مراسم رونمایی از پمپ‌های کرایوژنیک ساخت شرکت پمپ‌های صنعتی ایران با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد.

رونمایی از پمپ‌های کرایوژنیک ساخت داخل برگزار شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ، علی اکبر شعبانپور در این مراسم با اشاره به اینکه حدود 50 قطعه مختلف و چهار نوع آلیاژ در ساخت این پمپ‌ها مورد استفاده قرار است، گفت: این پمپ‌ها در دمای منفی 190 درجه سانتیگراد تست شده است و در شرایط منفی 60 درجه فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بر این اساس علاوه بر ریخته‌گری این پمپ ها بحث آلیاژها و دقت ساخت آن ها نیز مطرح است، تا در این دما شکنندگی نداشته باشند.

مدیرعامل نفت و گاز پارس ضمن تأکید بر اینکه دانش فنی این شرکت مورد تأیید ما است، گفت: ساخت این پمپ ها نیازمند دانش فنی بالایی است که شرکت سازنده از توانایی لازم در این زمینه برخوردار است و موفق به تطابق با استاندارهای جهانی شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه شرکت نفت و گاز پارس تمام تلاش خود را برای استفاده از توان سازندگان داخلی به کار گرفته است، گفت: تلاش می‌کنیم به جای استفاده از سازندگان خارجی، با حمایت از سازندگان داخل، قطعات ایرانی را در تأسیسات پارس جنوبی به کار ببریم.

مهدی فرج پوروند، رئیس هیآت مدیره شرکت پمپ‌های صنعتی ایران نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی های ساخت داخل این پمپ ها گفت: در مقایسه این پمپ ها با نمونه خارجی، هیچ تفاوت ساختاری وجود ندارد و در عین حال حداقل 30 درصد در هزینه تولید این پمپ ها کاهش قیمت داریم.

وی افزود: هم اکنون تولید این پمپ ها به صورت عمده امکان پذیر است و آمادگی داریم که سری کامل این پمپ ها را تولید کنیم و مورد استفاده در تأسیسات صنعت نفت قرار دهیم.

به گزارش NIOC، با انتقال دانش طراحی و تولید پمپ های کرایوژنیک که در شمار تجهیزات فناوری محور پالایشگاه های گازی شمرده می شود، ایران در دانش ساخت و تولید تجهیزات فرایندی پالایشگاه ها به خودکفایی رسید.

این دست از پمپ ها جهت  جابه جایی و انتقال سیالات کرایوژنیک LNG، LPG، اتیلن مایع، پروپیلن، اتان و مایعات سرد و پمپاژ پروپان مایع به کشتی ها به منظور صادرات استفاده می شود که  نقش مهمی در فرایندهای عملیاتی طرح ها دارد.

نظرات کاربران