یک کارشناس ارشد انرژی با اشاره به نفوذ کشورهای قدرتمند در بازار نفت گفت:

مجتهدزاده:اداره وزارت امور خارجه براساس الگوهای 40 سال قبل/معماریان:نفوذ قدرتها از طریق قراردادهای جدید نفتی

یک کارشناس ارشد انرژی با اشاره به نفوذ کشورهای قدرتمند در بازار نفت گفت:این نفوذ در گذشته از طریق تولید نفت بود اما امروز از طریق قراردادهای نفتی است زیرا سعی می کنند از این طریق بر بازار نفت کنترل داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس میزگرد «ایران و عربستان تعامل نفتی یا تقابل سیاسی» در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با حضور پیروز مجتهدزاده استاد علوم سیاسی و محمدصادق معماریان تحلیلگر ارشد بازار نفت برگزار شد.

مجتهدزاده در این میزگرد با اشاره به اینکه جهان امروز از حالت جهان دو قطبی خارج شده است و جغرافیای بر روابط سیاسی حاکم بر جهان تاثیرگذاشته است.

وی با اشاره اینکه اما وزارت امور خارجه ایران براساس الگوهای 30 و 40 سال قبل اداره می شود گفت: متاسفانه سیاست وزارت امور خارجه ایران برمبنای تسامح و تساهل است که راه به جایی نخواهد برد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تعریف ژئوپلتیک که در واقع یک رقابت بین قدرت ها است اظهار کرد:عربستان از هیچ امکانات ژئوپلتیکی برخوردار نیست اما ایران از قدیم الایام موقعیت ژئوپلتیک خود را داشته و آن را حفظ کرده است.

مجتهدزاده اظهار کرد: پس از تشکیل سازمان اوپک برخی از کشورهای قدرتمند جهان سعی کردند که این کشور را به عنوان ترمز اوپک معرفی کننده که البته عربستان وظیفه خود را به خوبی انجام داده است.

به گفته این استاد دانشگاه جهان حال حاضر وارد بازی ژئوپلتیک شده است به طوریکه قدرتها درجه بندی شده اند و قدترهای درجه 2 نیز سعی می کنند که خودرا ابرقدرت منطقه کنند.

وی با تاکید براینکه از نظر جغرافیایی منطقه ای به عنوان خاورمیانه وجود ندارد و اگر این منطقه را خاورمیانه نامگذاری کرده اند به دلیل سیاست های آمریکایی است اظهار کرد: در این منطقه از دهه 50 کشورهای ایران، ترکیه، اسرائیل و مصر به عنوان قدرتهای اول منطقه خاورمیانه معرفی شده اند.

این کارشناس علوم سیاسی با تاکید براینکه ایران هنوز به عنوان یک قدرت شاخص در منطقه است و همه کشورهای منطقه نسبت به این موضوع واقف هستند تصریح کرد: اما مابقی این کشورها به جز اسرائیل که هنوز در ایالات متحده آمریکا صاحب نفوذ است دیگر مانند گذشته قدرتهای شاخص به حساب نمی آیند اگر چه موقعیت ژئوپلتیک خود را حفظ کرده اند.

وی ادامه داد: قدرتهای درجه 2 به دنبال برهم زدن قدرت ایران هستند که از جمله این کشورها عربستان سعودی است که از طرق مختلف مانند رقابت و یا همکاری به دنبال برهم زدن قدرت ایران است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مسئولان وزارت امورخارجه ایران هنوز به جایگاه و قدرت ایران در منطقه پی نبرده اند اظهار کرد: متاسفانه با سیاست های نادرست در مسیری که عربستان می خواهد قدم برداشته ایم که این موضوع عزت و غرور ملی را خدشه دار می کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه عربستان هیچ‌وقت نخواهد توانست با ایران رقابت کند و تبدیل به قدرت بزرگ شود گفت: عربستان برای اینکه تبدیل به قدرت بزرگ شود باید اولا اقتصاد برتر باشد که عربستان فقط پول دار است اما قدرت اقتصادی ندارد، ثانیا ارتش قابل اتکا ندارد و همچنین عربستان هیچ تکنولوژی بومی ندارد و البته نخواهد داشت. اما در عوض ایران قدرت اقتصادی ،ارتش و نیروهای مسلح مجهز و دانشمندان برجسته در تمام حوزه های علمی دارد که این موضوع باید مورد توجه وزارت امور خارجه باشد.

به گزارش فارس در ادامه این جلسه محمد صادق معماریان کارشناس ارشد انرژی با اشاره به رابطه های سیاسی، مذهبی و نفتی بین ایران و عربستان گفت: در بازار نفت ژئوپلتیک یعنی اثرگذاری در بازار نفت به همین دلیل عربستان سعی دارد که این قدرت را با کمک کشورهای بزرگ حفظ کند.

وی ادامه داد: در بازار نفت مرز بندی‌هایی شکل گرفت است و در سازمان اوپک ایران و عربستان به عنوان رهبران دو گروه بازها و کبوترها سعی کردند تا در سازمان اوپک قدرت نمایی کنند.

معماریان با تاکید براینکه خیمه اوپک 2 ستون دارد اظهار کرد: در طول تاریخ تشکیل اوپک سقف تولید این سازمان هیچ وقت از 32 میلیون بشکه بیشتر نشده است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا سال 2020 سازمان اوپک پیش بینی کرده است که سقف تولید در همین 32 میلیون بشکه حفظ خواهد شد.

این کارشناس ارشد انرژی با اشاره به اینکه مجموع تولید نفت ایران و عربستان  همواره 13 میلیون بشکه در روز بود گفت: این رابطه همواره در طول تاریخ حفظ شده یعنی زمانی که تولید نفت ایران افزایش یافته است تولید نفت عربستان کاهش و یا بلعکس بنابراین، نباید زیاد به گفته مسئولان عربستانی توجه کرد که مثلا می گویند تولید نفت این کشور به 12 میلیون رسیده است زیرا منابع ثانویه کاملا این موضوع را رد می کنند.

وی با اشاره به نفوذ کشورهای قدرتمند در بازار نفت گفت: این نفوذ در گذشته از طریق تولید نفت بود اما امروز از طریق قراردادهای نفتی است زیرا سعی می کنند از این طریق بر بازار نفت کنترل داشته باشند،که نمونه های مختلف آن در میان کشورهای صاحب نفت موجود است.

معماریان تصریح کرد: خوشبختانه مخالفت های جدی در رابطه با قرارداهای جدید صنعت نفت در ایران وجود دارد و مسئولان باید این موضوع را بدانند که اگر کنترل خود را از نفت از دست دهیم هیچ وقت بخشیده نخواهند شد.

نظرات کاربران