بهای سکه در قرارداد تحویل دی ماه امسال که تا دو هفته پیش با قیمتی بالاتر از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله می شد، اکنون با افت ۲۰ هزار تومانی به حدود یک میلیون و ۸۰ هزار تومان رسیده است.

افت ۲۰هزار تومانی بهای سکه در سررسید دی ماه امسال

به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران ، روز گذشته بازار آتی سکه با کاهش نرخ رو به رو شد، به طوری که از پنج سررسید بازار آتی سکه چهار سررسید با روند کاهشی رو به رو شدند و قرارداد تیر ماه ثابت ماند. براین اساس سکه سررسید اردیبهشت ماه با کاهش ۰/۰۵درصدی با نرخ یک میلیون و ۲۰ هزار تومان معامله شد، این در شرایطی است که سکه تحویل تیرماه با قیمت یک میلیون و۲۹ هزار تومان به فروش رسید و تغییری را در این روز تجربه نکرد. قرارداد تحویل شهریور نیز با قیمت یک میلیون و ۴۱ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۲۵ درصدی را در این روز تجربه کرد. این در شرایطی است که سکه تحویل آبان با قیمت یک میلیون و ۵۶هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و با افت ۰/۳۸ درصدی رو به رو شد. در پایان نیز سررسید دی ماه با نرخ یک میلیون و ۷۸ هزار تومان معامله شد و کاهش ۱/۴۳ درصدی را تجربه کرد.

 حجم معاملات قراردادهای آتی سکه در بورس کالای ایران دیروز (یکشنبه) به ۸هزار و ۱۷۹ قرارداد و به ارزش بیش از ۸۷۷ میلیارد و ۸۵۸ میلیون ریال رسید.

از سویی در معاملات نقدی نیز طی روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و ۲۱ هزار تومان وارد شد. به گفته فعالان، ادامه روند کاهشی دلار و اونس دو عاملی بودند که موجب افت قیمت سکه شدند. همچنین در این روز بهای نیم سکه نیز به ۵۴۳ هزار تومان رسید و افت یک هزار تومانی را نسبت به روز شنبه تجربه کرد. از طرفی ربع سکه و سکه گرمی نیز  به ترتیب با ۲۸۸ و ۱۹۳ هزار تومان معامله شد.

 از سویی کارشناسان اقتصادی دلایل مختلفی را برای نوسانات این روزهای نرخ سکه اعلام می‌کنند به طوریکه برخی معتقدند نوسانات و تغییرات سینوسی طلای جهانی منجر به افت پی در پی قیمت سکه می شود.

به گفته فعالان بازار طلا، پایین آمدن اونس از میانه کانال هزار و ۲۰۰ دلار موجب شده که نگاه سکه‌بازان به آینده فلز زرد با ابهام بیشتری مواجه شود. همین موضوع موجب شده که آنها سعی کنند با بالا نگه داشتن ارزش دلار، سکه خود را در بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند و ریسک نگهداری آن را به جان نخرند.

نظرات کاربران