معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: دست اندرکاران صنعت نفت باید تلاش کنند که حتماً از تجهیزات داخلی استفاده کنند و این شجاعت را داشته باشند که از امکانات و ظرفیت‌های داخلی کشور بهره برداری کنند.

دست اندرکاران صنعت نفت حتما از تجهیزات داخلی استفاده کنند

به گزارش خبرگزاری مهر ، اسحاق جهانگیری امروز با تاکید بر اینکه اولویت دولت در استفاده از منابع خارجی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی است، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران از شرکت هایی که برای سرمایه گذاری مستقیم در کشور آمادگی داشته باشند، به طور جدی استقبال و حمایت می کند.

معاون اول رئیس جمهور با یادآوری اینکه دولت در سالهای گذشته که با تحریم های ظالمانه و محدودیت های متعدد بین المللی روبرو بود، با تدوین برنامه ها و سیاست گذاری های خود تلاش کرد تا حداقل تاثیرپذیری از شرایط تحریم در کشور بوجود آید، افزود: خوشبختانه دولت دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه داشته است که یکی از مهمترین این دستاوردها بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد کشور و قابل پیش بینی نمودن اقتصاد برای فعالان اقتصادی است.

جهانگیری، کاهش تورم فزاینده کشور از حدود ۴۰ درصد به ۱۱ درصد را یکی دیگر از دستاوردهای دولت در دوران تحریم برشمرد و گفت: دولت توانست با برقراری انضباط کامل بر اقتصاد کشور، گام های اولیه را در رونق اقتصادی بردارد که البته در این زمینه نیازمند کار و تلاش بیشتر هستیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور گسترده و چشمگیر مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف و نیز شرکت های معتبر بین المللی در ایران تصریح کرد: مهمترین پیام حضور این هیات ها این است که ایران از ظرفیت های رشد و شایستگی های فراوانی برخوردار است که می تواند در این مقطع به یکی از کانون های توسعه در سطح بین المللی و منطقه ای تبدیل شود.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ظرفیت ها و مزیت های موجود در ایران نه فقط در بخش منابع طبیعی و ذخایر نفت و گاز است بلکه در بخش نیروی انسانی، بازار ایران و موقعیت استراتژیک نیز ظرفیت های فراوانی وجود دارد.

جهانگیری با تاکید براینکه دولت به دنبال توسعه کشور و شتاب بخشیدن به روند پیشرفت ایران است، گفت: به طور قطع سیاست های اقتصاد مقاومتی از جمله سیاست هایی است که به طور جدی در دستور کار اصلی دولت قرار دارد.

وی با تاکید براینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی آن چیزی است که دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دنبال می کند و نه نظراتی که برخی مخالفان تعبیر می نمایند، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی به هیچ وجه دنبال انزوا و محدود کردن تعامل ایران با جهان نیست بلکه اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه از تمام ظرفیت های داخلی کشور استفاده کنیم و در عین حال به دنبال برون گرایی یعنی تعامل مثبت با دنیا برای دستیابی به پیشرفت ها، منابع مالی و فناوریهای روز جهان نیز باشیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی اقتصادی دانش بنیان است و به دنبال حاکم نمودن دانش و علم روز بر اقتصاد است و روش های سنتی را دنبال نمی کند.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی باید بخش خصوصی محور و مدار اصلی اقتصاد کشور باشد، گفت: یکی دیگر از ویژگی های اقتصاد مقاومتی عدالت محور بودن است بدین معنا که اقتصاد باید بر مبنای عدالت اداره شود.

وی با بیان اینکه بخش نفت، گاز و پتروشیمی از مهمترین بخش هایی است که اقتصاد مقاومتی در آن تعبیر و تفسیر می شود خاطرنشان کرد: دولت حتماً در انعقاد قراردادهای خارجی به دنبال آن است که انتقال فناوری های نوین به کشور انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ما به دنبال آن هستیم که از تمامی ظرفیت های داخلی کشور استفاده کنیم و خوشبختانه در این نمایشگاه توانمندی بسیار خوبی از سازندگان تجهیزات صنعت نفت به نمایش گذاشته شده است و توانمندی صنعت نفت کشورمان قابل توجه داشت.

