احتمال رشد قیمت دلار به دلیل متوازن نبودن عرضه و تقاضا

ر اساس گفته های تحلیلگران، اگر قیمت دلار بتواند از مرز 13هزار و800تومان عبور کند این احتمال وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا تا 14هزار و500تومان هم رشد کند.

تحلیلگران بنیادی هم معتقدند متوازن نبودن عرضه و تقاضا قیمت دلار را تحت‌تأثیر قرار داده زیرا از یک طرف دولت با کاهش درآمد‌های ارزی ناشی از افت فروش نفت مواجه است و از سوی دیگر هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، حجم تقاضا افزایش می‌یابد؛ بر این اساس کفه‌های ترازو به نفع قیمت دلار نیست و این موضوع احتمال رشد قیمت دلار را افزایش داده است.

ظرف روزهای گذشته نیز مشخص شد یکی از دلایل رشد قیمت دلار کاهش عرضه به جهت مختل شدن صادرات به عراق به‌دلیل ناآرامی‌های سیاسی بوده که روند ورود ارز را هم به کشور تحت‌تأثیر قرار داده و اثر روانی این موضوع بازار را تحت‌تأثیر قرار داده بود.
هم‌اکنون عراق یکی از منابع اصلی تامین ارز داخلی است و درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات به این کشور صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد حجم صادرات ایران به عراق 13میلیارد دلار است و کاهش صادرات به عراق می‌تواند اثر مستقیمی بر قیمت دلار داشته باشد. با این حال مسئولان می‌گویند مشکل صادرات به عراق حل شده است.

روند صعودی قیمت دلار که از 25آبان‌ماه یک روز بعد از افزایش قیمت بنزین آغاز شده کماکان ادامه دارد. نوار رشد قیمت در روز 19آذر‌ماه بعد از آنکه قیمت دلار به 13هزار و 850تومان رسید؛ متوقف شد و بعد از این وقفه، قیمت هر دلار آمریکا تا روز دوشنبه هفته قبل به 12هزار و 500تومان عقب‌نشینی کرد، اما از روز دوشنبه بار دیگر شیب صعودی قیمت دلار آغاز شده و قیمت هر دلار آمریکا در این مدت 5.5درصد رشد کرده است؛ به‌طوری که در مبادلات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا تا سطح 13هزار و300تومان هم پیشروی کرد.

تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که در صورت عبور قیمت دلار از مرز 13هزار و800تومان این احتمال وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا تا 14هزار و500تومان هم رشد کند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران