بررسی معاملات اردیبهشت‌ماه فرابورس ایران حاکی از آن است که ...

حجم معاملات فرابورس در اردیبهشت‌ ۸۲ درصد افزایش یافت

بررسی معاملات اردیبهشت‌ماه فرابورس ایران حاکی از آن است که حجم و ارزش معاملات در مقایسه با اردیبهشت سال قبل با رشد ۸۲ درصد رو به رو شد.

بنابر گزارشی از روابط عمومی فرابورس ایران، معاملات اردیبهشت‌ ۹۵ در شرایطی به پایان رسید که 6 هزار و 821 میلیون ورقه بهادار به ارزش 43 هزار و 861 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس داد و ستد شد و این وضعیت از رشد 82 درصدی حجم و 65 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.

در بازار اول، 805 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 774 میلیارد ریال دادوستد شده و این ارقام در مقایسه با ماه مشابه سال قبل با ارشد 132 درصدی حجم و 59 درصدی ارزش معاملات همراه بوده است، در بازار دوم نیز با افزایش حجم و ارزش معاملات، بالغ بر 3 میلیارد و 185 میلیون اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 742 میلیارد ریال مبادله شده است.

در 21 روز معاملاتی اردیبهشت‌ماه هر روز به طور متوسط 325 میلیون اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 89 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران دادوستد شده است.

*بازار ابزارهای نوین مالی

همین‌طور در بازار ابزارهای نوین مالی تعداد 314 میلیون ورقه بهادار به ارزش 27 هزار و 438 میلیارد ریال معامله شده و این ارقام نشان دهنده رشد 1253 درصدی حجم و 57 درصدی ارزش معاملات این بازار در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است.

در دومین ماه سال 95، بالغ بر 26 میلیون ورقه صکوک به ارزش 24 هزار و 244 میلیارد ریال، 287 میلیون صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش 2 هزار و 262 میلیارد ریال و یک میلیون ورقه تسهیلات مسکن به ارزش 932 میلیارد ریال در این بازار مورد معامله قرار گرفته است.

بررسی ارزش معاملات خُرد بازار سهام نشان می‌دهد در مدت یاد شده، گروه فلزات اساسی صدرنشین صنایع فرابورسی با بیشترین ارزش معاملات سهام به میزان 4 هزار و 807 میلیارد ریال بوده است.

علاوه بر این، گروه‌های محصولات شیمیایی و عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم نیز با 15 و 10 درصدی از ارزش کل معاملات سهام، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بالاترین حجم معاملات روزانه در این ماه، مربوط به روز 21 اردیبهشت بود و بیشترین ارزش معاملات روزانه به میزان 5 هزار و 830 میلیارد ریال در چهارمین روز اردیبهشت به ثبت رسید.

همچنین در ماهی که گذشت، بازار دوم بیشترین ارزش بازاری را از مجموع ارزش بازارهای فرابورس ایران در اختیار گرفت و پس از آن بازار پایه با 29 و بازار اول با 12 درصد سهم واقع شدند.

*رویدادهای مهم فرابورس ایران در اردیبهشت‌ماه

در اردیبهشت‌ماه شاهد 3 پذیره‌نویسی در فرابورس ایران بودیم که مربوط به نخستین اوراق اجاره دولت به ارزش 5 هزار میلیارد ریال بودیم و پس از آن پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتیه درخشان مس و اوراق اجاره جوپار انجام شد. همچنین نخستین عرضه اولیه سال جاری با کشف قیمت سهام گروه صنایع کاغذ پارس در فرابورس ایران رقم خورد.

*معاملات هفته پایانی

فرابورس ایران هفته گذشته را با معامله یک هزار و 822 میلیون ورقه بهادار به ارزش 9 هزار و 357 میلیارد ریال پشت سر گذاشت و شاخص کل نیز با رشد 24 واحدی معادل 3 درصد و ارزش بازار با افزایش 2 درصدی روبه‌رو شد.

در 5 روز معاملاتی گذشته، در بازار اول، 134 میلیون سهم به ارزش 249 میلیارد ریال دادوستد شد و بازا دوم هم شاهد داد و ستد یک میلیارد اوراق بهادار به ارزش 3 هزار میلیارد ریال بود.

همچنین، 516 میلیون اوراق بهادار در بازار پایه مبادله شد و در بازار ابزارهای نوین مالی نیز 85 میلیون ورقه بهادار به ارزش 5 هزار و 421 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

این گزارش می‌افزاید، گروه فلزات اساسی با سهم 56 درصدی در صدر صنایع پیشرو در معاملات بازار سهام قرار گرفت و گروه‌ محصولات کاغذی و عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم به ترتیب با سهم 11 و 5 درصدی، رده دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

نظرات کاربران