پیش بینی در خصوص روند افزایشی بازار سرمایه طی ماه‌های آتی

طی ماه‌های گذشته شاخص بورس بارها رکورد شکست و در جدیدترین رکورد خود در روز شنبه، شاخص کل مرز ۴۰۰ هزار واحد را هم رد کرد. در این میان برخی کارشناسان به قیمت دلار و فلزات در سال آینده اشاره کرده و می‌گویند با توجه به نرخ دلار و رشد ۱۰ درصدی قیمت فلزات جهانی، شاخص کل تا پایان بهار سال آینده می‌تواند به ۴۷۰ هزار واحد هم برسد که ۳۰ هزار واحد این عدد از محل سود تخمینی شرکت‌ها برای سال ۱۳۹۸ است.

شرایط بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا و مسکن باعث شده سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه استقبال بیشتری کنند و نقدینگی‌ها به سمت این بازار برود و درنتیجه شاخص کل آن صعودی شود. در این بین برخی از تحلیل‌گران بازارا بر این باورند که دامنه این صعود تا آخر پاییز سال آینده ادامه دارد و برخی دیگر نیز می‌گویند باید تحلیل‌های بازارهای مالی عمق بیشتری پیدا کند؛ چراکه ممکن است تحولاتی رخ دهد که روند صعودی بازار را معکوس کند.

طی ماه‌های گذشته شاخص بورس بارها رکورد شکست و در جدیدترین رکورد خود در روز شنبه، شاخص کل مرز ۴۰۰ هزار واحد را هم رد کرد. در این میان برخی کارشناسان به قیمت دلار و فلزات در سال آینده اشاره کرده و می‌گویند با توجه به نرخ دلار و رشد ۱۰ درصدی قیمت فلزات جهانی، شاخص کل تا پایان بهار سال آینده می‌تواند به ۴۷۰ هزار واحد هم برسد که ۳۰ هزار واحد این عدد از محل سود تخمینی شرکت‌ها برای سال ۱۳۹۸ است؛ بنابراین شاخص ۴۲۰ هزار واحدی برای امسال حباب نیست. این درحالی است که برخی دیگر نیز بر این باورند که این روند ممکن است متاثر از تحولات مختلف معکوس شود؛ بنابراین نمی‌توان با اطمینان گفت روند بازار سرمایه همواره طی ماه‌های آتی افزایشی خواهد بود.

دلیل ترغیب مردم به بازار سرمایه

در این زمینه علی اکبر امین تفرشی، تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه و عضو هیات مدیره شرکت بورس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند رو به رشد شاخص کل بازار سرمایه اظهار کرد: رشدی که بازار سرمایه تجریه می‌کند، بیش از همه نمایانگر این است که نقدینگی که در سطح اقتصاد کلان کشور سرگردان است، در بازار سرمایه مطلوبیت پیدا کرده و عمده آن جذب این بازار می‌شود.

وی ادامه داد: این رویه در سال‌های گذشته اتفاق نمی‌افتاد اما اخیرا گرایش به بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است. شاید دلیل این موضوع این باشد که در سایر بازارها در اقتصاد کلان کشور مانند بازار مسکن، طلا ، ارز و امثال آن به دلیل روندی که بخشی از آن امنیتی و بخشی دیگر نتیجه سیاست‌هایی است که در اقتصاد کشور وجود دارد، آرامش حاکم شده است و سرمایه‌گذاران امکان رشد را بیشتر در بازار سرمایه قابل تصور می‌دانند و به همین دلیل گرایش به طرف این بازار بیشتر شده است.

ممکن است روند معکوس شود!
این عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران با اشاره به اینکه ممکن است روند رو به رشد بازار سرمایه معکوس شود، توضیح داد: به همین ترتیب هم باید انتظار داشته باشیم اگر اتفاق منفی که در بازارهای مالی تاثیرگذار باشد، رخ دهد، روند رو به رشد بازار سرمایه معکوس شود.
امین تفرشی تاکید کرد: بنابراین نمی‌توان با اطمینان گفت روند همواره طی ماه‌های آتی افزایشی خواهد بود، بلکه این روند مرتبط با رویدادهایی است که می‌تواند تاثیرگذار باشد و سطح تحلیل‌گری برای تجزیه و تحلیل بازارهای مالی باید عمق بیشتری پیدا کند.

وی با اشاره به تاثیر پارامترهای مختلف در استقبال سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، اظهار کرد: البته چند عامل مانند افزایش قیمت نفت و تاثیر آن روی محصولات پتروشیمی، افزایش نرخ دلار، انتظاارت تورمی و نظایر آن باعث می‌شود توجه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بیشتر از قبل شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران