کاهش گروهی قیمت‌های پایه مواد پلیمری برای سومین هفته متوالی

قیمت‌های پایه مواد پلیمری تا نیمه بهمن ماه با نرخ دلار پایه محاسبات ۸۲۵۹۹ ریال معادل هشت هزار و دویست و شصت تومان محاسبه شد و برای سومین هفته متوالی، قیمت پایه مواد پلیمری به صورت گروهی سیر نزولی را طی کردند.

با نگاهی به کاهش گروهی قیمت‌های پایه مواد پلیمری می‌توان دریافت که این سیر نزولی ناشی از کاهش ۵ درصدی در قیمت دلاری بود که ملاک کشف نرخ قیمت‌های پایه در نظر گرفته می‌شود. نرخ دلار پایه محاسبات و کشف قیمت‌های پایه، این هفته با ۴۳۴ تومان کاهش نسبت به هفته گذشته به ۸۲۵۹۹ ریال معادل هشت هزار و دویست و شصت تومان رسید.

بیشترین کاهش‌ها

بیشترین کاهش به استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ تعلق داشت. این کالای پلیمری با ۷/۲ کاهش نسبت به قیمت پایه هفته گذشته خود مواجه شده و به کیلویی ۱۱۱۰۵۹ ریال رسید. استایرن بوتادین رابر روشن، در هر کیلوگرم بیش از ۸۶۶ تومان کاهش را تجربه کرد.

دو کالای پلی اتیلن سنگین دورانی و تزریقی با ۶/۱ درصد کاهش قیمت پایه نست به هفته گذشته، در مقام دوم بیشترین کاهش‌ها در میان مواد اولیه پلیمری قرار گرفتند. پلی اتیلن سنگین دورانی با این ۶/۱ درصد کاهش، در هر کیلوگرم چیزی حدود ۵۰۰ تومان ارزان تر شد و پلی اتیلن سنگین تزریقی نیز در هر کیلو با افتی بیش از ۴۸۰ تومان همراه بود و به قیمت ۷۴۱۷۵ ریال رسید.

پلی اتیلن سنگین فیلم با ۵.۶ درصد کاهش سومین کالای پلیمری بود که با بیشترین کاهش قیمت مواجه شد. این کالا در هر کیلوگرم با بیش از ۴۶۷ تومان نزول قیمت، به ۷۹۴۵۲ ریال رسید.

پلی اتیلن سنگین بادی نیز با ۵.۵ درصد، با اختلافی بسیار اندک نسبت به پلی اتیلن سنگین فیلم، در جایگاه چهارمین کالای پلیمری قرار گرفت که حائز بیشترین افت قیمت پایه شده است.

کمترین کاهش قیمت‌ها

در سوی دیگر بازار، یعنی سویه کمترین میزان کاهش قیمت‌ها بازهم پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری با کمترین کاهش قیمت مواجه بود. در هفته گذشته نیز، همه کالاهای پلیمری با کاهش قیمت مواجه شدند و PET بطری تنها کالایی بود که با افزایش مواجه شده بود. این نشان‌دهنده اینست که این کالا، پتانسیل زیادی برای کاهش قیمت ندارد و معامله بر سر آن همچنان داغ است. این موضوع با توجه به اینکه در میانه فصل زمستان قرار داریم، در نوع خود جالب است.

گرید ۷۸۵ پلی اتیلن ترفتالات بطری با ۱/۱ درصد کاهش نسبت به قیمت پایه خود مواجه شد، اما سایر گریدهای PET بطری با ۱/۲ درصد کاهش نسبت به قیمت پایه خود در هفته گذشته مواجه گردیدند.

پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ پس از گروه PET های بطری کمترین کاهش قیمت را تجربه نمود. پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ با ۳/۶ درصد افت قیمت پایه نسبت به هفته گذشته به کیلویی ۱۰۱۰۸ ریال رسید که به مفهوم کاهش ۳۷۶ تومانی در هر کیلوگرم از این ماده پلیمری بود.

سومین کالایی که کمترین کاهش را در میان مواد پلیمری از آن خود کرد، انواع پلی استایرن‌های انبساطی بودند. گریدهای ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ پلی استایرن انبساطی در این هفته با ۴.۴ درصد کاهش قیمت مواجه شدند که این موضوع سبب شد، پلی استایرن انبساطی گرید ۲۰۰ و ۳۰۰ به کیلویی ۹۲۹۶۰ ریال و پلی استایرن انبساطی ۴۰۰ به قیمت ۹۰۲۷۸ ریال رسید.

چهارمین کالایی که با کاهشی کمتر نسبت به سایر کالاهای مواجه شد، پلی اتیلن سنگین اکستروژن PE100 بود. این کالا ۴/۶ درصد نسبت به قیمت پایه هفته گذشته خود ارزان‌تر شد و کیلویی ۸۳۶۸۹ ریال قیمت خورد.

پلی اتیلن سبک خطی نیز با ۴.۹ درصد کاهش در جایگاه بعدی کمترین میزان کاهش قیمت‌های پایه در این هفته قرار گرفت. ذکر این گرید، به این علت بود که همه کالاهای باقی مانده که تا به حال به آنها اشاره نشده است، افت قیمتی بیش از ۵ درصد «درصد کاهش قیمت دلار» و کمتر از ۵/۵ درصد داشته اند. برای مثال گروه پی وی سی ها و پلی اتیلن سنگین اکستروژن PE 80، پنج درصد، پلی پروپیلن نساجی و پلی پروپیلن شیمیایی یا تزریقی ۵/۱ ، پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰، ۵.۲ درصد، کاهش را به ثبت رساندند.

نکات و نتیجه گیری:

با توجه به کاهش بیش از ۵ درصد قیمت پلی پروپیلن‌های نساجی و شیمیایی هیچ بعید نیست که در معاملات بهین یاب روز دوشنبه رکورد حجم معاملات این کالاها شکسته شود. همچنین مسوولان با کاهش ۵ درصدی پی‌وی‌سی در صدد هستند تا بار دیگر رونق را به بازاراین کالا بازگرداند. پی‌وی‌سی‌ها در هفته گذشته نیز، بیشترین کاهش قیمت‌ها را به ثبت رسانده بودند.

در مجموع به نظر می‌رسد که با فرا رسیدن پایان سال، خالی شدن انبارهای تامین کنندگان بازار آزاد حجم معاملات افزایش یابد.

نکته جالب دیگر، ثبات نسبی پتروشیمی‌ها در عرضه‌هاست. معمولا در چنین شرایطی که قیمت‌ها نزولی می‌شدند، پتروشیمی‌ها با کاهش عرضه‌ها، قیمت‌ها را بالا می‌بردند اما حالا که با معضلاتی در زمینه صادرات رو به رو هستند، یک ثبات نسبی در عرضه‌ها حس می‌شود و همین موضوع سبب خواهد شد، که با افزایش تقاضا، قیمت‌ها خیلی بالا نروند، هر چند این انتظار برای مواد و گریدهایی خاص که بر سر آنها رقابت‌های شدیدی رخ می‌دهد وجود ندارد.

در همین راستا، پتروشیمی‌ها هفته گذشته با وجود اینکه می‌دانستند حجم تقاضا نسبتا بالا خواهد بود، عرضه‌هایشان را فقط ۲ درصد کاهش دادند که نشان از علاقه آنها به معامله در بازار داخل است، که با توجه به تحریم‌های آمریکا و معضلات صادرات پتروشیمی‌ها به نظر امری طبیعی است.

به طور کلی اینطور استنباط می‌شود که دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی، با پایین نگاه داشتن قیمت‌ها، سعی در رونق بخشیدن به بازار پلیمرها دارد، که تا به حال، با توجه به سایر مولفه‌ها که نام برده شد، می‌توان گفت لااقل در دو هفته اخیر در این زمینه موفق بوده است.

نظرات کاربران