معاون وزیر نفت با اشاره به ادامه اختلافات ایران و ترکیه بر سر تعیین نرخ جریمه گازی، اعلام کرد: با توجه به عدم توافق، به زودی داوری بین‌المللی، نرخ نهایی جریمه گازی ایران را تعیین خواهد کرد.

اختلاف جدید گازی ایران و ترکیه/ داوری نرخ جریمه را تعیین می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر ، حمیدرضا عراقی امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر درباره آخرین وضعیت تعیین جریمه گازی ایران در قبال صادرات گاز طبیعی به ترکیه، گفت: با توجه به اینکه قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه یک قرارداد بلندمدت بوده، هر دو کشور در هر دوره زمانی می‌توانند درخواست داوری و تغییر قیمت‌ها را ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه ترکیه در قبال این قرارداد گازی دو درخواست را به داوری بین‌المللی ارائه کرده بود، تصریح کرد: ادعای اول ترک‌ها درباره عدم تأمین پایدار و مطمئن گاز از سوی ایران بود و ادعای دوم در خصوص گران بودن قیمت گاز صادراتی ایران مطرح شده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه ترکیه در ادعای اول خود مدعی شده بود که ایران از سال ۲۰۰۵ میلادی نسبت به تأمین پایدار و مطمئن گاز صادراتی به ترکیه مطابق قرارداد عمل نکرده است، تاکید کرد: در صورتی که در این داوری ایران شکست می‌خورد، باید نرخ گاز صادراتی به ترکیه ۲۵ درصد کاهش می‌یافت که براساس برآوردها، ایران باید حدود ۲۰ میلیارد دلار جریمه گازی به ترکیه پرداخت می‌کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در داوری بین‌المللی، شرکت گاز ایران با ارائه مستندات موفق شد در این داوری پیروز شود، یادآور شد: درباره ادعای گران بودن قیمت گاز صادراتی ایران، ترکیه به استناد قیمت گاز وارداتی از روسیه و جمهوری آذربایجان و قیمت حامل‌های مختلف انرژی در داخل ترکیه همچون گاز مایع، زغال‌سنگ و برخی فرآورده‌های نفتی، نسبت به گران بودن بهای گاز صادراتی ایران به داوری بین‌المللی شکایت کرده بود.

عراقی با بیان اینکه در این داوری، ایران قرار شد براساس حکم ICC حدود ۱۳ تا ۱۶ درصد از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، قیمت گاز صادراتی خود را به ترکیه کاهش دهد، بیان کرد: بر این اساس مذاکراتی در سطح کارشناسی بین شرکت ملی گاز ایران و بوتاش ترکیه برای تعیین نرخ دقیق جریمه گازی انجام شد.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در این مذاکرات کارشناسی، دو شرکت به نتیجه نرسیده‌اند، خاطرنشان کرد: بر این اساس داوری بین‌المللی، نرخ دقیق جریمه گازی ایران را که بین ۱۳ تا ۱۶ درصد خواهد بود، تعیین و ابلاغ خواهد کرد.

آخرین وضعیت توسعه صنعت گاز

عراقی درباره آخرین وضعیت توسعه صنعت گاز ایران گفت: سال گذشته گازرسانی به حدود ۵ هزار روستا آغاز شد و در مجموع در سال ۹۴ میزان ۲ هزار و ۸۰۰ روستای جدید به شبکه گاز کشور متصل شدند.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با اشاره به افزایش گازرسانی در نیروگاه ها در طول دو سال گذشته تاکنون، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۳ حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و در سال گذشته حدود ۵۸ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه ها ارسال شده و در مجموع از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع، حدود ۶ میلیارد دلار صرفه جویی حاصل شده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به تعریف روش‌های جدید سرمایه گذاری در طرح های بسته های سرمایه گذاری صنعت گاز ایران، بیان کرد: هم اکنون ساخت و راه اندازی کامل خط لوله ششم، هفتم، نهم و یازدهم سراسری گاز در کنار ساخت تاسیسات جدید تقویت فشار گاز از مهمترین برنامه های سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران است.

وی همچنین در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به پاکستان توضیح داد: با وجود آنکه پاکستان قراردادی برای وارداتLNG با قطر امضا کرده اما کماکان به دنبال خرید گاز طبیعی از ایران است.

عراقی با یادآوری اینکه ایران آماده آغاز صادرات گاز طبیعی به پاکستان است، تاکید کرد: هم اکنون ساخت خط هفتم سراسری از ایرانشهر در دو مسیر بندر چابهار و زاهدان در حال انجام است و در صورتی که پاکستان زیرساختهای واردات گاز از ایران را آماده کند، در مدت زمان حدود ۶ ماه امکان صدور گاز طبیعی به این کشور همسایه وجود دارد.

این مقام مسئول در خصوص جریمه گازی پاکستان به دلیل تاخیر در برداشت گاز از ایران توضیح داد: تعیین جریمه در قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان گنجانده شده اما اعمال آن به سیاست‌های کلان دولت بستگی داشته و در صورتی که دولت بخواهد جریمه ای از پاکستان بگیرد، براساس مفاد قراردادی امکان آن فراهم است.

وگذاری پروژه‌ها فقط با برگزاری مناقصه

مدیرعامل شرکت ملی گاز در ادامه با بیان اینکه تاکنون هیچ پروژه گازی شامل ساخت خط لوله و یا پالایشگاه به شرکت‌های روس واگذار نشده است، تاکید کرد: با این وجود، آمادگی داریم که در صورت ارائه پیشنهادهایی از سوی شرکت‌های روس، با این شرکت‌ها در صنایع گاز همکاری کنیم.

این مقام مسئول در خصوص مشارکت یک شرکت روسی در اجرای بخش‌هایی از خط هفتم سراسری، گفت: این شرکت روسی پیشنهادهای فنی خود را ارائه کرد و به دنبال امضای قرارداد ترک تشریفات مناقصه برای انجام این پروژه گازی بود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هیچ پروژه ای را بدون انجام مناقصه و در قالب قراردادهای ترک تشریفات به شرکت‌های خارجی و داخلی از جمله شرکت‌های گازی روسی واگذار نخواهیم کرد، اظهارداشت: تمامی پروژه های جدید گازی ایران با انجام مناقصات و تشریفات قانونی به شرکت‌های متقاضی داخلی و خارجی واگذار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص امضای قرارداد سوآپ گاز طبیعی با کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه هم گفت: تاکنون قراردادی برای سوآپ گاز امضا نکرده ایم و حتی مذاکرات جدی هم برای سوآپ گاز این کشورها از مسیر ایران انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ایران آماده توسعه تجارت مشترک گازی با کشورهای منطقه به ویژه روسیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان است، تاکید کرد: بر این اساس امروز دور جدید مذاکرات گازی با سفر مدیرعامل ترکمن گاز به تهران انجام می شود و در این مذاکرات در خصوص نحوه توسعه همکاری‌ها در تبادل و تجارت مشترک گاز طبیعی دیدار و گفتگو خواهیم کرد.

نظرات کاربران