تولید نوعی پلیمر متخلخل جدید توسط محققان

محققان ماده جدیدی را تولید کردند که قادر است مولکول‌های دی‌اکسید کربن را جذب کرده و آن را به مواد ارگانیک مفید تبدیل کند. این ماده نوعی پلیمر متخلخل از نوع چهارچوب‌های فلز- ارگانیک است که درون آن یون‌های روی وجود دارند.

محققان دانشگاه کیوتو با همکاری محققان دانشگاه توکیو ژاپن و دانشگاه جیانگسو واقع در چین، ماده جدیدی را تولید کردند که قادر است مولکول‌های دی‌اکسید کربن را جذب کرده و آن را به مواد ارگانیک مفید تبدیل کند.

این ماده جدید نوعی پلیمر متخلخل از نوع چهارچوب‌های فلز- ارگانیک است که درون آن یون‌های روی وجود دارند. این ماده قادر است مولکول‌های دی‌اکسید کربن را با ۱۰ برابر کارآیی سایر مواد مشابه، جذب کند.
این ماده دارای یک مولفه ارگانیک است که ساختار مولکولی آن شبیه به یک ملخ هواپیما بوده و در زمان برخورد با مولکول‌های دی‌اکسید کربن، این ساختار تغییر کرده و مولکول دی‌اکسید کربن را به دام می‌اندازد. این مکانیزم موجب تغییر جزئی در کانال‌های مولکولی موجود در ماده جاذب می‌شود، ‌اما امکان عملکرد آن را به عنوان یک غربالگر اختصاصی برای تشخیص شکل و اندازه مولکول‌های دی‌اکسید کربن فراهم می‌کند.
یکی از ویژگی‌های مهم این ماده جاذب، امکان بازیافت آن بدون کاهش قابلیت جذب دی‌اکسید کربن است. موادی که پس از جذب دی‌اکسید کربن توسط این ماده پلیمری به دست می‌آیند برای تولید پلی اورتان که یک ماده اولیه با کاربردهای صنعتی متعدد است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران