با وجود گذشت بیش از سه ماه از لغو تحریم های غرب علیه ایران، صنعت پتروشیمی ایران به دلیل ادامه محدودیت های بانکی هنوز نتوانسته راه خود به بازار اروپا را باز کند.

ناکامی صنعت پتروشیمی ایران در بازگشت به بازار اروپا/ تحریم‌های بانکی پابرجاست

به گزارشی از پایگاه خبری آیسیس، منابع صنعتی روز چهارشنبه گفتند، با گذشت بیش از سه ماه از زمان لغو تحریم های غرب علیه ایران، چین همچنان مهمترین مقصد محموله های پلی اتیلن تولیدی ایران است.

به رغم لغو تحریم ها محدودیت های بانکی علیه ایران همچنان پابرجاست و این مسئله مانع از اجرایی شدن طرح های ایران برای ارسال محصولات پتروشیمی بیشتر به اروپا می شود.

یک عرضه کننده مستقر در ایران گفت: «بانک های بین المللی با ما همکاری نمی کنند.»

لغو تحریم های غرب در ماه ژانویه این چشم انداز را در میان تولید کنندگان محصولات پتروشیمی ایران ایجاد کرد که آنها می توانند سهم قابل توجهی از بازار خود را در اروپا باز پس بگیرند، اما با وجود گذشت 3 ماه، هیچ تغییر قابل توجهی در حجم تجارت پلی اتیلن ایران به وجود نیامده است.

یک عرضه کننده پلی اتیلن در ایران گفت: «چین همچنان مهمترین بازار ماست. ما نمی توانیم به اروپا (پلی اتیلن) بفروشیم.»

حداقل 3 عرضه کننده پلی اتیلن ایرانی گفته اند چین بعد از تحریم ها نیز همچنان مشتری بیش از 50 درصد محصولات آنهاست.

کشورهای هند، روسیه و ازبکستان نیز از دیگر مشتریان پلی اتیلن تولیدی ایران به شمار می روند.

عرضه کنندگان ایرانی امیدوارند با لغو تحریم ها بتوانند جای پای قبلی خود در بازار ترکیه را تقویت کنند و راه خود را به بازارهای اروپایی نظیر آلمان، یونان و اسپانیا باز کنند.

یک منبع نزدیک به یک تولید کننده ایرانی گفت: «همه از شنیدن خبر لغو تحریم ها هیجان زده شدند، اما بعد از آن پیشرفت کارها کند بوده است.»

منابع صنعتی گفتند، دسترسی به شبکه های بانکی بین المللی برای انجام پرداخت ها همچنان یک چالش عمده پیش روی عرضه کنندگان ایرانی است.

بانک هایی که دارایی هایی در آمریکا دارند، همچنان تمایلی به حمایت از فعالیت های تجاری مرتبط با ایران ندارند. تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران در زمینه غیر هسته ای همچنان پابرجاست و این مسئله موجب نگرانی بانک های بین المللی برای همکاری با ایران می شود.

نظرات کاربران