برنامه ایران به منظور رقابت با عربستان در بازار پتروشیمی

مدیرعامل پتروشیمی کارون با اشاره به تولید سبد متنوعی از محصولات زنجیره ایزوسیانات‌ها، اعلام کرد: محصولاتی مانند MTD، آنیلین، OTD و ... که هیچ کدام در سبد تولید محصولات زنجیره ایزوسیانات عربستان نیستند و هرگاه شرکت‌های سعودی دامپینگ کنند و یا رقابت نا سالم داشته باشند می توانیم سایر محصولات را جایگزین کنیم.

مهندس «علیرضا صدیقی‌زاده»  درباره مهمترین اقدامات انجام شده به منظور رقابت با عربستان در بازار تولید و صادرات محصولات زنجیره ایزوسیانات، گفت: عربستان سعودی اخیرا وارد بازار صادراتی محصولات زنجیره ایزوسیانات‌ها شده است ولی محصولات آنها هنوز 100 درصد به تثبیت نرسیده و در تولید محصولاتی همچون TDI و MDI به پایداری تولید نرسیده‌اند. 


مدیرعامل پتروشیمی کارون با اعلام اینکه مجتمع تولیدی عربستان به نام پتروشیمی صدرا دارای ظرفیت تولید 200 هزار تن در سال است، تصریح کرد: در بازار خرید و فروش محصولات زنجیره ایزوسیانات‌ها جابه جایی و بعد مسافت انتقال محصولات تعیین کننده است.


این مقام مسئول، افزود: به عبارت دیگر مهمترین مزیت رقابتی ایران برای صادرات محصولات زنجیره ایزوسیانات بعد مسافت است و تلاش می‌کنیم روی صادرات به کشورهایی که در بعد مسافت نسبت به عربستان مزیت داریم، مانند عراق، پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، چین، هند، کشورهای آسیای میانه و مرکزی و .. برنامه‌ریزی کنیم. 


وی با یادآوری اینکه تفاوت پتروشیمی کارون با رقیب خود در عربستان به‌نام صدرا داریم، این است که این مجتمع پتروشیمی عربستان را شرکت‌های آمریکایی طراحی و راه اندازی کرده و تحت مدیریت و کنترل آنها هستند، بیان کرد: بنابراین در تنوع فعالیت‌های عملیاتی مانند ایرانی‌ها نیستند و ما از مزیت نیروهای فنی جوان، چابک و جسور برخورداریم و از این توانمندی ها استفاده کرده و سبد  محصولات را متنوع کرده‌ایم.


به گفته مدیرعامل پتروشیمی کارون در شرایط فعلی به جای دو محصول TDI و MDI (کاری که عربستان انجام می‌دهد)، خطوط بالادست این محصولات را هم بازاریابی کرده‌ایم. 


صدیقی‌زاده با بیان اینکه محصولاتی مانند MTD، آنیلین، OTD و ... که هیچ کدام در سبد تولید محصولات زنجیره ایزوسیانات عربستان نیستند و هرگاه شرکت‌های سعودی دامپینگ کنند و یا رقابت نا سالم داشته باشند می توانیم سایر محصولات را جایگزین کنیم، خاطرنشان کرد: عملا با این تغییر آرایش در سبد تولید محصولات متنوع اقدامات تجاری عربستان سعودی همچون دامپینگ را خنثی‌سازی می‌کنیم.


گفتنی است، پتروشیمی کارون اولین تولید کننده ایزوسیاناتها در خاورمیانه بوده که با ظرفیت اسمی 80 هزار تن ایزوسیانات (TDI و MDI) در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر قرار گرفته است.


واحد MDI  (متیل دی فنیل دی ایزوسیانات) به عنوان فاز دوم توسعه پتروشیمی کارون دو سال قبل با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد و با بهره برداری از این واحد جدید، دو محصول مهم و استراتژیک شامل MDI  مونومیریک و  MDI پلیمریک به سبد تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده شده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران