بازار در جست‌وجوی مسیری جدید

گروه بورس- همایون دارابی: در بازار دیروز شاخص کل با افت ناچیز 18واحدی مواجه شد. ریزش اندکی که البته در بستر تداوم ضعف و استراحت گروه خودرویی بورس رقم خورد.در خلال معاملات روزهای اخیر و پس از افت گروه خودرویی، بازار در تلاش برای یافتن گروه پیشرو دیگری است. در این راستا در ابتدای ساعات معاملاتی، این تلاش‌ها به رشد قیمتی در گروه بانکی منجر شد.



گروه‌های بانکی، بیمه‌ای و معدنی گروه‌هایی هستند که در روزهای اخیر تلاش می‌کنند، جایگزین گروه خودرویی شوند. گروه خودرویی به ویژه از روز یکشنبه و به دنبال اعلام تکذیبیه مشارکت فیات در سهام ایران خودرو با موج کاهشی جدیدی مواجه شد.در بازار دیروز و در تحولات مهم کشور مجلس شورای اسلامی شاهد ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور بود که در آن دولت مجاز به تسویه بدهی‌های قطعی خود تا سقف 125 هزار میلیارد ریال شد.نمایندگان مجلس دیروز در ادامه تبصره 5 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد در سال 1395 بدهی‌های قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی و خصوصی را که در چارچوب مقررات مربوط تا پایان سال 1393 ایجاد شده، با مطالبات قطعی دولت (وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی) از اشخاص مزبور تا مبلغ 125 هزار میلیارد ریال به‌صورت جمعی-خرجی تسویه کند.همچنین به منظور استمرار جریان پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور، به دولت اجازه داده شد تا مبلغ 100 هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر و اسناد مزبور را صرف تخصیص‌های اولویت‌دار ابلاغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موضوع قانون بودجه سال 1395 کند. این اسناد از مالیات معاف هستند.در تحولات اقتصادی همچنین دیروز رئیس سازمان خصوصی‌سازی علت مقاومت برخی مسوولان در برابر واگذاری‌ها و خروج از فهرست را ناشی از به خطر افتادن منافع اعلام کرد. میر علی اشرف‌عبدالله‌پوری حسینی در برنامه تلویزیونی تیتر امشب، با اعلام اینکه بیشترین مقاومت در اجرای قانون اصل 44 متوجه مدیران دولتی و برخی وزیران است که منافع و موقعیتشان را در خطر می‌بینند، افزود: اگر پای حرف مخالفان اجرای اصل 44 بنشینیم با این جمله مواجه می‌شویم؛ ما می‌خواهیم این واگذاری به هر قیمتی که شده انجام نشود.

وی ادامه داد: برخی مدیران و مسوولان و حتی معاونان محلی دولتی برای اجرایی نشدن اصل 44 تلاش می‌کنند و اقدام به استخدام نیرو برای شرکت‌های دولتی‌ حاضر در فهرست واگذاری‌ها می‌کنند. این مقام مسوول افزود: کسانی که حاضر نیستند حقوق معلوم و امن خود را با حقوق پرریسک و مشروط عوض کنند و به‌سمت خصوصی‌سازی بروند در دوسال گذشته سبب شده‌اند تا عرضه‌های بیش از 40هزار میلیارد تومانی ما فقط چهارهزار میلیارد تومان خروجی داشته باشد. پوری حسینی به لزوم توانمندسازی بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: دولت تدبیر و امید برای جلوگیری از ورود شبه‌دولتی‌ها به مزایده‌های خصوصی‌سازی تمهیداتی را طرح‌ریزی کرده است تا از حضور ممیزی‌های دولتی در مزایده‌ها جلوگیری شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور به عزم جدی دولت برای واگذاری تمام شرکت‌های گروه یک و دو که تا به حال خصوصی نشده‌اند اشاره کرد و گفت: با وجود مخالفت‌هایی که پیش روی این کار است سعی می‌کنیم بخش اعظم این وظیفه مهم به سرانجام برسد. در بازار دیروز در گروه خودرویی،در برابر تکذیب رسمی ایران خودرو درباره خرید سهام ایران خودرو توسط فیات، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا اعلام کرد مذاکرات فیات با ایران خودرو و ایجاد شرکت مستقلی با سهام ایران خودرو - فیات بسیار جدی است. وی ادامه داد: مذاکرات خوبی با فیات و شرکت‌های مطرح ایتالیایی شده که انتظار می‌رود با عادی شدن روابط پولی و بانکی، این قراردادهای اولیه نهایی شود. وی افزود: ایتالیا در سطح عالی در ایران حضور خواهد یافت که نمونه آن، مذاکرات جدی فیات با ایران خودرو و ایجاد شرکت مستقلی با سهام ایران خودرو - فیات است. ایتالیایی‌ها پذیرفته‌اند که ایران بازار فروش کالا نیست بلکه در شرایط جدید اقتصادی، دنبال سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های مشترک است.

در تحولات دیگر گروه خودرویی، نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو دیزل که در هفتم فروردین ماه سال جاری به دلیل تعدیل سود برآوردی متوقف شده بود، طی معاملات روز گذشته پس از اعلام بودجه برآوردی سال مالی 95 و پیش‌بینی درآمد هر سهم براساس عملکرد 9 ماهه سال مالی گذشته آماده بازگشایی شد. شرکت مزبور بر اساس عملکرد میان‌دوره‌ای 9 ماهه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه سال 94 زیان 756 ریالی محقق ساخته و بر این اساس 90 درصد از زیان برآوردی 836 ریالی را پوشش داده است. همچنین «خاور» بودجه سال مالی 95 خود را با برآورد زیان 779 ریالی ارائه کرده که این رقم نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود هفت درصد کاهش داشته است. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی در گروه فلزی، معاون ایمیدرو از ثبت شرکت مشترک با دانیلی ایتالیا با ظرفیت 5/ 6 میلیون تنی خبر داد و گفت:برای توسعه نورد گرم فولادمبارکه، فولاد هرمزگان و... یک میلیارد یورو پیش‌بینی شده است.




نظرات کاربران