌شود. فردای آنروز این هلدینگ ارز خود را در سامانه ارائه می‌دهد اما با نرخی بالاتر که همین امر منجر به ایجاد اختلالاتی می‌گردد.

گوئی به اذعان کارشناسان این هلدینگ تصمیمی بر ارائه و فروش ارز خود از طریق سامانه نیما ندارد و با قیمتی بالاتر سعی بر عدم فروش دارد. مساله ای که از نظر کارشناسان نیاز به نظارتی دقیق دارد اما به دلیل نبود نظارت بر رقم اعلام شده مجموعه های ارائه دهنده ارز در سامانه نیما این امر بسیار رایج شده و برخی از پتروشیمی‌ها برای به فروش نرسیدن ارز خود دراین سامانه از آن بهره می‌برند.

اگرچه رقم گاهی بین ۱۰ تا ۴۰ تومان گران تر در هر یورو و یا دلار اعلام می‌گردد اما قطعا در حجم بالای معاملات این افزایش قیمت کاملا محرز و قابل لمس است. دراین بین شاید بد نباشد اشاره ای شود به اظهارات کامل زنگنه با خانه ملت که وی تاکید کرده است: " به‌ عنوان کسی که از جناب رئیس‌جمهور مسئولیت کنترل نحوه بازگشت ارز شرکت‌های پتروشیمی را بر عهده دارم، باید بگویم؛ بیش از ۹۵درصد شرکت‌های پتروشیمی‌ در بازگرداندن ارز بسیار خوب عمل می‌کنند و تنها چند شرکت به اصطلاح بازی در می‌آورند که برای پیگیری به دستگاه‌های نظارتی معرفی شده‌اند اما پتروشیمی‌های بزرگ و اصلی مانند هلدینگ خلیج‌فارس، هلدینگ پارسیان و هلدینگ تاپیکو خیلی خوب عمل می‌کنند." برهمین اساس باید پرسید اگر گزارش‌ها در خصوص این جلسه و اتفاقات صورت گرفته پس از آن صحت داشته باشد چگونه زنگنه روال فعلی را مثبت ارزیابی می‌کند. البته نگاهی خوشبینانه تر نیز وجود دارد که شاید وزیرنفت از این موضوعات بی خبراست!

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران