طی روزهای گذشته دو شرکت نفتی بزرگ شورون و گزون مبیل آمریکا از کاهش شدید درآمدهای نفتی خودبه کمترین میزان در سه ماهه نخست سال جاری خبر دادند.

کاهش شدید درآمد شرکت‌های نفتی آمریکا به کمترین میزان 16 سال گذشته/اخراج 8 هزار کارمند

به نقل از ای بی سی نیوز ، در حالی که شهروندان آمریکایی طی دو سال گذشته میلیاردها دلار از کاهش قیمت حامل‌های سوخت سود بردند شرکت‌های نفتی آمریکایی در حال حاضر با بحران کاهش درآمد و سود مواجه هستند.

اگزون مبیل در سه ماهه نخست سال جاری کمترین درآمد و سود را در 16 سال گذشته تجربه کرده است. از سوی دیگر شرکت شورن از ضرر 725 میلیون دلاری خود در سه ماهه نخست سال جاری خبر داده است که بدترین عملکرد این شرکت از سال 2002 تاکنون محسوب می‌شود.

شورن اعلام کرده است که روند کنونی باعث شده است که این شرکت نفتی تعداد کارمندانی که قرار است طی سال جاری اخراج شوند را به 8 هزار نفر افزایش دهد.

پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آینده نیز شاهد ارائه گزارش عملکردهای ضعیف از سوی دیگر شرکت‌های نفتی آمریکایی باشیم.

از اواسط سال 2014 تاکنون شاهد کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی بود‌ه‌ایم به گونه‌ای که قیمت هر بشکه نفت از حدود 120 دلار به حدود 45 دلار طی روزهای گذشته رسیده است. علی‌رغم این کاهش شدید در قیمت شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر اگزون و کشورهای عمده تولیدکننده نفت نظیر عربستان سعودی تولید نفت خود را در این مدت افزایش داده است.

کارشناسان نفتی آمریکایی پیش‌بینی کردند که تولید نفت شیل آمریکا کاهش یابد و همین امر به کاهش مازاد عرضه نفت در بازار جهانی منجر خواهد شد و درنتیجه روند قیمتی نفت را بهبود می‌بخشد. 

اگزون موبیل که بزرگترین شرکت نفتی جهان است که سهام آن به صورت عمومی عرضه شده است در سه ماهه نخست سال جاری سودی معادل 1.81 میلیارد دلار کسب کرده است که نسبت به 4.94 میلیارد دلار مدت مشابه سال گذشته 63 درصد کاهش داشته است که این میزان سود سه ماهه از سال 1999 بی‌سابقه بوده است.

نظرات کاربران