جوابیه‌ای بر ادعای پتروشیمی امیرکبیر توسط انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی‌اتیلن

پیرو مصاحبه مهندس صحاف امین با رسانه "پتروتحلیل"روابط عمومی پتروشیمی امیرکبیر در قالب جوابیه ای ،مطالب مطرح شده از سوی ایشان را به دور از واقعیت و بدون ارائه مستندات ارزیابی کرده بود که رییس هیأت مدیره انجمن در این رابطه ،ضمن ارائه مستندات آزمایشگاهی و مدارک سازمانی ، ردیه ای بر ادعای پتروشیمی امیرکبیر نوشت.

احتراما جهت تنویر افکار عمومی ، متخصصان و کارشناسان و پیرو اعلام روابط عمومی پتروشیمی امیرکبیر مبنی بر ادعای بدون مدرک رئیس هیات مدیره انجمن لوله و اتصالات پلی اتیلن مبنی بر عدم تطابق گریدهای EX6-B و CRP-100B این پتروشیمی محترم با شاخص های استاندارد ملی ایران جهت استفاده در آبرسانی و گازرسانی ، موارد و مدارک ذیل باستحضار می رسد، :
قصد نداشتیم درباره تاریخچه مصرف لوله های پلی اتیلن در زمینه های مختلف در ایران عزیز مطلبی بنویسیم ولی وقتی آنها نگران لطمه به برند بنگاه اقتصادی خود می باشند مسلما اگر در دفاع از کسانی که 50 سال پیش در زمینه بازارسازی و معرفی این کالا در کشور ، عمر ، سرمایه و دانش خود را صرف کرده و بدون استفاده از هیچ رانتی در تولید محصول و توسعه بازار گام برداشته اند ، سخنی ننویسیم کار ثوابی نکرده ایم.
هم اکنون در بخش کشاورزی ، پروژه های مختلفی مانند آبیاری قطره ای دشت مغان ، کشت و صنعت جیرفت که از اوایل دهه 50 شمسی هنوز در حال کار می باشند در بخش ساختمان و آبرسانی ، پروژه فاضلاب داخل و خارج شهرک اکباتان ، آبرسانی در دره کن و سولقان نیز از همین دهه شمسی در حال کار می باشند. در بخش گارزسانی نیز از دهه 50 شمسی با همت چند تولید کننده ، فرهنگ مصرف استفاده از این لوله ها با ارائه استانداردها و مشخصات فنی و توان تولید داخل و بازدید کارشناسان شرکت ملی گاز از کشورهای اروپایی شروع گردید و اولین پروژه گازرسانی بطول 240 کیلومتر در فردیس کرج در 47 سال پیش آغاز شد که بعد از نتیجه موفق ، وندور لیستی از تولید کنندگان مجاز لوله و اتصالات توسط شرکت ملی گاز با تعداد کمتر از انگشتان یک دست تشکیل و تا به امروز تکمیل گردیده است . لذا اگر قرار باشد نگرانی برای برند یک شرکت پتروشیمی وجود داشته باشد ، مسلما بیشتر از آن برای صنایع تکمیلی تولید لوله و اتصالات پلی اتیلنی وجود دارد چون اولا برند تجاری تولید کننده لوله و اتصالات بر روی آنها نقش می بندد و مسئولیت حقوقی و پاسخگویی برعهده تولید کننده لوله و اتصالات و نه تولید کننده مواد اولیه می باشد ، ثانیا بسیاری از تولید کنندگان لوله فقط در یک بازار مصرف انحصاری مانند بخش کشاورزی ، آب و فاضلاب ، ساختمان و گازرسانی فعالیت می نمایند و چنانچه وجهه آنها لطمه ای ببیند عملا ادامه فعالیت آنها برای تولید و عرضه در آن بخش امکان پذیر نخواهد بود . در بخش هایی نیز ارائه محصولات با ضمانت های طویل المدت می باشد که تولید کننده لوله و اتصالات می بایست تا سالهای سال نسبت به کیفیت محصول تولیدی خود پاسخگو باشند . بنابراین مواد اولیه لوله و اتصالات پلی اتیلنی یک محصول مهندسی با مشخصات فنی معین و مسئولیت های سنگین در بازار مصرف می باشد که می بایست نسبت به تامین خواص مورد نظر در پتروشیمی ها توجهی بیشتر مبذول گردد. اما بپردازیم به عرضه دو گرید EX6B و CRP100B توسط پتروشیمی امیرکبیر در پاییز سال 98 که مطالبی به شرح زیر تقدیم می گردد.
