افزایش انگیزه برای خرید مواد اولیه در بازار پلیمرها

پس از چند ماه آرامش حاکم بر بازار ارز شاهد تلاطم و افزایش‌های هیجانی بودیم و فاصله میان قیمت ارز نیمایی که مبنای قیمت گذاری مواد اولیه است با ارز آزاد موجب شد انگیزه برای خرید مواد اولیه افزایش پیدا کند و ترجیح خریداران تبدیل سرمایه در گردش به مواد اولیه است.

تامین مواد اولیه یکی از اصلی ترین دغدغه های تولیدکنندگان صنعت پلیمر است و این دغدغه گاه با تصمیم‌گیری های دولت نه تنها بر طرف نمی شود بلکه افزایش نیز می یابد.

مدت زیادی نیست که قیمت برخی از گریدهای پلیمری در بورس کالا روند صعودی پیدا کرده و مشکلات و نگرانی های تازه ای برای فعالان صنعت پلیمر ایجاد کرده است.در همین راستا انجمن ملی صنایع پلیمر ایران که تشکلی اثرگذار در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های این صنعت به شمار می رود از چندی پیش در تلاش است تا چالش های موجود را بر طرف کرده و کمی از نگرانی تولیدکننده هایی که علاوه بر دغدغه های اقتصادی کلان حال با مشکل تامین مواد اولیه هم مواجهند بکاهد.

به همین بهانه امروز و در حاشیه برگزاری کمیسیون صادرات انجمن ملی گفت و گوی اختصاصی با مهندس سعید زمان زاده، نایب رییس انجمن  و عضو هیات مدیره انجمن پلی اتیلن انجام دادیم که با هم می خوانیم:

اینپیا: چند هفته ای است که شاهد افزایش قیمت برخی از گریدهای پلیمری در بورس کالا هستیم  به نظر شما دلایل این اتفاق چیست؟

-مطلع هستید که قیمت جهانی برخی گریدها، در پایین ترین سطح در چند سال اخیر است و اینکه در این شرایط میل به خرید و رقابت در بورس کالا وجود دارد الزاما بر اساس افزایش مصرف نیست و دلایل متعددی وجود دارد که می‌توان به برخی موارد اشاره کرد:

1- پس از چند ماه آرامش حاکم بر بازار ارز شاهد تلاطم و افزایش‌های هیجانی بودیم و فاصله میان قیمت ارز نیمایی که مبنای قیمت گذاری مواد اولیه است با ارز آزاد موجب شد انگیزه برای خرید مواد اولیه افزایش پیدا کند و ترجیح خریداران تبدیل سرمایه در گردش به مواد اولیه است.

2-موضوع دستورالعمل مورخه 16/04/98 در خصوص سازوکار سهمیه بندی و کاهش سهمیه بسیاری از شرکت‌ها نیز عاملی برای رقابت نامتعارف شده است.

3-شاید خبرهایی مبنی بر توافق چین و آمریکا و خوش بینی خاتمه جنگ اقتصادی این دو قدرت بزرگ پیش بینی‌هایی را برای رونق و افزایش رشد اقتصادی در چین به وجود آورده که میل به خرید را افزایش داده است.    

4-البته از مهندسی عرضه و در دست داشتن نبض بازار مواد توسط عرضه کنندگان عمده (پتروشیمی ها)  نباید غافل شد.

اینپیا : به نظر شما ابلاغ دستورالعمل 16 تیر 98 که به آن اشاره کردید در شرایط کنونی تصمیم درستی بوده است؟

- در شرایطی که در بعضی از گرید ها مثل پایپ گرید ظرفیت تولید مواد اولیه خیلی بیشتر از نیاز بازار داخلی است کاهش سهمیه تولیدکنندگان به چه معناست؟

اینپیا:  چه راهکاری برای حفظ منافع تولیدکنندگان پیشنهاد می کنید؟

- بارها تاکید کرده ایم با هر سیستم و پیشنهادی که منجر به شفاف سازی شود موافقیم ولی متاسفانه خیلی از تصمیم گیری ها نه تنها موجب شفاف سازی نمی‌شود بلکه به فضای ابهام دامن میزند. اتفاقا سوالات اساسی ما این است که اولاً مواد اولیه در بازار آزاد کجا می‌رود؟ ثانیاً اگر تولید کنندگانی غیر رسمی کار می کنند چه انگیزه ای دارند و چرا؟ و ثالثاً اگر صادرات غیر رسمی و قاچاق انجام می‌شود چرا و چگونه قابل رد یابی نیست؟

به طور قطع انجمن ملی و تشکل های تخصصی توان پاسخگویی به این سوالات را دارند و برای حل مسائل مرتبط هم میتوانند راه حل های کارشناسی ارائه نمایید مشروط به اینکه نقش انجمن ملی و تشکل ها در تصمیم سازی ها مشخص و پررنگ شود.

در نهایت پیشنهاد انجمن ملی در خصوص دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت این است که اختیارات بیشتری به استان ها داده شود و در مقابل پذیرای مسئولیت تصمیماتشان باشند.

چنانچه اجرای دستورالعمل در جهت حمایت از تولید کنندگان است، ظرفیت های تولید با روش‌های متنوعی محاسبه ‌شود و هر روشی که به نفع تولید کننده باشد معیار قرار می‌گیرد.

اینپیا: چه روش هایی مدنظر شماست؟

-به عنوان مثال موارد زیر می تواند معیار قرار گیرد

_  میانگین خرید 24 ماه

_  میانگین خرید سال جاری

_ آمار فروش واحد ها که در برگیرنده تمامی خرید های مواد اولیه خواهد بود و صرفا  خرید از بورس را در بر نمی‌گیرند.

_ راستی آزمایی صحه گذاری ظرفیت های تولید توسط انجمن های تخصصی انجام شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران