شکایت تولیدکنندگان لوله از پتروشیمی امیرکبیر به دلیل مشکلات کیفی و نداشتن تائیدیه

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در خصوص ماجرای شکایت تولیدکنندگان لوله از پتروشیمی امیرکبیر گفت: پتروشیمی امیرکبیر بدون اینکه تست های لازم را انجام دهد ۱۶ هزار تن از این مواد را در عرض ۵۰ روز گذشته وارد بازار کردند؛ این در حالی است که باید برای رسیدن به کیفیت P100 یکسری آزمایشات شامل آزمایشات مکانیکی و رشد ترک و بخشی هم برای پخش دوده را پشت سر گذاشته باشد.

شکایت تولیدکنندگان لوله از پتروشیمی امیرکبیر که به دلیل مشکلات کیفی و نداشتن تائیدیه، به بورس کالا عرضه و خریداری شده بودند، سبب شد تا صحاف امین نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن توضیحاتی را پیرامون این حواشی ارائه کند.
صحاف امین اظهار کرد: شرکت پتروشیمی  امیرکبیر یکی از تولیدکنندگان اصلی گرید لوله بوده که لوله ای به نام X3 برای کاربری در آبیاری تولید می کرد.
وی گفت: شرکت های دیگر مانند پتروشیمی جم و مارون هم نوعی لوله با گرید C100 و با نام CRP100B تولید می کردند که رنگ آن مشکی است و برای کاربری گاز و آب مصرف می‌شود.
صحاف امین تصریح کرد: پتروشیمی امیرکبیر بدون اینکه تست های لازم را انجام دهد ۱۶ هزار تن از این مواد را در عرض ۵۰ روز گذشته وارد بازار کردند؛ این در حالی است که باید برای رسیدن به کیفیت P100 یکسری آزمایشات شامل آزمایشات مکانیکی و رشد ترک و بخشی هم برای پخش دوده را پشت سر گذاشته باشد. زیرا اینها از زمانی که بیرون هستند تا زمانی که در زمین کار می‌شوند، نباید در معرض آفتاب باشند.
این مقام مسئول افزود: متاسفانه علاوه بر نوع پخش آنها، رشد تَرک هم به عنوان یکی از آزمایشات حساس انجام نشده است. لازم به ذکر است به دلیل اینکه ممکن است از این لوله ها در بخش گازرسانی استفاده شود و باعث گردد بعد از چند سال تَرک، رشد کند و بترکد. از سویی به دلیل اینکه مصرف آنها شهری است و خیلی از شهرها با لوله های پلی اتیلن گازرسانی شده اند، اگر این اشکال را داشته باشد که ترک سریع اتفاق بیفتد و پیر شود، ممکن است اتفاق ناگوارتری در انتظار باشد. لذا آزمایش رشد ترک یکی از ضروریات است.
وی تصریح کرد: به همین دلیل ما اعتراضی از طرف انجمن و خریداران کردیم زیرا لوله ها، آزمایشات را نگذرانده بود و اجازه نداشتند آن را به نام PE100 یا CRP100B در بورس بفروشند.
صحاف امین گفت: در دنیا رسم بر این است که هر پتروشیمی موادی را که تولید می‌کند (که در جزئی از تاسیسات زیربنایی کشور مصرف می‌شود) از یک موسسه بین المللی که آزمایشگاه های خاصی هستند، باید مجوز و گواهینامه بگیرد.
نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن اظهار کرد: پتروشیمی امیرکبیر بدون اینکه از آن موسسات خارجی این تاییدیه را بگیرد، این لوله را در بورس کرده است، عده‌ای هم در این بین اینها را خریدند.از سوی دیگر در میان خریداران، تولید کنندگانی هستند که مبتنی بر استاندارد، کار را انجام می دهند که متوجه این معایب شدند و علاوه بر عدم مصرف آن، به قسمت حقوقی بورس کالا شکایت کردند.
وی تصریح کرد: ناگفته نماند که تمام خرید این تولیدکنندگان، نقدی انجام شده و پول آن پرداخت شده است. در کارخانه ها هم این لوله ها موجود است و هر کارخانه لوله ای که را تولید می کند، بر اساس استاندارد مجبور است نام و تاریخ تولید کارخانه و مشخصات لوله را روی آن حک کند. اگر ۱۰ سال بعد لوله بترکد و بیرون بیاورند، با دیدن نام و نشان کارخانه، آن کارخانه تولیدی را مقصر می‌دانند، نه پتروشیمی مرجع که مواد را به این تولیدکنندگان ارائه کرده است.
نایب رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن گفت: مواد نامرغوب می تواند یقه کارخانه‌ها را بگیرد لذا ما در بورس کالا اعلام کردیم اما تاکنون هنوز هیچ اقدامی تا به این لحظه از طرف پتروشیمی امیرکبیر انجام نشده و جواب قانع کننده ای دریافت نکرده ایم.
صحاف امین در پاسخ به این سوال که چرا بورس مجوز را رویت نکرده است، گفت: دفتر صنایع تکمیلی مرجعی است که ما به آنها گفتیم هر چیزی که تولید می شود نباید به بورس بیاید و از سوی دیگر متاسفانه اهمال کاری و عدم مسئولیت تولیدکنندگان در پتروشیمی امیرکبیر این مسئله را ایجاد کرده است.
بر اساس این گزارش، روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در مطلبی به اطلاع اعضا رسانده بود که پیرو مشکلات کیفی مواد CRP100B پتروشیمی امیرکبیر با توجه به مهلت سه ماهه جهت شکایت در بورس کالا، شکایت خود را در اسرع وقت به شرکت بورس کالا اعلام کنند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار 

نظرات کاربران