جهانگیری در ادامه با تاکید براینکه دولت در استفاده از فاینانس و منابع خارجی اولویت را در روش هایی می داند که باز پرداخت فاینانس از محل اجرای پروژه ها قابل انجام باشد، گفت:‌ البته در پروژه های عمرانی از فاینانس استفاده می کنیم اما ملاحظات بیشتری را مدنظر قرار می دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش نفت، گاز و پتروشیمی مهمترین و محوری ترین بخش اقتصاد ایران است، ‌ تصریح کرد: قطعاً صنعتی شدن ایران می تواند حول بخش نفت و گاز و با محوریت این بخش شکل بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: وزارت نفت برنامه های متعددی تدوین کرده و قرار است به طور سالانه ده ها میلیارد دلار در بخش بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت سرمایه گذاری کند و تا کنون بخشی از این برنامه ها و طرح ها را نیز معرفی نموده است.

جهانگیری تصریح کرد: مهمترین اقدام در وزارت نفت برای جذب منابع خارجی این است که باید مقرراتی شفاف و روشن تدوین شود تا سرمایه گذاران احساس کنند که از تمام جزئیات به صورت دقیق و روشن آگاه هستند.

وی افزود: قراردادهای جدید نفتی نیز بر همین اساس تدوین شده و اصول آن در دولت تصویب شده است و سخنان منتقدین و صاحب نظران نیز شنیده شده است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز با قاطعیت می گوییم که اصول حاکم بر قراردادهای جدید نفتی اصولی دقیق و متکی بر تجربیات وزارت نفت و دستاوردهای جهانی بوده است و اگر این قراردادها باز هم نیاز به اصلاح داشته باشند، حتماً به زودی اصلاح خواهد شد و اطمینان داریم که این قراردادها مورد توافق و اجماع نظر همگان است.

جهانگیری افزود: البته با توجه به اینکه نظرات صاحبنظران و منتقدین دریافت و در قراردادها اعمال شده است، به نظر می رسد تغییرات چندانی در این قراردادها رخ نخواهد داد.

وی، یکی از کارهای مهم که در اولویت برنامه های وزارت نفت قرار دارد را سرمایه گذاری در میادین مشترک نفتی عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری در میادین غرب کارون و پارس جنوبی و سایر میادین مشترک از اولویت های دولت است و اصرار داریم که میزان صادرات نفت را به زمان پیش از تحریم ها برسانیم.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه در بخش فناوری ها و دانش بنیان کردن صنعت نفت امروز شاهد گام بزرگی از سوی وزارت نفت هستیم، گفت: انعقاد قرادادهای متعدد وزارت نفت با دانشگاه های معتبر کشور یکی از اقدامات ماندگاری است که در تاریخ ایران به یادگار خواهد ماند.

وی با اشاره به برخی محدودیت های موجود در بخش فناوری در صنعت نفت گفت: با تدابیری که اندیشیده شده، قرار است ظرفیت علمی کشور به کمک صنعت نفت بیاید که از این طریق شاهد برداشته شدن گام های بزرگی در توسعه صنعت نفت و ارتقاء دانشگاه ها خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور بومی کردن تجهیزات راهبردی صنعت نفت را از دیگر برنامه های وزارت نفت برشمرد و گفت: شرکت های تولیدی متعددی برای این منظور اعلام آمادگی کرده اند و اگر این توانمندی در جهت تولید داخلی مصروف شود، دیگر نگرانی نسبت به تحریم ها در بخش صنعت نفت نخواهیم داشت.

جهانگیری از تولید کنندگان تجهیزات نفتی خواست که با برندهای معتبر دنیا مشارکت داشته باشند و فقط به بازار ایران فکر نکنند بلکه به دنبال صادرات تجهیزات نیز باشند.

وی در ادامه سخنان خود یکی از مهمترین اقدامات دولت در سال ۹۵ را برنامه ریزی برای بهینه سازی مصرف سوخت عنوان کرد و گفت: برای سال ۹۵ و سالهای پس از آن بنا داریم در مصارف خانگی، حمل و نقل، گازرسانی به شهرها و روستاها و کارخانجات، برنامه های خود را در بخش بهینه سازی مصرف سوخت اجرا کنیم که یکی از بازارهای بزرگ در این زمینه شکل خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید براینکه ایران به دنبال گازرسانی به کشورهای همسایه و سایر کشورهایی است که توجیه اقتصادی داشته باشد، گفت: ایران باید سهم و نقش خود را در تامین انرژی دنیا پیدا کند.

جهانگیری گفت: از وزارت نفت و دست اندرکاران صنعت نفت و پتروشیمی کشور انتظار داریم که با شجاعت و ریسک پذیری تصمیم گیری کنند و قراردادهای بزرگ منعقد کنند و اطمینان داشته باشند که نظام و دولت نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

وی افزود: دست اندرکاران صنعت نفت باید تلاش کنند که حتماً از تجهیزات داخلی استفاده کنند و این شجاعت را داشته باشند که از امکانات و ظرفیت های داخلی کشور بهره برداری کنند.

نظرات کاربران