معاون وزیر نفت با تشریح جزئیات توافق نفتی با توتال فرانسه از آمادگی ایران برای آغاز یک رقابت جدید با عربستان سعودی برای توسعه صنایع پتروشیمی در دوران پساتحریم خبر داد.

اعلام آماده‌باش نفتی ایران به عربستان

خبرگزاری مهر: مرضیه شاهداری امروز در نشست خبری در تشریح سیاست‌های جدید توسعه صنعت پتروشیمی ایران در سال ۹۵ گفت: انتقال دانش و تکنولوژی، جذب سرمایه خارجی، تکمیل و بهره برداری از طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی از مهمترین اهداف توسعه صنعت پتروشیمی در سال جدید است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اعلام اینکه در سال‌جاری تعداد ۱۰ مجتمع جدید پتروشیمی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد، افزود: با بهره برداری از واحدهای جدید پتروشیمی در سال جاری ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی امسال حدود ۷ میلیون تن افزایش می یابد.

وی با اشاره به بهره برداری از فاز دوم خط لوله استیلن غرب و فاز اول مجتمع پتروشیمی دماوند، اظهار کرد: همزمان با بهره برداری از طرح‌های نیمه تمام پتروشیمی مذاکره با سرمایه گذاران آسیایی و اروپایی به منظور جلب منابع مالی و اعتباری مورد نیاز طرح‌های جدید پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول با اشاره به وجود ۵۵ طرح نیمه کاره پتروشیمی در سطح کشور، بیان کرد: علاوه بر این، ۲۸ طرح جدید پتروشیمی با رویکرد متنوع‌سازی سبد تولید محصولات تعریف و اجرایی خواهد شد.

شاهداری با اشاره به مذاکرات انجام شده با توتال فرانسه به منظور ساخت یک مجتمع عظیم پتروشیمی در کشور تصریح کرد: تاکنون موافقتنامه اولیه بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و توتال فرانسه امضا شده است و به‌زودی هیاتی از این شرکت اروپایی برای نهایی کردن مذاکرات وارد تهران خواهد شد.

وی همچنین از انجام مذاکرات متعدد با شرکت های آلمانی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران خبر داد و افزود: در بین کل شرکت‌های آلمانی مذاکرات با ۳ شرکت معتبر این کشور در مراحل نهایی وجود دارد و پیش بینی می شود به زودی قراردادهای جدیدی با شرکت های آلمانی امضا شود.

آغاز رقابت ایران و عربستان در صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در ادامه در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر چگونگی رقابت ایران با عربستان سعودی با عنوان مهمترین رقیب منطقه ای در صنایع پتروشیمی منطقه و خاورمیانه گفت: صنعت پتروشیمی ایران در مقایسه با عربستان سعودی از مزیت‌های متعدد سرمایه گذاری برخوردار است به‌طوری که یکی از مهمترین مزیت‌های سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران، متنوع بودن خوراک‌های مایع و گاز طبیعی برای ساخت پتروشیمی است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه هیچ یک از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از مزیت متنوع بودن سبد خوراک صنایع پتروشیمی ایران برخوردار نیستند، تاکید کرد: این ویژگی منجر به افزایش درخواست سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت و سرمایه گذاری در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران شده است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه برای سال‌جاری جذب ۸ میلیارد دلار سرمایه جدید به صنایع پتروشیمی در اولویت قرار گرفته است، گفت: تاکنون طرح‌های متعدد برای جذب سرمایه گذاران در جذب سرمایه پتروشیمی تعریف و معرفی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به آغاز به کار دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در هفته جاری و با حضور معاون اول رئیس جمهور، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۹۰۰ شرکت ایرانی و خارجی از ۲۵ کشور جهان شامل ۱۳ کشور اروپایی در کشور آسیایی و دو کشور آفریقایی و استرالیا برای حضور در نمایشگاه قطعی شده است.

این مقام مسئول از سفر ۲۰۰ تاجر و بازرگان خارجی از ۱۹ کشور جهان به منظور امضای قرارداد خرید محصولات جدید پتروشیمی و پلیمری خبر داد و افزود: با توجه به لغو تحریم‌ها، استقبال شرکت های خارجی از برگزاری این نمایشگاه قابل قبول بوده است.

شاهداری همچنین از حضور شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، جمهوری چک، سوئیس، هلند، دانمارک، لهستان، روسیه، بلژیک، چین، کره جنوبی، تایوان، هند، سنگاپور، ترکیه، امارات، عراق، بحرین، پاکستان، استرالیا و آفریقای جنوبی در نمایشگاه امسال ایران پلاس خبر داد و خاطرنشان کرد: مهمترین هدف برگزاری این نمایشگاه، توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی و متنوع‌سازی سبد تولید انواع محصولات پلیمری و پتروشیمی در ایران است.

نظرات کاربران