آیفکس بر فشار پتروشیمی ها غلبه کرد

روز گذشته در بازار اول و دوم بالغ بر ۸۰۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. پس از محصولات پتروشیمی، بانک و موسسات اعتباری بیشترین ارزش معاملاتی دیروز را کسب کردند.

دوشنبه هفته جاری، فرابورس ایران تحت‌تاثیر خبر مهمی درباره تغییر نحوه محاسبه قیمت خوراک به پتروشیمی‌ها روز کاری خود را آغاز کرد. امری که منجر به اصلاح قیمت‌ها و افزایش فشار فروش در شماری از نمادهای معاملاتی بزرگ به‌ویژه پتروشیمی‌ها شد. با این وجود شاخص کل فرابورس در محدوده سبز باقی ماند و افزایش بیشتر از ۱۲ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد) را تجربه کرد. به این ترتیب در نزدیکی سطح جدید ۲۲۴۱ واحدی ایستاد. بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم و اوراق به ارزش ۷۹۰ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس مورد معامله قرار گرفتند. قسمت عمده این نقدینگی در معاملات بازارهای اول و دوم گردش پیدا کرد.
 
 فشار فروش در گروه پتروشیمی

بعد‌از‌ظهر روز یکشنبه، در جلسه هیات‌وزیران تصویب شد که از ابتدای مهرماه سال‌جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی، گازطبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما باشد. به این ترتیب دیروز سهام وابسته فشار فروش سنگینی را متحمل شدند که کاهش بهای آنها را به دنبال داشت. عاملی که نگرانی سهامداران و تصمیم آنها مبنی بر عرضه قدرتمند سهام مربوطه را به دنبال داشت. دیروز پتروشیمی زاگرس و غدیر به‌عنوان بزرگان این صنعت که روز گذشته از منظر ارزش معاملات صدرنشین سایر نمادها بودند، در مجموع فروش خالص نزدیک به ۱۰ میلیارد تومانی را از سوی سهامداران حقیقی تجربه کردند. در انتهای روز کاری نیز هر کدام با صف فروش بیش از یک میلیارد تومانی مواجه شدند. در نهایت، صنعت محصولات پتروشیمی بیشترین نقدینگی دیروز را رقم زد و در عین حال افت شاخص بیش از ۳ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

 رصد منظر صنایع فرابورسی

روز گذشته در بازار اول و دوم بالغ بر ۸۰۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. پس از محصولات پتروشیمی، بانک و موسسات اعتباری بیشترین ارزش معاملاتی دیروز را کسب کردند. بانک دی به‌عنوان تک‌ نماد زیرمجموعه مزبور طی معاملات روز گذشته از منظر حجم معاملاتی صدر‌نشین شد و استقبال سهامداران را نزد خود حفظ کرد. گروه هتل در این رتبه‌بندی جایگاه سوم را کسب کرد. هر دو نماد متعلق به این گروه، گروه سرمایه‌گذاری میراث‌فرهنگی و هتل کوثر، روز گذشته بازگشایی شدند.

«سمگا» که شرایط بازار خرید و فروش توسط سهامداران را عامل نوسان بیش از ۲۰ درصدی قیمت خود اعلام کرده بود، با خوشامدگویی سهامداران حقیقی فعالیت خود را مجددا آغاز و بیشترین افزایش قیمتی دیروز را کسب کرد. شرایط مشابه برای هتل کوثر تکرار شد و همین امر منجر به رشد روزانه معاملات هتل و صدرنشینی آن شد. در مقابل محصولات کاغذی بیشترین افت شاخص را تجربه کرد و قعرنشین  جدول شد. گروه محصولات کاغذی پارس دیروز توسط سهامداران دچار عرضه سنگینی شد و حتی پس از اتمام معاملات صف فروش بالاتر از یک‌ میلیارد تومانی را نیز به انتظار گذاشت. همچنین عضو جدید زیرمجموعه بیمه و صندوق بازنشستگی به‌جز تامین اجتماعی، به نماد معاملاتی بیمه نوین که قرار بود دوشنبه هفته جاری به‌عنوان اولین روز معاملاتی آن ثبت شود، دیروز به منظور ارائه اطلاعات به زمان دیگری موکول شد.

 «ترین»های فرابورس

سهامی ذوب‌آهن اصفهان در دقایق ابتدایی روز کاری گذشته، به دلیل نوسان قیمتی بیش از ۵۰ درصد متوقف شد. امری که باعث شد نزدیک به ۲۷ میلیارد تومان در صف خرید به انتظار بماند. از طرفی دیروز با بازگشایی فولاد هرمزگان جنوب و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه  همراه بود. «هرمز» پس از شفاف‌سازی درخصوص نوسان بیش از ۲۰ درصد قیمت سهام آماده انجام معاملات شد و با کسب نقدینگی بالاتر از ۸ میلیارد تومانی، بیشترین ارزش معاملاتی را بین نمادهای فلزات اساسی به‌دست آورد.  در جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل، سه نماد اصلی فلزی صدرنشین شدند. اثر فزاینده «ذوب»، «میدکو» و «هرمز» بر نماگر بازار در مجموع نزدیک به ۲۹ واحد بود. در مقابل پتروشیمی زاگرس به همراه پتروشیمی مارون اثر کاهنده ۲۶ واحدی را بر روی آیفکس به‌جای گذاشته و از افزایش بیشتر آن جلوگیری کردند. بیشترین تقاضای سهام به ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافت و بیشترین عرضه از سوی سهامداران «غشهداب» بود.

 رصد بازیگران فرابورسی

روز گذشته، قیمت عمده توجه سهامداران حقیقی معطوف به نماد معاملاتی گروه سرمایه‎گذاری میراث‌فرهنگی بود. خرید خالص حقیقی‌ها از «سمگا» به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسید. در ادامه انتخاب‌های دوم و سوم این دسته از سهامداران به بانک دی و سرمایه‌گذاری مس سرچشمه اختصاص پیدا کرد. از سویی دیگر، سهامداران حقوقی قرار داشتند که پتروشیمی زاگرس در اولویت خرید آنها بود. پس از آن پتروشیمی غدیر و گروه صنایع کاغذ پارس ترجیحات بعدی حقوقی‌ها را تشکیل می‌داد. در مجموع معاملات دیروز، نزدیک به ۱۹ میلیارد تومان از پرتفوی معامله‌گران عمده کسر و به سبد معامله‌گران خرد افزوده شد. به این ترتیب روز کاری دوشنبه نیز با حفظ قدرت سهامداران حقیقی پایان یافت.

 چه خبر از سایر بازارها؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت روز گذشته بیش از دو میلیون ورقه به ارزش تقریبی ۱۵۴ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفتند. همچنین بیش از ۸۶ درصد نقدینگی به دست آمده در معاملات اسناد خزانه اسلامی به گردش درآمده بود. غالب این اوراق با افزایش در بهای خود روزشان را به پایان رساندند و به این ترتیب نرخ سود موثر با کاهش ۲/ ۰ واحد درصدی در سطح ۵/ ۲۸ متوقف شد.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر،  قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران