حفاری در میدان نفتی آزادگان تا کنون پیشرفت 80 درصدی را گذرانده که پیش‌بینی مسئولان حاکی از آن است که پروژه حفاری این میدان در نیمه دوم سال جاری تکمیل شود.

تکمیل حفاری میدان نفتی آزادگان در نیمه دوم امسال

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبر گزاری فارس میدان نفتی آزادگان جنوبی بزرگترین میدان نفتی ایران که پس از میدان غوار در عربستان سعودی و میدان بورقان در کویت، سومین میدان بزرگ نفتی جهان است.

اکتشاف میدان آزادگان به سال 1376 باز می‌گردد، این میدان در محدوده‌ای به وسعت 20 در 75 کیلومتر، در 100 کیلومتری غرب اهواز و در منطقه دشت آزادگان واقع شده‌ است.

این گزارش حاکی است براساس آمار و اطلاعات اولیه ظرفیت اثبات‌شده این میدان 33 میلیارد بشکه تخمین زده شده بود که در سال 1378 لایه جدید نفتی با ظرفیت 2٫2 میلیارد بشکه، در این میدان کشف و منجر به افزایش تخمین نفت درجای این میدان مشترک شد.

میدان آزادگان دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. از سال 1387 تولید نفت از بخش جنوبی با ظرفیت 25 هزار بشکه در روز شروع شده‌است. بخش آزادگان شمالی در مجاورت میدان مجنون عراق قرار دارد.

مدیر پروژه حفاری میدان آزادگان جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت حفاری در این میدان نفتی می گوید: پیشرفت طرح  حفاری 40 حلقه چاه از سوی شرکت ملی حفاری ایران در این موقعیت با بیش از 73 درصد، پرشتاب در دست اجراست.

منوچهر اسدی اضافه می کند: این درحالی است که پیشرفت کار در این طرح از سوی کارفرما  بیش از 71  درصد تعیین شده بود که شاهد افزایش دو درصدی انجام طرح هستیم.

وی به تحقق ١٢٠ هزار متر حفاری در این موقعیت اشاره کرده و ادامه می دهد عملیات حفاری در این میدان ٨٠ درصد پیشرفت دارد.

مدیر پروژه حفاری میدان آزادگان جنوبی در شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به این که از مجموع چاه‌های تعهد شده تا کنون حفاری۲۸ حلقه به پایان رسیده که پنج حلقه تکمیل شده است، اظهار می کند: هم اینک از هشت دکل سنگین خشکی ناوگان این شرکت در میدان آزادگان جنوبی، ٦ دستگاه در مدار عملیات حفاری قرار دارد و ٢ دکل در حال جابجایی برای تکمیل حفاری چاه‌های باقی‌مانده است.

وی به همکاری و هم افزایی مدیران شرکت متن به عنوان مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان با این شرکت در اجرای به موقع طرح اشاره و تصریح می‌کند: به موازات اجرای این طرح، تعمیر دو حلقه چاه دیگر به ملی حفاری محول شد که یک حلقه آن تعمیر و در مدار تولید قرار گرفت و برنامه ریزی برای تعمیر دومین چاه انجام و با استقرار دکل، اجرایی خواهد شد.

به گزارش فارس حفاری ۴۰ حلقه چاه در این میدان اوایل سال ٩٣ از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت به شرکت ملی حفاری ایران واگذار و پروژه از مردادماه همان سال با استقرار نخستین دکل وارد فاز اجرایی شد که پیش‌بینی مسئولان حاکی از ان است که در نیمه دوم سال جاری حفاری این چاه ها تکمیل شود.

نظرات کاربران