ابتدا کل عرضه های این پتروشیمی برای این دو گرید با حجم عرضه شده 20 هزار تن و حجم معامله شده 16 هزار تن ارائه می گردد . (پیوست 1)
گرید EX6-B در 2 نوبت در تاریخ 2/7/98 و 9/7/98 با حجم 1400 تن در بورس عرضه گردیده که تمامی این مقدار معامله گشته است و بسیار جای تعجب است که نامه ارسالی از طرف این پتروشیمی حاوی دیتا شیت و مشخصات در تاریخ 17/10/98 به بورس کالای ایران و دفتر صنایع پایین دستی ارسال گردیده است یعنی بیش از 3 ماه بعد از عرضه این مواد در بورس کالا ؟!؟ . مطابق با مقررات می بایست هر گرید جدید جهت اثبات کاربری مناسب ابتدا می بایست تاییدیه های لازم را از آزمایشگاه های معتبر ملی یا بین المللی اخذ نمایند و در صورت مثبت بودن آنها را جهت عرضه در بورس کالا به تایید شرکت بورس کالای ایران و دفتر صنایع پایین دستی برسانند . اما جهت روشن شدن این موضوع نیز ، نتیجه گزارش تست یکی از شرکت های عضو این انجمن و مکاتبه با پتروشیمی امیرکبیر تاریخ 21/8/98 در مورد قبول نبودن شاخص رشد ترک آهسته این مواد SCG که از مهمترین مشخصات این مواد برای استفاده درکاربرد لوله های آبرسانی و تحت فشار و گازرسانی می باشد در پیوست 2 باستحضار می رسد.
گرید CRP100B در 15 نوبت بین تاریخ های 24/7/98 الی 19/9/98 با تناژ 19280 تن عرضه شده که 14718 تن آن معامله گشته است . ادامه عرضه این گرید پس از نامه نگاری و مکاتبه این انجمن با بورس کالا متوقف گردید. همانطور که در پیوست 3 آمده بسیاری از واحدهای این انجمن از استان اصفهان و خراسان رضوی نسبت به عدم تایید شاخص رشد آهسته ترک SCG این مواد و خودداری پذیرش شرکت های بازرسی در استفاده از این مواد جهت لوله های آبرسانی جهاد کشاورزی اذعان داشتند که موارد به صورت کتبی به اطلاع این پتروشیمی رسانده شده است. همچنین مطابق با آخرین وندور ارسالی از طرف شرکت ملی گاز ایران در مورد مواد اولیه قابل استفاده در شبکه گازرسانی هیچکدام از مواد مذکور تولیدی این پتروشیمی در این وندور شرکت گاز موجود نمی باشند .( پیوست 4)
با توجه به عدم تطابق مشخصات فنی مواد فروش رفته در بورس کالا با مشخصات فنی مواد PE100 با استاندارد ملی و بین المللی هم اکنون زیان قابل توجهی به خریداران مواد مزبور در بورس کالا وارد شده و تا به امروز هیچ اقدامی در مرجوع نمودن کالای فوق از خریداران نشده است ، همچنین در صورتیکه هنوز برای مدیران آن پتروشیمی شبهه ای در مورد عدم انطباق این دو گرید برای استفاده در کاربردهای آبرسانی تحت فشار و گازرسانی وجود دارد ، این انجمن حاضر به انجام آزمایشات در هر آزمایشگاه ثالث مرضی الطرفین می باشد تا کلیه ابعاد آن کاملا روشن گردد.

انجمن تولید کنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن
رئیس هیات مدیره – بیوک صحاف امین

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران