عربستان از مشروط کردن فریز نفتی به حضور ایران عقب نشینی کرد.

عربستان عقب نشینی کرد/ توافق مسکو و ریاض برای محدود کردن عرضه نفت
بزرگترین تولیدکننده نفتی روسیه و عربستان در روز پنجشنبه به توافق رسیدند که بدون حضور ایران در جلسه دوحه و همکاری در طرح فریز نفتی، خودشان توقف تولیدات نفتی اجرا کنند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عربستان كه پیش از این حضور خود در طرح فریز نفتی را به توقف افزایش تولید نفت ایران مشروط كرده بود، از موضع خود عقب نشینی كرد و برای محدود كردن عرضه نفت با روسیه به توافق رسید.
محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در گفت وگو با بلومبرگ در چند روز گذشته، تثبیت سقف تولید عربستان را به شركت ایران و دیگر كشورهای تولیدكننده نفت در طرح فریز نفتی، مشروط كرده و گفته بود، كشورش فقط در صورتی‌ كه همه كشورها از جمله ایران، روسیه، ونزوئلا و همه تولید‌كنندگان مهم تصمیم به توقف رشد تولید بگیرند، با آن ها مشاركت خواهد كرد.
یکی از افراد دولتی ایران به رویترز گفت که شرایط ایران با کشورهای دیگر که بیش از اندازه تولید می کنند، فرق می کند. بیژن زنگنه نیز گفته است که ایران تولید را بیشتر می کند.
دو شخص غیر ایرانی که نزدیک به اوپک هستند، گفتند که شاید شرط جدیدی را برای ایران در طرح فریز نفتی مطرح کنند، چون ایران چندسال گذشته در تحریم به سر می برد. وزیر نفت عراق نیز موافقت خود را به طرح فریز نفتی شرکت خواهد کرد.
اما برخی منابع به تازگی از عقب نشینی عربستان از این شرط خود خبر می دهند. رسانه های روس به نقل از منابع دیپلماتیك مستقر در دوحه قطر اعلام كردند كه مسكو و ریاض برای محدود كردن عرضه نفت به توافق رسیده اند.
منابع مطلع همچنین اعلام كردند كه تصمیم عربستان برای محدود كردن عرضه نفت، منوط به همراهی ایران در این برنامه نیست. روسیه، ونزوئلا، قطر و عربستان سعودی كه از تولیدكنندگان بزرگ نفت دنیا هستند، در بهمن‌ ۱۳۹۴ به توافقی اولیه برای ثابت نگه داشتن سقف تولید نفت طرح فریز نفتی با هدف مقابله با كاهش قیمت دست یافتند.
در صورت تصویب نهایی، كشورهای موافق موظفند تولید نفت خود را حداكثر در سطح تولید ماه ژانویه (دی بهمن) ۲۰۱۶ حفظ كنند. قرار است اعضای اوپك و تولیدكنندگان غیراوپك مانند روسیه در ۱۷ آوریل، ۲۹ فروردین در دوحه قطر گردهم آمده و درباره این طرح تصمیم گیری كنند.

نظرات کاربران